غار تاریخی مزداوند شهرستان سرخس پاکسازی شد

مشهد-ایرنا- غار تاریخی مزداوند که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد با حضور مسوولان و دوستداران محیط زیست پاکسازی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز دوشنبه با اشاره به این که غار مزداوند با شماره ۶۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در این ارتباط گفت: حفاظت از غارها در اولویت بهره برداری از این پدیده ها محسوب می‌شود .

مهدی اله پور ادامه داد: منابع آبی، حیات جانوری و منابع زیستی غار و هر رخداد طبیعی که در غار وجود دارد بسیار ارزشمند و نیازمند انجام اولیت های حفاظتی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست به سمت و سوی حفاظت مشارکتی حرکت کرده است و از تمامی غارنوردان، غارشناسان و دوستداران طبیعت می‌خواهیم تا با رعایت اصول پیمایش و حفاظت پایدار غارها از این سرمایه های ارزشمند حفاظت کنند.

اله پور افزود: با توجه به حساسیت بیش از اندازه محیط و زیستمندان آن، هرگونه تغییر بیش از میزان پارامترهای فیزیکی و شیمیایی از جمله نور صدا و دما موجب آسیب های جبران ناپذیری به ساختارهای زمین شناسی و تنوع زیستی این غار خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان نیز سرخس گفت: یکی از مواردی که سبب می‌شود غار مزداوند بیشتر از سایر غارها مورد توجه گردشگران قرار بگیرد، دسترسی راحت به این غار ، امنیت زیاد و شناخته شده بودن آن است.

سید محمد رفیعی خراسانی افزود: به لطف غارنوردان حرفه‌ای تا ۱۰۰ متر ابتدایی این غار شناسایی شده است و بر این اساس با اطمینان می‌توان گفت خطری گردشگران را تهدید نمی‌کند.

در این برنامه، علاقه‌مندان به محیط ‌زیست و اعضای تشکل‌های غیردولتی شهرستان سرخس غار مزداوند این شهرستان را پاکسازی کردند و علاوه بر پاکسازی این غار مسائل آموزشی و نحوه حفاظت از غارها نیز توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست و دبیر و اعضای انجمن غار و غارشناسی استان و کشور و نیز اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، به حاضران آموزش داده شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین در بازدید از طرح در حال ساخت پاسگاه محیط بانی رودخانه کشف رود گفت: این پاسگاه محیط بانی برای حفاظت از منطقه حفاظت شده کشف رود و مدیریت میدانی این رودخانه حفاظت شده در حال ساخت است ضمن آن که در یک منطقه راهبردی و دارای اهمیت و در مجاورت سه منطقه حفاظت شده کوه بزنگان، باغ کشمیر و تخت سلطان قرار گرفته است و احداث این پاسگاه در بهبود شرایط زیستی منطقه بسیار مؤثر بوده زیرا این مناطق نیز دارای ارزش زیستی و اکولوژیکی فراوانی هستند.

اله پور افزود: فقط در منطقه کوه بزنگان گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، هوبره، کل و بز، آهو، قوچ و میش زندگی می کنند که در نوع خود کم نظیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha