۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81760366
T T
۰ نفر

راه اندازی سامانه ملی همسان گزینی در اصفهان

۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81760366
راه اندازی سامانه ملی همسان گزینی در اصفهان

اصفهان- ایرنا- سامانه ملی همسان گزینی همسر از سوی اداره كل ورزش و جوانان استان اصفهان و با همكاری سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر سایت تبیان همزمان با هفته ازدواج در اصفهان راه اندازی می شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان اصفهان روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فعالیت 350 سایت همسریابی غیر رسمی و فاقد مجوز در كشور كه برخی توسط فتا شناسایی و از فعالیت آن ها جلوگیری شده است، ضرورت وجود سایتی رسمی و مجاز در حوزه انتخاب همسر در كشور بیش از پیش احساس می شود.
محمدمسعود كریمی با بیان اینكه این سامانه پیش از این بصورت آزمایشی در استان فعال شد افزود: این سامانه به صورت رسمی در هفته ازدواج در اصفهان آغاز به كار خواهد كرد و شبكه معرفان و واسطان، مشاوران، راستی آزمایان و شبكه امنا از بخش های این سامانه است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش واسطه ها در ازدواج جوانان ادامه داد: نبود و یا كمرنگ شدن نقش واسطه ها در ازدواج به دلیل تغییر در سبك زندگی جامعه یكی از علل تاخیر در ازدواج جوانان است.
وی سامانه همسان گزینی را محلی برای تجمیع و سازماندهی مجاز واسطه گران و معرفان ازدواج دانست و تصریح كرد: ثبت نام واسطه های ازدواج نخستین بخش راه اندازی این سامانه است كه افراد بالای 30 سال و دارای حسن شهرت و صلاحیت می توانند در این سامانه ثبت نام و پس از تایید صلاحیت از سوی شبكه امنا و دریافت مجوز می توانند در این سامانه فعالیت كنند.
دبیر كمیته ساماندهی ازدواج استان افزود: دختران و پسران جوان كه قصد انتخاب همسرانی همسان (هم كفو) به واسطه های مجاز مراجعه و سپس با كد مربوط به معرف و واسطه مربوطه در سامانه همسان گزینی ثبت نام و از طریق این سامانه به افراد هم كفو خود معرفی می شوند.
وی با بیان اینكه سامانه همسان گزینی تنها سامانه رایگان در امر ازدواج است بیان كرد: این افراد پس از ثبت نام و آشنایی با فرد مقابل به شبكه مشاوران معرفی می شوند.
كریمی مشاوران، والدین و دختر و پسر را سه ضلع مرحله مشاوره این سامانه بیان و اظهار كرد: در صورت ازدواج دختر و پسر، پس از شش ماه از طریق سامانه همسان گزینی از میزان رضایت آن ها از ازدواجشان نظرسنجی می شود كه اگر دچار مشكل باشند به مراكز مشاوره تخصصی ارجاع داده شده و در غیر اینصورت بسته های آموزشی برای آن ها ارسال می شود.
وی همچنین گفت: مشاوره های پیش، حین و پس از اردواج كه تا سه سال به طول می انجامد در شبكه مشاوران این سامانه ارائه می شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان اصفهان خاطرنشان كرد: 20 درصد ازدواج ها در كشور به طلاق منجر می شود كه این میزان در استان اصفهان 25 درصد است كه بخش عمده ای از آن در پنج سال نخست زندگی مشترك صورت می گیرد.
وی تصریح كرد: 20 تا 25 درصد ازدواج ها نیز قبل از یكسال اول زندگی مشترك به طلاق منجر می شود بنابراین مشاوره های حین و پس از ازدواج نیز می تواند نقش موثری در كاهش میزان آمار طلاق در كشور داشته باشد.
وی مسائل اقتصادی، فرهنگی، تربیتی- روانشناختی و مشكل در انتخاب همسر را از جمله مشكلات و موانع بر سر راه ازدواج جوانان برشمرد و گفت: با ایجاد سامانه همسان گزینی دو مورد از این موانع شامل مشكل در انتخاب همسر و مسائل تربیتی- روانشناختی تا حدودی رفع خواهد شد.
كریمی اشاره كرد: بخشی از موانع ازدواج نیز نداشتن شغل مناسب، مسكن، جهیزیه و هزینه های بالای ازدواج و برگزاری مراسم است كه دو مشكل جهیزیه و هزینه های ازدواج كه به ما مربوط است با استفاده از ظرفیت كانون های پیوند مهر و مجمع خیرین ازدواج حل شدنی هستند.
دبیر كمیته ساماندهی ازدواج استان اضافه كرد: مجمع خیرین حوزه ازدواج در سال جاری با ساختاری جدید و بومی شده فعالیت خواهد كرد.
23 تا 30 شهریورماه 94 به مناسبت یكم ذی الحجه سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) روز ملی ازدواج و هفته ازدواج نامگذاری شده است.
ت/7135/ 6022