۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81760897
T T
۰ نفر
ايران به ارتقاي علمي باستان شناسان افغانستان كمك مي كند

تهران- ايرنا- رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: به منظور ارتقاي علمي باستان شناسان افغانستان از حضور كارشناسان حوزه ميراث فرهنگي اين كشور در اجراي پژوهش هاي عملي مرتبط با فعاليت پژوهشكده هاي اين پژوهشگاه استقبال مي كنيم.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا گروه فرهنگي ايرنا، سيد محمد بهشتي در ديدار با هيأتي متشكل از رييس پژوهشكده باستان شناسي افغانستان و اساتيد دانشگاه كابل افزود: فعاليت هاي ميراث فرهنگي و گردشگري عملي و ميداني است و فعاليت هاي پژوهشي در حوزه ميراث فرهنگي در پژوهشكده هاي باستان شناسي، حفاظت و مرمت آثار تاريخي -فرهنگي، ابنيه و بافت، مردم شناسي، زبان و گويش، هنرهاي ملي سنتي و ميراث طبيعي و گردشگري انجام مي شود.
وي گفت: مشاركت كارشناسان افغان در پژوهش هاي باستان شناسي اين پژوهشگاه در آموزش كارشناسان افغانستاني موثر باشد .
بهشتي افزود: همكاري آموزشي در تعريف پروژه هاي مشترك بين دانشگاه كابل و موسسه باستان شناسي افغانستان با حضور استادان ايراني در قالب برگزاري كارگاه ها شيوه ديگري از آموزش است كه مي توان از آن استفاده كرد.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: شركت كارشناسان افغانستاني درهمايش هاي تخصصي در قالب تفاهمنامه هاي نيز در ارتقاي دانش باستانشي كشور دوست و برادر افغانستان موثر است.همكاري
بهشتي انعقاد تفاهم نامه همكاري بين ايران و افغانستان به منظور برقراري ارتباطات فرهنگي را خواستار شد.

**ثبت اموال منقول و غيرمنقول افغانستان
رييس پژوهشكده باستان شناسي افغانستان نيز با اشاره به اشتراكات فرهنگي ميان ايران و افغانستان گفت: چند دهه جنگ باعث شد بيشتر آثار تاريخي و اموال فرهنگي افغانستان از بين برود ولي هم اكنون با مساعد تر شدن شرايط و توجه جامعه جهاني موسسه باستان شناسي فعاليت هاي خود را از سر گرفته است .
عبدالقدير تيموري با بيان اين جمله كه در سال هاي اخير توانسته ايم اموال منقول و غيرمنقول زيادي از كشور افغانستان را به ثبت برسانيم، افزود: همكاري با ايران مي تواند زمينه ساز فعاليت هاي آينده موسسه باستان شناسي افغانستان و ارتقاي سطح علمي كارشناسان آن باشد .
سليمان صمدي، استاد دپارتمان تاريخ عمومي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه كابل نيز در اين جلسه گفت: دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه كابل از 4دپارتمان تاريخ عمومي، فلسفه ، انسان شناسي و باستان شناسي و تاريخ معاصر تشكيل شده است كه آماده همكاري در هر 4دپارتمان با ايران هستيم .
او مواردي همچون ايجاد تبادل علمي بين دانشگاه كابل و ايران، ايجاد مركز تحقيق و پژوهش با ايران، برگزاري سمينار و كنفرانس ها ،استفاده از تجارب اساتيد ايراني و ... را ازمواردي دانست كه منجر به ارتقاي سطح علمي كارشناسان افغانستاني مي شود.
مجتبي عارفي استاد دپارتمان انسان شناسي و باستان شناسي دانشگاه كابل نيز، آموزش و مرمت آثار تاريخ ، حفظ ميراث فرهنگي سنتي ، فعاليت در حوزه هنرهاي اسلامي ، چگونگي نگهداري آثار ، موزه داري ، معماري و بررسي كتيبه ها و مطالعات خطوط را از مواردي اعلام كرد كه اين دانشگاه مي تواند در آن از تجارب اساتيد ايراني كمك گيرد .
هيات علمي فرهنگي افغانستاني كه به دعوت پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري به ايران سفر كرده است در طول 2 روز اقامتش در تهران از پژوهشكده هاي مختلف پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و موزه ملي ايران بازديد و با مديران آنها راه هاي گسترش همكاريهاي دو جانبه را بررسي مي كند.
اعضاي هيأت افغانستاني پيش از ديدار با رييس پژوهشگاه هاي ميراث فرهنگي و گردشگري از پژوهشكده هنرهاي ملي 'سنتي'و كارگاه هاي مختلف آن بازديد كردند و در جريان روند احياي هنرهاي سنتي ايران قرار گرفتند.
فراهنگ**1293**1601**
۰ نفر