۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81762122
T T
۰ نفر
نقشه برداري كاوشگران بين المللي از غار كركس در خراسان رضوي

مشهد - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: غار كركس واقع در منطقه بزنگان در شمال شرق اين استان به عنوان بزرگترين غار شرق كشور با حضور غارنوردان و متخصصان بين المللي نقشه برداري مي شود.

اين اداره كل روز چهارشنبه به نقل از حميد صالحي گزارش داد: جمعي از متخصصان زمين شناس، ديرينه شناس و جانورشناس از كشور هاي بلغارستان، روماني و لهستان به سرپرستي الكسي ژالوف رييس انجمن غارنوردان والكان به منظور بررسي اقليم و زيستمندان اين غار و نقشه برداريف غارنوردان خراساني را در اين پيمايش همراهي مي كنند.
وي گفت: پيش از اين، پيمايش و اكتشاف غار كركس توسط اعضا انجمن غارنوردان، باشگاه غارنوردي كاوشگران و نيز همراهي هيات كوهنوردي به عمل آمده و نقشه برداري مشترك با غارنوردان بين المللي نيز اواخر شهريور ماه صورت خواهد پذيرفت.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي افزود: بيش از نيم قرن غار مغان به عنوان بزرگترين غار منطقه بود و با شناسايي غار 'زوكنان' در چناران به طول 525 متر اين ركورد به زوكنان اختصاص يافت و اكنون با نقشه برداري غار كركس دوباره ركورد بزرگترين غار شرق كشور شكسته خواهد شد.
عضو انجمن غار و غارشناسي خراسان رضوي نيز گفت: تاكنون 200 غار در اين استان شناسايي شده است.
وي افزود: خراسان رضوي به سرزمين غارهاي اسرارآميز معروف است و در ميان غارهاي شناسايي شده اين استان غارهاي بزنگان و مغان دو مورد مهمي است كه همه ساله گردشگران را براي تماشا به سوي خود جذب مي كنند.
حميد نظام دوست ادامه داد: چندي پيش نيز در پي اكتشافات صورت گرفته در ارتفاعات جنوبي شهرستان چناران هشت غار مورد بررسي و نقشه برداري قرار گرفت و بزرگترين غار نيز به نام
'زوكنان' شناسايي و نقشه برداري شد.
وي افزود: بر اساس بررسيهاي به عمل آمده گمانه زنيها بر اين است كه غار كركس دو يا سه برابر غار بزنگان و بزرگترين غار منطقه باشد و رتبه نخست بزرگترين غار شرق كشور را به خود اختصاص دهد.
عضو انجمن غار و غارشناسي خراسان رضوي گفت: اكتشاف و نقشه برداري غار توسط انجمن غار و غارشناسي ايرانيان در خراسان رضوي و باشگاه غارنوردي كاوشگران مشهد با همكاري اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي، مركز زمين شناسي و اكتشافات معدني منطقه شمال شرق و هيات كوهنوردي خراسان رضوي با حضور غارنوردان و غارشناساني از كشورهاي ايران، بلغارستان، روماني و لهستان صورت مي گيرد.
وي هدف اين برنامه را اكتشاف و نقشه برداري فني غار كركس به مدت سه روز، پيمايش و تحقيق غار نمكي اسلام قلعه به مدت يك روز و اكتشاف و نقشه برداري فني غار بتون براي مدت سه روز عنوان كرد.
انجمن غارنوردان و غارشناسان ايرانيان سازماني مردم نهاد غيردولتي غيرانتفاعي است كه سال 1389 با اخذ مجوز از معاونت امور سازمانهاي مردم نهاد مركز امور اجتماعي و فرهنگي وزارت كشور فعاليت خود را آغاز كرد و در سال 1391 به منظور گسترش فعاليتهاي غارنوردي در كشور استان خراسان رضوي به عنوان چهارمين دفتر اين انجمن با هدف كشف و شناسايي غارهاي جديد، ثبت و نقشه برداري غارهاي كشف شده، انجام تحقيقات زمين شناسي و ديرينه شناسي در غارها و پيگيري موضوع مهم و حياتي حفاظت و پاكسازي غارها در مشهد ايجاد شد.ك/1
7496/1858