۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵
کد خبر: 81760283
T T
۰ نفر
شاعر مقاومت اقلیم كردستان عراق تجلیل شد

سنندج - ایرنا - 'لطیف هلمت' شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه نگار اقلیم كردستان عراق روز سه شنبه مورد تجلیل شعرا و اصحاب فرهنگ و هنر استان كردستان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، 'ماموستا لطیف هَلمَت' شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه نگار اقلیم كردستان كه بیش از پنج دهه از عمر خود را برای خلق آثاری در حوزه ترویج آیین ها، سنن و فرهنگ مردم كردستان عراق و دفاع از مقاومت مردم مظلوم فلسطین و دفاع از مسلمانان بی دفاع منطقه صرف كرده است در مسیر سفر به شهر تبریز و برای حضور در یادواره استاد شهریار دیداری چند ساعته با جمعی از شعرا و اصحاب فرهنگ و هنر استان كردستان داشت.
در این نشست كه به همت حوزه هنری استان كردستان و در سالن اجتماعات هتل جهانگردی سنندج برگزار شد، امین مرادی رییس حوزه هنری استان در سخنانی اظهار كرد: خرسندیم كه این شاعر برجسته كردزبان دعوت ما را قبول كردند و امیدواریم چنین نشست هایی را در ایام مختلف سال برای انسجام بخشی هرچه بیشتر به امور فرهنگی و هنری برگزار كنیم.
وی افزود: در سال 92 و هنگامی كه حوزه هنری استان كردستان میزبانی دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان سوره را برعهده داشت از مقام تنی چندی از شاعران برجسته كرد زبان از جمله ماموستا لطیف هلمت تجلیل شد.
مرادی خاطرنشان كرد: امروز خرسندیم كه این شاعر را از نزدیك زیارت می كنیم و امیدواریم این دیدار زمینه ساز تعاملات هرچه بیشتر بین شعرا و ادبا و اصحاب فرهنگ و هنر اقلیم كردستان عراق با استان كردستان باشد.
كامبیز كریمی از شعرا و نویسندگان كردستانی نیز در این دیدار در سخنان اظهار كرد: بیش از 15 سال است كه با ماموستا هلمت آشنایی نزدیك دارم و به جرات می توان گفت ایشان یكی از شناسنامه های فرهنگ و ادب كردی به شمار می آیند.
وی افزود: هر كدام از شعرای برجسته كردستانی در عصر حاضر كوشیده اند تا تجربه ای جدید از آثار برجسته جهان به شعر و ادب كردی اضافه نمایند و در این راستا یكی از ماندگارترین و قابل تقدیرترین فعالیت های ادبی كه توانسته است شعر مقاومت عرب را به شعر كردی انتقال دهد و حتی بالاتر از شاعران عرب زبان نیز خودنمایی كند ماموستا لطیف هلمت است.
كریمی اظهار داشت: ماموستا هلمت تجربه شعر مقاومت عربی را آنچنان به شعر و ادب كردی انتقال داد كه از كردستان عراق تا منطقه سنقر و كلیایی در استان كرمانشاه تحت تاثیر اشعار ایشان قرار گرفتند.
وی افزود: شعر امروز كردی روسیاه خواهد ماند اگر نسبت به بلایایی كه بر سر مردم مظلوم سوریه، عراق و فلسطین می آید سكوت كند.
كریمی خاطرنشان كرد: ماموستا هلمت با اشعار ناب خویش زبان گویای مظلومیت های مردم بی دفاع فلسطین بوده است و بارها با اشعار مقاومتی خود به وظیفه انسانیش در قبال برادران و خواهران و كودكان مظلوم فلسطین به ادای دین پرداخته است.
رحیم لقمانی دیگر شاعر و نویسنده حاضر در این نشست در سخنان اظهار داشت: برخی شعرا صدا و رنگشان با واقعیت وجودی شان و آثارشان متفاوت است اما وجه تمایز ماموستا لطیف هلمت با دیگر شعرا این است كه آثارشان با شخصیت وجودیشان همگام و همراه است.
سید اسماعیل حسینی شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات كردستان نیز در این نشست به خلق هزاران اثر به زبان های كردی و عربی توسط استاد هلمت اشاره كرد و گفت: ایشان روزنامه نگار و نویسنده ای نوآور هستند كه با آثار خویش در دل مردم كردستان عراق و مردم خاورمیانه و حتی جهان جایی برای خود بازكرده اند و سهم ارزنده ای در جهانی كردن شعر مقاومت كردی دارند.
وی افزود: اشعار ماموستا هلمت دارای ادبیاتی انسانی و با درون مایه عرفان است و همواره طی بیش از نیم قرن تلاش خستگی ناپذیر از سرزندگی و پویایی در محافل مختلف برخوردار است.
در ادامه این نشست نیز جمعی از شعرا، هنرمندان و نویسندگان استان مطالبی پیرامون ضرورت های شعر مقاومت و آثار نقادانه استاد هلمت بیان كردند و خواستار حضور دوباره ایشان در استان كردستان و شهر سنندج شدند.

* آثار شعرای ایرانی پایه های روشنگری من را تشكیل می دهند
ماموستا لطیف هلمت شاعر برجسته كردزبان گفت: از دوران كودكی با آثار شعرا و ادبای ایرانی آشنا شدم و پایه های فكری و روشنگری من برگرفته از همین آثار فاخر است.
لطف هلمت روز سه شنبه در نشستی با اصحاب فرهنگ و هنر استان كردستان كه به همت حوزه هنری این استان در سنندج برگزار شد، افزود: بدگمانی به شعرا ادبیات هر ملتی را نابود می كند.
وی خاطرنشان كرد: در ادبیات كُردی نگاه ها زیاد و متنوع است و طی چهل سال اخیر شیوه ای سوررئالیسم و دادائیسم وارد ادبیات كُردی شد كه هم اكنون بیش از 20 شاعر برجسته كُردزبان توانسته اند حتی بالاتر از خالقان این دو مكتب بالا روند و این افتخاری بزرگ برای فرهنگ و ادبیات كُردی است.
استاد هلمت در ادامه سخنان خود به پیشینه فكری خود و تأسی از آثار اُدبا و شعرای ایرانی اشاره كرد و گفت: از همان اوایل كودكی و در مكتب پدرم با آثار شعرای برجسته ایرانی همچون مولوی، حافظ، سعدی، بایزید بسطامی، عطار نیشابوری، جامی و فردوسی آشنا شدم و آثار این بزرگان پایه های فكری و روشنگری من را تشكیل دادند.
این شاعر برجسته كُردزبان دنیا و اهل اقلیم كردستان عراق خاطرنشان كرد: همانطوری كه در آیین پیروز اسلام آمده است كه 'بهشت زیر پای مادران' است با همین نگاه به خلق آثاری متعددی در خصوص جایگاه زنان، عشق، عاطفه و ارزش های انسانی پرداخته ام.
وی افزود: خرسندم كه اكنون بیش از 40 پایان نامه دكترا و كارشناسی ارشد در دانشگاه های معتبر اروپایی، آسیایی و آمریكایی در خصوص آثار من تدوین شده است و توانسته ام بخشی از آلام مردم مظلوم فلسطین و دردهای ناتمام مسلمانان در منطقه را در قالب آثار ادبی به جهانیان معرفی كنم.
ماموستا لطیف هلمت بیان كرد: هم اكنون شعر كُردی دارای گستره ای جهانی است و به جرات می توان گفت كه شعر نو شاعران كُرد زبان در زمان حاضر اشعار نو شاعران عرب و شاعران كشورهای غربی را پشت سرگذاشته اند.
وی افزود: هم اكنون بیش از 20 شاعر كُردزبان داریم كه جایگاهی جهانی دارند و آثار آنان محافل علمی، ادبی و فرهنگی كشورهای مختلف دنیا را در سیطره خود درآورده است.
ماموستا هلمت در پایان ابراز امیدواری كرد كه تعاملات فرهنگی و ادبی اقلیم كردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران و شعرا و ادبای ایرانی گسترش یابد و شاهد آشنایی هرچه بیشتر ادبای دو طرف با آثار همدیگر باشیم.ك/2
7351/1904/6108
۰ نفر