۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81761952
T T
۰ نفر

پیچ و خم های نوسازی بافت های فرسوده تهران

۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81761952
پیچ و خم های نوسازی بافت های فرسوده تهران

تهران- ایرنا- بافت های فرسوده شهری به دلیل مغایرت با ضوابط شهرسازی مدرن، نفوذناپذیری، قدیمی و مستهلك بودن مملو از خطرات و تهدیداتی برای جان شهروندانند كه خلاءهای قانونی برای مقابله با این تهدیدها و عدم همگرایی و همراهی دستگاه های ذی ربط حل این مسئله را با مشكل روبرو كرده است.

به گزارش ایرنا ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری سه ویژگی بافت های فرسوده به شمار می رود.
تراكم ساختمانی بالا، مشكلات بهداشتی، دسترسی نداشتن به درون بافت، ناامنی برابر زلزله، آسیب پذیری و معضلات اجتماعی از جمله مشكلات بافت های فرسوده است كه ضرورت انجام اقدام مداخله ای از جمله بهسازی، نوسازی و بازسازی این بافت ها برای رفع هر چه زودتر معضلات آن را طلب می كند.
براساس اعلام سازمان نوسازی شهر تهران، پنج درصد از مساحت كلانشهر تهران شامل سه هزار و 700 هكتار را بافت فرسوده تشكیل می دهد كه این بافت ها به سه دسته تاریخی، حاشیه ای و میانی تقسیم می شود و عمده آنها نیز در قلب پایتخت بویژه منطقه 11 و 12 قرار دارد.
برای مثال منطقه 11 به عنوان یكی از مناطق مركزی پایتخت، 29 درصد از بافت فرسوده تهران را در خود جای داده است.
بخشی از بافت های فرسوده شهر تهران دارای ارزش میراث فرهنگی است كه وضعیت مداخله در آنها به دلیل ارزش فرهنگی و تاریخی متفاوت از سایر بافت ها بوده و اغلب نیز با حاشیه هایی همراه است.
سینما فلور یكی از این بناهای تاریخی بود كه پیش از انقلاب در محله امیریه ساخته شد.
اوایل شهریور ماه سال جاری قسمتی از این ساختمان كه مدت ها پیش زنگ خطر آن به صدا درآمده بود ریزش كرد.
پس از این اتفاق شهرداری تهران طبقه اول این ساختمان قدیمی را تخریب كرد، اما طبقه همكف آن به دلایلی مختلفی تعیین تكلیف نشده است.
قائم مقام شهردار منطقه 11 با اشاره به این نكته كه هر روز شاهد ریزش ساختمان های فرسوده همچون سینما فلور در سطح شهر هستیم گفت: شهرداری تهران به تنهایی توان نوسازی بافت های فرسوده را ندارد و دولت نیز در این زمینه شهرداری را به خوبی همراهی نكرده است.
وحید محمدی یكی از مشكلات این حوزه را نبود قوانین لازم عنوان و تاكید كرد: با قوانین كنونی وضع موجود بافت های فرسوده آنگونه كه انتظار آن را داریم متحول نخواهد شد.
قائم مقام شهردار منطقه 11 ریزش بخشی از دیوار سینما فلور در اوایل شهریور ماه را به عنوان یك نمونه ذكر كرد و گفت: این سینما با مساحتی حدود یكهزار و 47 مترمربع در یكی از محورهای شاخص و تاریخی شهر تهران (تقاطع جنوب شرقی خیابان ولیعصر(عج) و خیابان مدرس) قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه این سینما دارای 9 باب تجاری در طبقه همكف و یك سالن سینما در طبقه اول بود افزود: شهرداری تهران از حدود سه سال پیش امكان ریزش این ساختمان را پیش بینی كرده بود، به همین دلیل پس از بازدید كارشناسان شهرداری و ستاد مدیریت بحران شهر تهران از این مكان اخطارهای لازم به مالكان داده شد.
محمدی افزود: مالكان این ساختمان به هیچ وجه به اخطارها توجه نكرده اند در حالی كه براساس قوانین مدنی رفع خطر به عهده مالك ساختمان است و شهرداری در این زمینه حق ورود ندارد.
وی تصریح كرد: علاوه بر آن، مالكان برخی از ساختمان های قدیمی دارای سرقفلی هستند و یكی از دلایل مخالفت مالكان برای رفع خطر همین مساله است، چنانچه این موضوع درخصوص سینما فلور نیز صادق است.
بنا به اظهار قانم مقام شهردار منطقه 11 طبقه همكف این سینما 9 مالك سرقفلی دارد و در صورت تخریب ساختمان، حقوق آنها از دست خواهد رفت.
محمدی با بیان اینكه شهرداری منطقه به منظور حفظ جان شهروندان و جلوگیری از بروز حادثه اقدام ایمنی از جمله نصب داربست انجام داد گفت: به دنبال ریزش قسمتی از دیوار ساختمان، شهرداری منطقه 11 براساس بند 20 ماده 55 پس از كسب مجوز از دادستانی عمومی و انقلاب تهران به موضوع ورود و طبقه بالا این سینما را تخریب كرد.
وی افزود: اكنون در محدوده همین سینما پنج پلاك در حال ریزش وجود دارد كه مالكان آنها با شهرداری هیچگونه همكاری نداشته و قانونگذار هم در این مورد شهرداری را تنها گذاشته است.
قانم مقام شهردار منطقه 11 با بیان اینكه در برخی مواقع یكی از مالكان برای بازسازی بافت فرسوده رضایت ندارند تصریح كرد: در این شرایط قانونی برای بازسازی ملك توسط شهرداری یا سایر مالكان تعریف نشده است، یا در بسیاری از پلاك های فرسوده ریزدانه، مالكی كه به هیچ وجه آمادگی هیچگونه همكاری با سایر مالكان را ندارد موجب معلق ماندن كار می شود و قانونی نیز برای الزام مالك وجود ندارد.
وی خاطرنشان كرد: 100 درصد عوارض بافت فرسوده تخفیف داده می شود اما از آنجایی كه سایر دستگاه های متولی این امر با شهرداری همكاری نمی كنند، بنابراین شهردرای بدون همكاری و همراهی سایر نهادها و سازمان های درگیر قادر به حل این مشكل نخواهد بود.
محمدی تصریح كرد: در صورت شكل گیری مدیریت واحد شهری و داشتن اعتبار و اختیار، شناسایی آسیب های بافت فرسوده با شتاب بیشتری انجام خواهد گرفت.
وی با بیان اینكه بافت فرسوده یكی از معضلات اصلی شهر تهران است گفت: مناطق مركزی كه در گذشته هسته اصلی پایتخت را تشكیل می دادند به مراتب در زمینه بافت فرسوده نسبت به مناطق رو به توسعه با مشكلات بیشتری روبرو هستند.
قائم مقام شهردار منطقه 11 با اشاره اینكه منطقه 11 از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به بزرگراه شهید نواب صفوی، از شرق به خیابان حافظ و وحدت اسلامی و از جنوب به خیابان شوش و میدان راه آهن محدود می شود خاطرنشان كرد: این منطقه هسته قدیمی و اولیه شهر تهران است كه حدود یك چهارم از حصار ناصری را تشكیل می دهد.
وی مساحت منطقه را یكهزار و 200 هكتار ذكر كرد و افزود: 29 درصد از مساحت منطقه معادل 352 هكتار را بافت فرسوده تشكیل می دهد كه لزوم نوسازی و بازسازی آن كاملا مشهود است.
گزارش از: عاطفه نژادسالاری گزارشگر ایرنا استان تهران
تهرام/9350/1831
۰ نفر