۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۸:۲۸
کد خبر: 81766890
T T
۰ نفر
افزایش همكاری دفاعی اسلام آباد-مسكو/ پاكستان از روسیه جنگنده می خرد

اسلام آباد - ایرنا - برخی گزارش ها حاكی است پاكستان در ادامه روند رو به رشد همكاری های دفاعی خود با روسیه، مذاكراتی را با این كشور برای خرید جنگنده 'سوخو-35' (Su-35) آغاز كرده است كه در صورت تحقق این مهم، بزرگترین قرارداد همكاری دفاعی میان این دو قدرت هسته ای شكل خواهد گرفت.

به گزارش روزنامه انگلیسی زبان اكسپرس تریبیون پاكستان، نشریه انگلیسی آی.اچ.اس كه گزارش هایی درباره مسایل دفاعی و نظامی بین المللی منتشر می كند، به نقل از یكی از مقامات ارشد دولت پاكستان نوشته است كه توافق های اولیه میان پاكستان و روسیه در زمینه خرید جنگنده سوخو - 35 حاصل شده اما هنوز تصمیم های نهایی در این زمینه گرفته نشده است.
در همین حال، رسانه های روسیه به نقل از سركئی ریابكوف معاون وزیر امور خارجه این كشور نوشته اند كه روند مذاكرات با پاكستان درخصوص فروش تعدادی جنگنده سوخو-35 و نیز تحویل بالگردهای تهاجمی ام.آی-35 به این كشور ادامه دارد.
نشریه انگلیسی آی.اچ.اس به نقل از مقام دولتی پاكستان بدون اشاره به نام وی نوشته است كه روسیه به رغم برخورداری از روابط گسترده با هند به عنوان اصلی ترین رقیب نظامی پاكستان، تمایل زیادی به فروش سخت افزارهای نظامی پیشرفته به پاكستان دارد.
پاكستان به كمك چین، خود یكی از تولید كنندگان هواپیماهای جنگنده است و خط تولید جنگنده جی.اف-17 (JF-17) چینی در پاكستان راه اندازی شده است اما جنگنده سوخو-35 قابلیت های بهتری نسبت به جنگنده های ساخت پاكستان دارد از جمله اینكه می تواند مسافت بیشتری را پرواز كند.
نیروی هوایی پاكستان هم اكنون مجهز به جنگنده های آمریكایی اف.15، جنگنده های فرانسوی میراژ و جنگنده های چینی اف-7 و جنگنده های چینی-پاكستانی جی.اف-17 است.
ماه گذشته روسیه با فروش نهایی بالگردهای تهاجمی ام.آی – 35 به پاكستان موافقت كرد و نهایی شدن این قرارداد، یك چرخش راهبردی در سیاست های مسكو در زمینه همكاری های دفاعی-نظامی با پاكستان محسوب می شود. قرار است چهار فروند از این بالگردها به زودی به پاكستان تحویل شود.
بعد از نزدیك تر شدن روابط هند و آمریكا، به ویژه سفر ماه های اخیر باراك اوباما به دهلی نو و احیای قرارداد هسته ای میان واشنگتن و دهلی نو، روسیه عزم خود را برای تقویت همكاری های دفاعی-نظامی با پاكستان به عنوان اصلی ترین رقیب منطقه ای هند جزم كرده است.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه كه آبان ماه سال گذشته به پكن و از آنجا هم سفری كوتاه اما بسیار مهم به اسلام آباد انجام داد، در جریان سفرش پكن، با 'چانگ وان چوان' همتای چینی خود دیدار كرد و دو طرف به اتفاق تاكید كردند كه نگران تلاش ها و تصمیم آمریكا برای تقویت نفوذ و حضور نظامی و سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند.
پاكستان و روسیه در بیش از یك سال اخیر رایزنی های زیادی را در جهت افزایش همكاری های دفاعی و گسترش روابط در بخش های مختلف انجام داده اند و سفرهای متعدد مقام های نظامی روسیه و پاكستان به كشورهای یكدیگر، از تحولات چشمگیر در روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های دفاعی و نظامی حكایت دارد.
كارشناسان معتقدند تصمیم دولت كنونی هند به تعمیق بیش از پیش روابط با آمریكا، باعث شده تا اسلام آباد بیش از پیش به سمت گسترش روابط با روسیه، بویژه در حوزه نظامی و دفاعی گرایش پیدا كند و البته مقامات كرملین نیز به دلیل نگرانی از تلاش های آمریكا برای افزایش نفوذ و حضور نظامی و سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، چندان هم به گسترش روابط با پاكستان بی میل نیستند.
آساق**1723