۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۳:۰۳
کد خبر: 81759880
T T
۰ نفر

برلین: آلمان آماده گفت وگو با بشار اسد است

۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۳:۰۳
کد خبر: 81759880
برلین: آلمان آماده گفت وگو با بشار اسد است

برلین-ایرنا- دولت آلمان می گوید، برای گفت وگو با رییس جمهوری سوریه به منظور پایان دادن به درگیری های پنج ساله در این كشور آماده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از برلین، «ساوسان چبلی» سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان این خبر را در كنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست هفتگی هیات دولت این كشور اعلام كرد و افزود: اگر بخواهیم راهی برای برون رفت از بحران سوریه بیابیم، قطعا با اسد گفت وگو خواهیم كرد.
چبلی تصریح كرد: اسد و دولتش در راستای این تلاش ها ایفای نقش خواهند داشت زیرا راه حلی جز این وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان گفت: برلین هیچ تجویزی برای باقی ماندن اسد در قدرت یا ترك آن ندارد و تصمیم در این باره را به مردم سوریه واگذار می كند.
وی اشاره كرد: توافق هسته ای وین (میان ایران و گروه 5+1) فرصتی را برای گردآوردن همه طرف ها پای میز مذاكره با هدف خروج از بحران سوریه فراهم كرده است.
یك روز پیش «فرانك والتر اشتاین مایر» وزیر امورخارجه آلمان خواستار شروع دور جدیدی از گفت وگوهای بین المللی درباره حل سیاسی بحران سوریه شد.
اشتاین مایر پس ازدیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه دربرلین، خواستار تلاش های جدید دیپلماتیك معطوف به شروع مذاكرات سوریه شد.
گفته می شود، اشتاین مایر و لاوروف در دیداری كه در حاشیه نشست اوكراین در برلین داشتند، با ایجاد یك گروه جدید تماس سوریه موافقت كردند.
«یعقوب الحلو» هماهنگ كننده دایم سازمان ملل درامور بشردوستانه سوریه روز شنبه درگفت وگو با خبرگزاری رویترز با بیان این كه از آغاز سال 2015 تاكنون حدود یك میلیون سوری آواره شدند، گفت: اگر جنگ درسوریه به همین منوال ادامه یابد، یك میلیون نفر دیگر به شمار آوارگان اضافه خواهد شد.
این مقام سازمان ملل با اشاره به راه اندازی كمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل درپایان جنگ جهانی دوم، پیش بینی كرد كه با ادامه جنگ سوریه، اروپا در ارتباط با پناهجویان با وضعیتی مشابه سال 1950 روبه رو خواهد شد. آلمان یكی از كشورهایی است كه سیل پناهندگان به سوی آن روانه شده اند؛ امری كه به گفته برخی كارشناسان، كشورهای اروپایی را به تكاپو برای یافتن راه حل خروج از بحران سوریه به منظور دور ماندن از تبعات این بحران انداخته است.
جنگ تروریست ها با ملت ودولت سوریه كه با حمایت غرب و هم پیمانانش وارد پنجمین سال خود شده است تاكنون حدود 250هزار نفر را به كام مرگ كشیده است. طی این مدت نیمی ازجمعیت سوریه آواره و 4میلیون نفر به كشورهای دیگر پناهنده شدند. حدود 7میلیون و600 هزار نفر دیگر نیز درداخل این كشور آواره و بی خانمان هستند.
شبس**9241**1547**1613