۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷
کد خبر: 81764748
T T
۰ نفر

كنترل عبورگرما و نور با پنجره هاي هوشمند نانو

۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷
کد خبر: 81764748
كنترل عبورگرما و نور با پنجره هاي هوشمند نانو

تهران- ايرنا-محققان با استفاده ازمواد نانوبلوري موفق به ساخت پنجره هوشمندي شدند كه قادربه كنترل عبورنور يا گرما از خود است.

به گزارش ايرنا ازستاد ويژه توسعه فناوري نانو، پژوهشگران دانشگاه تگزاس با اين طرح موفق شدند ساخت پنجره‌هاي هوشمند را يك گام به جلو ببرند؛ پنجره‌هايي كه مي‌توانند مصرف انرژي را به حد قابل توجهي كاهش دهند.
براساس مقاله‌اي كه اين گروه تحقيقاتي منتشر كرده است اين پنجره‌ها قادراند نور را از خود عبور دهند بدون اين كه گرما اجازه ورود به داخل را داشته باشد،همچنين مي‌توان آن‌ها را به گونه‌اي تنظيم كرد كه نور وارد نشود در حالي كه گرما به داخل وارد شود.
با استفاده از اين فناوري مي‌توان انرژي ورودي به داخل خانه را كنترل كرد و به ميزان قابل توجهي ميزان هزينه گرمايش و سرمايش را كاهش داد.
در سال 2013 دليا ميليرون و همكارانش براي اولين بار ماده الكتروكروميكي ارائه كردند كه قادر است خواص آن را به گونه‌اي تنظيم كرد كه از ميان عبور نور و گرما بتوان هر يك را كه لازم است انتخاب كرد، اين گروه نتايج يافته‌هاي خود را در نشريه Nature منتشر كردند. براساس داده‌هاي منتشر شده در اين مقاله، يك ماده نانوبلوري مي‌تواند با حركت به جلو يا عقب، امكان كنترل انرژي و نور را فراهم كند.
اين گروه تحقيقاتي اخيراً دو ماده الكتروكروميك ديگر ارائه كرده‌اند كه يكي براي انتخاب مود گرما و ديگري براي مود سرما مناسب است. ماده كنترل مود سرما يك گام به تجاري‌سازي نزديك شده است، اين ماده مي‌تواند 90 درصد از پرتوهاي مادون قرمز و 80 درصد از نور مرئي ساطع شده از خورشيد را كنترل كند.
اين ماده در مدت زماني در حد چند دقيقه قادر به سوئيچ كردن ميان دو مود است، ماده قبلي چند ساعت زمان نياز داشت تا بتواند سوئيچ كند.
براي توليد اين ماده، محققان از مهندسي نانوساختارها استفاده كردند، به گونه‌اي كه ماده نهايي بتواند نور مرئي را عبور داده اما از عبور مادون قرمز جلوگيري كند.
علمي (1) **9340**1440
۰ نفر