در اين گزارش آمده است: با آن كه روابط سياسي عمان و ايران با وجود فضاي بحراني در منطقه خليج فارس متوقف نشده، اما از نظر اقتصادي آنچنان اميدوارانه نيست و به طور مثال به نزديكي مبادلات تجاري بين ايران و امارات نمي رسد.
توافق هسته اي ايران و كشورهاي 1+5 موجب شد كه امير نشين عمان از روابط تاريخي و سياسي با ايران استفاده كند و به همين منظور دو كشور نظارت بر تنگه هرمز را بين خود به اشتراك گذاشتند و استان مسندم عمان كه به مرزهاي امارات هم نزديك است نقطه اتكاي مرزي مهم گرديد چرا كه براي رسيدن به شهر الام و خصب بايد وارد خاك امارات شد و براي همين عمان يك راه دريايي مستقيم بين مسقط و خصب باز كرد و براي بقيه شهرهاي استان مسندم نيز شروع به ايجاد بندر نمود.
پس از توافق هسته اي ميان ايران و كشورهاي گروه 1+5 و موافقت دو كشور ايران و عمان در بسياري از زمينه هاي اداري و فني، شركت ملي املاك عمان اقدام به ايجاد مسير دريايي بين خصب و بندر بهمن يا قشم در ايران كرد.
اين مساله در سفر هيات اتاق بازرگاني و صنعت عمان به تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف درباره مسايل فني راه اندازي مسير دريايي گفت و گو كردند.
هيات عماني كه متشكل از مقامات سياسي و سرمايه گذاران بود درباره فرصت هاي سرمايه گذاري و شناخت بخش هاي سرمايه گذاري در دو كشور به منظور تقويت همكاري و استفاده از فضاي سياسي و فوايد اقتصادي كه انتظار مي رود مبادلات تجاري بين دو كشور را تقويت كند، گفت وگو كردند.
بر اساس تفاهم نامه بين ايران و عمان هر 15 روز يكبار يك كشتي از ايران به سمت عمان و بالعكس حركت مي كند. با هماهنگي انجام شده، امكان افتتاح خط حمل و نقل دريايي مستقيم بين دو كشور فراهم شده و اين مساله در افزايش ميزان واردات و صادرات و بخصوص صادرات مجدد كالاهاي ايراني از اين كشور به كشورهاي منطقه موثر خواهد بود.
بخش خصوصي ايران هم با حمايت اتاق مشترك ايران و عمان و اتاق بازرگاني و صنايع عمان، اقدام به راهاندازي خط كشتيراني مستقيم بين بندرعباس و بندر صحار عمان كرده است.
سعيد بن صالح الكيومي رئيس اتاق تجاري و صنعت عمان در گفت وگويي مطبوعاتي در همين باره گفت: مهمترين هدف از سفر به تهران تاسيس شركت كشتيراني بين دو كشور با مشاركت مساوي بوده است.
مالكين اين شركت از بخش خصوصي هستند و انتظار مي رود با راه اندازي خطوط دريايي مستقيم و صدور ويزاهاي 3 ماهه براي تجار، ميزان مراودات مالي بين دو كشور امسال دو برابر شود.
وي همچنين گفت: در نظر داريم كه با مشاركت تاجران بحرين و كويت اين خط كشتيرني را توسعه بدهيم.
در سفر هيات اقتصادي عمان به تهران دو طرف چندين توافق نامه در زمينه هاي مختلف امضا كردند و شركت هاي عماني از شركت هاي ايراني پيشنهادهاي تجاري دريافت نمودند.
رئيس اتاق بازرگاني عمان، بازار ايران را براي تجار عماني يك بازار رويايي عنوان كرد و گفت: ايران به لحاظ جمعيتي، ميزان مصرف كالاي زيادي دارد و همچنين موقعيت سوق الجيشي ايران كه بين كشورهاي اروپايي و آسيايي قرار گرفته به نحوي است كه عمان مي تواند با استفاده از صادرات مجدد بهره زيادي از اين بازار ببرد.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه با لغو تحريم ها و دسترسي تجار دو كشور به سيستم بانكي شاهد گسترش مبادلات اقتصادي بين دو كشور باشيم.
علي اكبر سيبويه سفير ايران در مسقط نيز در گفت و گويي مطبوعاتي اظهار داشت كه ميزان مبادلات تجاري بين ايران و عمان بيش از 200 ميليون تا يك ميليارد دلار در سال است.
وي گفت: مبادلات اقتصادي بين دو كشور رشد چشمگيري داشته است.
در ماه مي گذشته بندر صحار از اولين كشتي مسير دريايي مستقيم از بندر عباس در ايران كه دو كشور را به هم مرتبط مي كند، استقبال كرد.
خاورم**1408**1275
تهران - ايرنا - روزنامه الحيات چاپ لندن روز يكشنبه به موضوع روابط اقتصادي ايران و عمان پرداخته و نوشت: مسقط پس از توافق هسته اي ايران و كشورهاي غربي قصد دارد از فضاي ايجاد شده براي تقويت روابط اقتصادي خود با ايران استفاده كند.