به گزارش ایرنا، مهدی جمالینژاد روز شنبه در آیین اتمام حفاری تونلهای شمالی خط دوم مترو در ایستگاه «ابن سینا» اصفهان افزود: بر این اساس اجرای پروژههای بزرگ انتقال آب اصفهان شامل تونل سوم کوهرنگ، ماندگان و انتقال آب از دریای عمان همچنان فعال است.
طرح انتقال آب از «دریای عمان» بخشی از طرح احیای زایندهرود است که مهر ۱۴۰۱ آغاز شد و با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است و با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زایندهرود توسط صنایع قطع میشود و در مرحله دوم مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف میرسد. با اجرای این پروژه ۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در مرحله بعد به اصفهان انتقال داده میشود.
پروژه «سد و تونل کوهرنگ سه»،دیگر طرح مهم برای رفع مشکل کمآبی اصفهان است که عملیات اجرایی این طرح انتقال آب در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال برای رفع بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد.طرح «ماندگان» نیز بمنظور احداث سد ماندگان در سمیرم در ۲ سال گذشته مطرح و مقرر شد بخشی از کمبودها در حوضه زایندهرود رفع شود و برای جبران نیازهای زیست محیطی اختصاص یابد.
استاندار اصفهان با اشاره به ادامه فعالیت تمام پروژههای آبی و عمرانی، شهری در استان گفت: پروژههای کوچک روستایی استان نیز درحال اجراست و هیچ توقفی ندارد.
وی افزود: در شرایط فعلی که شاهد آرایشهای نظامی در فضای پیرامون کشور، قطببندیهای بینالمللی و دندانهای تیز و پنجههای خونین هستیم، ضروریست که در داخل کشور با انسجام، همگرایی و وفاق برای رفع مشکلات مردم بکوشیم.
جمالینژاد با بیاناینکه هیچ کاری تاثیرگذارتر از رضایتمندی مردم نیست، گفت: تنها موضوعی که میتواند دشمن را کور کند، اعتماد مردم است.
استاندار اصفهان تاکید کرد: در کلانشهر اصفهان با چالشهایی از جمله آلودگی خاک، هوا، کمآبی و ترافیک سنگین مواجهیم که نیازمند کارهای زیرساختی زمانبَر است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود شرایط سخت اقتصادی، هزینه هر کیلومتر خط قطار شهری اصفهان سه همت میشود که تأمین بودجه ۳۰ همتی پروژه، کار دشواری است.
استاندار اصفهان افزود: دشواری دیگر این کار انجام پروژه در زیرزمین با سختی بسیار است که بسیاری از همشهریان از آن بیاطلاع هستند.
وی با تاکید بر ضرورت امیدافزایی در جامعه گفت: ایجاد امید و همدلی و مشارکت دادن مردم در مسائل مختلف بسیار مهم است زیرا اگر بر طبل نا امیدی بگوبیم نخبگان ما به خارج از کشور مهاجرت میکنند.
جمالینژاد یادآور شد: در عین حال، برخی از مشکلات استان مانند ناترازی انرژی در کوتاهمدت قابل حل نیست و برای این مهم جلسات مستمری در راستای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و نیروگاههای خورشیدی در حال برگزاری است.
توسعه و تکمیل خطوط متروی اصفهان نیازمند تامین مالی
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نیز در این آیین گفت: مدیریت شهری اصفهان توانایی لازم برای توسعه خط یک، ادامه خط ۲ و اجرای خط سه مترو را دارد اما این مهم نیازمند تأمین منابع مالی است.
سیدمحسن واعظیفر افزود: مقرر شده است تا حفاریهای خط ۲ مترو براساس برنامهریزی صورت گرفته بهطول ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر و۲۳ ایستگاه در ۲ جبهه انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون عملیات حفاری فاز نخست تونل خط دو متروی این کلانشهر از «دارک» تا «چهارراه ابنسینا» به پایان رسیده و تنها احداث ایستگاهها و ریلگذاری باقی مانده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: با گام مهمی که در راستای تکمیل خط ۲ مترو برداشته شده، امید است شاهد کاهش آلودگی هوا و روانسازی ترافیک در سطح شهر باشیم
وی یادآور شد: اکنون حفاری تونل با قطر هفت متر برای عبور۲ قطار رفت و برگشت در این مرحله به پایان رسیده است و پس از آن، بسرعت عملیات ریلگذاری آغاز میشود.
به گزارش ایرنا، نخستین مرحله خط یک قطار شهری اصفهان سال ۹۴ افتتاح و مراحل پایانی و تکمیلی آن سال ۹۸ بهرهبرداری شد.
خط یک قطار شهری اصفهان از شمال این کلانشهر آغاز میشود و پس از طی مسیر ۲۰.۷ کیلومتری به پایانه مسافربری صُفه میرسد.
خط ۲ قطار شهری از بخش شمال شرق و منطقه ۱۴(ایستگاه دارک) اصفهان آغاز میشود و با عبور از خیابانهای زینبیه، لاله و هاتف، میدان امام علی(ع)، خیابان نشاط و فلسطین به ایستگاه دروازه دولت میرسد و در این ایستگاه به خط یک میپیوندد.
ا
نظر شما