۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81756256
T T
۰ نفر

ژاپن بارديگر مدعي نقض حريم دريايي خود از سوي چين شد

۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81756256
ژاپن بارديگر مدعي نقض حريم دريايي خود از سوي چين شد

تهران - ايرنا - ژاپن بارديگر مدعي نقض حريم آب هاي ساحلي خود از سوي كشتي هاي چيني در روزهاي اخير شد.

روزنامه ژاپني «يوميوري» روز شنبه در گزارشي مدعي شد:
كشتي هاي دولتي و ماهيگيري چين در روزهاي اخير بارها حريم دريايي ژاپن را نقض كرده اند.
اين روزنامه افزود: سه سال از زمان حاكميت دولت ژاپن بر جزاير سنكاكو در جنوب استان اوكيناوا مي گذرد، از زماني كه دولت اين جزاير را از مالك شخصي آن خريداري كرد؛ در طول اين زمان، چين با ادعاي حاكميت بر اين جزاير و از طريق نقض حريم آب هاي سرزميني در صدد اعمال فشار بر دولت ژاپن است.
جزاير مورد مناقشه كه ژاپن آن را «سنكاكو »و چين آن را «ديااويو» مي نامد شامل جزيره‌ هايي در درياي شرقي چين و غرب جزاير «نانسئي» است، ژاپن و چين بر سر مالكيت اين جزاير با هم اختلاف دارند؛ آمريكا در اين مناقشه در كنار دولت ژاپن قرار دارد.
روزنامه يوميوري در ادامه نوشت: آبهاي اين جزاير مملو از ماهي است و بارها كشتي هاي دولتي و قايق هاي ماهيگيري چيني كه بيش از 100 تن وزن دارند، به طور غير مجاز وارد حريم اين آبها شده اند.
اين روزنامه در ادامه افزود: هرماه 6تا 9 كشتي دولتي چيني وارد آبهاي جزاير سنكاكو مي شوند و اين رقم براي قايق هاي ماهيگيري چيني بيشتر است كه در سال 2013 به 88 قايق و در سال 2014 به 208 قايق رسيد و اين رقم تا ماه اوت سال جاري ميلادي به 60 قايق رسيده است.
اين روزنامه مدعي شد: نفوذ قايق هاي ماهيگيري چين به اين آبها، نه تنها غير قانوني است بلكه در راستاي گسترش منافع دريايي چين و همگام با كشتي هاي دولتي اين كشور صورت مي گيرد.
ژاپن براي تقويت حاكميت خود بر اين جزاير اقداماتي مانند تقويت اتحاد با آمريكا، مقابله با تلاش چيني ها براي تغيير وضع موجود و گسترش همكاري هاي دفاعي با آمريكا را در دستور كار قرار داده و در طرح امنيتي نيز بودجه اي براي مقابله با تهديدات چين در اين جزاير در نظر گرفته است.
در طرح امنيتي جديد دولت ژاپن استقرار يك واحد تخصصي نظامي تا سال 2018 با نزديك به سه هزار نيروي دفاع از خود در اين جزاير به همراه تجهيزات و يگان زرهي پيش بيني شده تا ورود كشتي هاي چيني به آبهاي سرزميني اين جزاير را زيرنظر داشته باشند.
در كنار اين اقدامات، نخست وزير ژاپن در تلاش است راه هاي ديپلماتيك براي جلوگيري از تنش در روابط دو كشور را نيز امتحان كند از اين رو تصميم دارد در ماه هاي آتي با مقامات چيني از جمله رييس جمهوري اين كشور ديدار كند.
شينزو آبه قصد دارد تا در اين ديدار مكانيسم ارتباط دريايي دو جانبه را مطرح كند تا از بروز درگيري هاي احتمالي بين دو كشور جلوگيري شود.
هنگ لي سخنگوي وزارت امور خارجه چين هفته گذشته در يك كنفرانس مطبوعاتي در باره مالكيت كشورش بر جزاير ديااويو (سنكاكو) گفت: اين جزاير و جزاير وابسته به آن جزو قلمرو ذاتي چين است.
آساق**3077 **1446