۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81750906
T T
۰ نفر
رييس انجمن علوم خاك: مساله خاك مورد غفلت واقع شده است

كرمان - ايرنا - رييس انجمن علوم خاك ايران گفت: مساله خاك در دهه هاي گذشته مورد غفلت واقع شده است و در بخش تشكيلات مربوط به خاك متولي مشخص نداريم.

به گزارش ايرنا منوچهر گرجي روز دوشنبه در آيين گشايش چهاردهمين همايش آب و خاك ايران در دانشگاه وليعصر (عج) رفسنجان افزود: همچنين در بحث كيفيت خاك هاي كشاورزي رسيدگي مناسبي نشده است.
وي بيان كرد: ارزش افزوده اي كه در خاك وجود دارد مورد غفلت واقع شده است و براي مقاومت در برابر تهديدات و خشكسالي ها بايد بر روي خاك مديريت صحيح داشته باشيم.
وي گفت: در مورد حل مساله ريزگردها هم بايد به خاك توجه ويژه داشته باشيم و اگر به خاك توجه ويژه شود بين 60 تا 70 درصد معضل ريزگردها در بعد بين المللي، منطقه اي و كشوري حل مي شود.
رييس انجمن علوم خاك ايران افزود: بواسطه فرسايش خاك بيشتر سدهاي كشور با معضل روبرو شده اند به طوري كه سد سفيدرود كه با ظرفيت يك ميليارد و 800 ميليون مترمكعب آب احداث شده به خاطر فرسايش خاك ظرفيت آن به 900 ميليون مترمكعب رسيده و 50 درصد ظرفيت آن با رسوبات خاك پر شده است.
وي با اشاره به اين كه نبود مديريت و استفاده صحيح موجب فرسايش خاك شده است اظهاركرد: اين معضل بر روي شيلات، ماهيان، حوزه كشاورزي، آب و هوا و زندگي انسان ها تاثير منفي گذاشته و موجب بروز بيماري ها و مشكلات جسمي و روحي شده است.
گرجي با بيان اينكه ايران در زمينه فرسايش خاك در صدر كشورهاي دنيا قرار دارد گفت: وزارت كشاورزي آمريكا در سال 2011 با بررسي هايي كه بر روي خاك انجام داد، اعلام كرد هر تن فرسايش خاك 28 دلار هزينه و خسارت دربر دارد.
وي با اشاره به اينكه برنامه جامع 10 ساله قانون حفاظت از خاك در حال تصويب است تصريح كرد: سالانه چند صد ميليون تومان در حاصلخيزي خاك بايد بودجه داشته باشيم و شركت هاي دانش بنيان هم بايد در اين حوزه ورود كنند.
رييس انجمن علوم خاك ادامه داد: با توجه به اينكه فارغ التحصيلان دانشگاهي زيادي داريم بايد مسوولان انسجام داشته باشند تا مهارت آموزي و كارورزي درباره مسئله خاك گسترش پيدا كند.
وي خواستار ايجاد شعبه هاي استاني انجمن حمايت از خاك در استان ها شد و گفت: اكنون در 2 استان كردستان و اصفهان فعاليت انجمن شروع شده است.
چهاردهمين همايش آب و خاك ايران روز دوشنبه با حضور دبيركل خانه كشاورز براي اولين بار در رفسنجان گشايش يافت و به مدت سه روز در دانشگاه وليعصر (عج) برگزار مي شود.
7437/7433/3028/ 1650
۰ نفر