حل سیاسی بحران سوریه فقط با بشار اسد/ توافق هسته ای شرایط ایران را بهبود بخشید

بیروت – ایرنا - ژنرال جمیل السید مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان با اشاره به اشتباه راهبردی دشمنان سوریه در ارزیابی شرایط و تطبیق غلط اوضاع سوریه با مصر، تونس و لیبی تاكید كرد كه حل سیاسی بحران سوریه فقط با بشار اسد رییس جمهوری این كشور ممكن است.

ژنرال جمیل السید از جمله شخصیت های لبنانی است كه تجربه زندگی سیاسی و امنیتی و حضور قویش در عرصه های سیاسی ، امنیتی و رسانه ای لبنان، ارزش و اعتبار بالایی به اظهارات و موضع گیری های او بخشیده است.
وی در صحبت های خود به انبوهی از اطلاعات و داده ها استناد می كند كه با توجه به منصب قبلیش، قابل تامل و توجه است.
وی توانسته است شبكه روابط داخلی ، منطقه ای و بین المللی خود را تاكنون حفظ كند و این مساله امكان كسب اطلاع دائم از پشت پرده برخی مسائل را به وی بخشیده است، لذا در گفت وگو با ایرنا، وی با اعتماد به نفس بالا و با دیدگاهی واضح ، شفاف و ثابت قدم سخن می گوید.
آغاز این گفت وگو درباره سوریه است.
ژنرال السید كه در لبنان به عنوان یكی از وفاداران به سوریه و از دوستان نزدیك بشار اسد شناخته می شود بر این مساله كاملا واقف است كه بحران سوریه امروز گذرگاه طبیعی و ضروری برای ورود در مسائل و مشكلات مختلف منطقه ای است.
اهمیت گفت وگو با مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان درباره سوریه به این دلیل است كه وی به دلیل تماس ها و دیدارهای دائمی با مسئولان برجسته سوری از جمله بشار اسد، دارای اطلاعات كافی از جزییات تحولات سوریه است.
او كه قبل از این مصاحبه به سوریه رفته بود، معتقد است جنگ علیه سوریه بدون حمایت های خارجی نمی توانست شروع شود و ادامه پیدا كند.
وی تصریح كرد : در مرزهای شمالی و شرقی لبنان با سوریه، تصمیم گروه 14 مارس و حزب جریان المستقبل باعث شد زمام امور از اختیار خارج شود. ژنرال السید پا را فراتر گذاشت و جریان 14 مارس را متهم كرد كه اجازه نداد ارتش لبنان به وظایف خود در مرزهای شمالی به ویژه منطقه عرسال عمل كند.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان علت این رفتار سوال برانگیز را در این نكته دانست كه آنها همچون دیگر دشمنان سوریه گمان می كردند بشار اسد و دولت سوریه نیز همانند تونس و لیبی و مصر، ظرف چند هفته و یا حداكثر چند ماه سقوط خواهد كرد غافل از اینكه وضعیت سوریه كاملا متفاوت از بقیه بود.
وی تاكید كرد:از پنجاه سال پیش تاكنون مردم سوریه و ارتش این كشور به گونه ای تربیت شده اند كه در صف اول موضوعات مهمی مانند فلسطین و مقاومت و ضدیت با اشغال عراق توسط آمریكا قرار گیرند و مانند بیشتر كشورهای عربی نیستند كه دست دوستی به اسراییل داده و خود را تهی از روحیه آرمان خواهی كرده باشند.
اگرچه ژنرال السید منكر تضعیف و از دست رفتن توان سوریه در اثر جنگ نیست اما باور دارد كه بیش از 70 درصد مردم سوریه همچنان در كنار دولت و رییس جمهور و ارتش سوریه هستند و ارتش سوریه تاكنون توانسته بیش از 75 درصد از ساختار خود را حفظ كند.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان خاطرنشان كرد: نباید انتظار پیروزی نظامی قطعی را داشت چرا كه جنگ در سوریه بازی تعقیب و گریز است، با این وجود، طرف های درگیر با سوریه هم ثابت كرده اند كه از ساقط كردن نظام و رییس جمهور سوریه عاجزند و حتی قادر به برقراری ثبات در مناطق تحت سیطره خود نمی باشند.
وی تاكید كرد: نقشه غرب و تركیه این بود كه به بهانه آنچه بهارعربی می خواندند، نفوذ و سیطره اخوان المسلمین را توسعه دهند و این طرح به نفع اسراییل در مقابل مقاومت و ایران قرار گیرد اما ایستادگی مثال زدنی سوریه نقشه های آنها را نقش بر آب كرد و در این میان، ورود سعودی ها و امارات به موضوع باعث قدرت گرفتن تروریسمی شد كه امروز اروپا را با تهدید جدی مواجه كرده است.
این اوضاع باعث شد كشورهای غربی از راه حل سیاسی در سوریه سخن بگویند و آن را كوتاه ترین مسیر ممكن برای خاتمه دادن به ویرانی ها و خونریزی ها بدانند.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان با بیان اینكه رویكرد روسیه در راه حل سیاسی، شباهت زیادی به رویكرد ایران و مقاومت دارد، گفت: دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه كار سخت و دشواری نیست به شرط اینكه برخی كشورهای عربی و غربی از كینه های شخصی خود نسبت به سوریه و رییس جمهور بشار اسد دست بكشند.
جمیل السید اظهار داشت: این عده با وجود اینكه می گویند معتقد به راه حل سیاسی هستند اما رفتار متكبرانه خود را همچنان حفظ كرده اند.
از دیدگاه جمیل السید، راه حل سیاسی جز با وجود بشار اسد رییس جمهور سوریه میسر نیست و نتیجه بخش نخواهد بود و در صورت كنار گذاشته شدن بشار اسد، شاهد سقوط نظام و گسترش تروریسم و وخامت بیشتر اوضاع خواهیم بود.
وی همچنین خاطرنشان كرد كه دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه در گرو همكاری روسیه و آمریكا و ایران و سعودی می باشد.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان با نگاهی واقع بینانه به اوضاع تاكید می كند كه برای خاتمه دادن به جنگ، همه طرف ها ناچار باید از مواضع خود قدری عقب نشینی كنند كه ممكن است برای آنها دردناك باشد و البته تنها خط قرمز در این میان، حفظ تمامیت ارضی سوریه است كه قابل چشم پوشی نیست.
وی در این باره به مذاكرات هسته ای ایران با و گروه 1+5 كه به توافق هسته ای منجر شد، اشاره كرد و گفت: ایران خط قرمزهایی را ترسیم كرده بود و اجازه نداد روحیه ملت و امنیت ملی ایران صدمه بخورد.
به نظر می رسد تا كنون راه حل های عملی برای بحران سوریه مطرح نشده است، طرح های غربی ها پاسخگوی حجم بحران نیست و شیوه پیشنهاد شده آنها نمی تواند اهداف مد نظر را برآورده سازد.
ژنرال السید معتقد است راه حل بحران سوریه در گرو یك تصمیم بین المللی - منطقه ای است كه بازتاب های خود را در صحنه سوریه نشان خواهد داد و نه برعكس.

** طرح دی میستورا و آینده آن
بر همین اساس، مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان انتقاداتی را متوجه طرح استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه می سازد.
وی كه شناختی قبلی از دی میستورا دارد همچنان با وی در تماس است. آشنایی ژنرال السید با دی میستورا به بعد از فرار رژیم صهیونیستی از لبنان در سال 2000 میلادی برمی گردد ، زمانی كه او به عنوان نماینده دبیركل سازمان ملل در لبنان مشغول خدمت بود.
در آن زمان، ژنرال السید به عنوان نماینده لبنان، مسئول پیگیری مذاكرات عقب نشینی رژیم صهیونیستی از خاك لبنان بود.
وی كه شناخت كاملی از روحیه دی میستورا دارد می گوید كه شكست طرح حلب برای او دور از انتظار نبود و از این بابت شگفت زده نشد.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان تاكید كرد كه موفقیت طرح دی میستورا منوط به آن است كه آمریكا و روسیه به عنوان دو بازیگر اصلی بین المللی و نیز هم پیمانان منطقه ای آنها در خصوص رویكردی واضح برای راه حل كه مورد پذیرش سوری ها نیز باشد به توافق برسند.
وی اضافه كرد: در این صورت، اجرای طرح به دی میستورا واگذار می شود و همگان نیز مسیر را برای اجرای آن هموار می كنند و در این حالت می توان انتظار داشت دولت وحدت ملی برای مقابله با تروریسم و ساخت كشور و برقراری امنیت و آبادانی و تامین معیشت مردم شكل گیرد.
ژنرال السید خاطرنشان كرد: دی میستورا تا به امروز چنین راه حل و چتر حمایتی را در اختیار ندارد، تشویق های آمریكا و روسیه و غرب برای ادامه تلاش ها، تنها امكاناتی است كه دی میستورا از آنها برخوردار است كه همین نیز به نوعی با انتقاد و عدم همكاری تركیه و برخی كشورهای عربی مواجه شده است.

** سفر ژنرال مملوك به مصر و عربستان
شرایط همچنان در حال تغییر است و تعداد كشورهایی كه تمایل به موضع گیری مثبت در قبال سوریه پیدا كرده اند رو به ازدیاد است و مصر یكی از این كشورهاست.
ژنرال السید معتقد است، مشغله مصر در پرونده تروریست های سینا مانع از ابراز نقش فعال و شایسته این كشور شده با این وجود عبدالفتاح السیسی رییس جمهور این كشور تلاش می كند بحران سوریه به شیوه ای حل شود كه لطمه ای به نظام سوریه وارد نسازد.
السیسی كاملا درك می كند كه فروریختن نظام سوریه به معنی سیطره تروریسم در سوریه خواهد بود كه چهره منطقه را تغییر خواهد داد.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان با واقع بینانه خواندن موضع مصری ها گفت: مصر در برخورد با نظام سوریه، بشار اسد را نماد دولت و نظامی می بیند كه با حفظ یكپارچگی خود توان رویاروریی با بحران را داراست، از همین رو السیسی نمی خواهد این نظام با خطر مواجه شود.
وی در پاسخ به سئوالی درباره سفر ژنرال علی مملوك رییس دفتر امنیت ملی سوریه به مصر و عربستان، بدون رد یا تایید این سفرها گفت: بر اساس تجربه های شخصی ام، این گونه مذاكرات نباید رسانه ای شده و حالت علنی پیدا كند تا حساسیت ها را به حداقل برساند و در نتیجه، درصد موفقیت آن افزایش یابد.
درهمین رابطه، ژنرال السید به دیدار ژنرال مملوك از ریاض نیز اشاره كرد و گفت: موضع سعودی ها درباره سوریه كاملا مشخص است، آنها از به اصطلاح آنچه نفوذ ایران می خوانند و ائتلاف سوری – ایرانی ناخشنود هستند و همچنین با حمایت بشار اسد از مقاومت و حزب الله لبنان مشكل دارند.
ژنرال السید در توضیح بیشتر این مساله خاطر نشان كرد: سعودی ها حساسیت ویژه ای نسبت به نقش و جایگاه ایران در سوریه ، عراق ، یمن و حتی بحرین و هرجای دیگری دارند، این حساسیت آنها تا حد دشمنی و خصومت نیز پیش رفته است.

** سعودی ها ناامید و سرخورده شده اند
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان خاطرنشان كرد: جنگ علیه یمن وخامت اوضاع را چند برابر كرد و در این میان، توافق هسته ای حتی با وجود اینكه هنوز وارد مرحله اجرا نشده است، مزید برعلت شد.
وی تصریح كرد: همه این ها باعث شد سعودی ها اعتماد خود را به آمریكا كه مهمترین هم پیمان آنها است از دست بدهند ، آنها حتی ادعا می كنند آمریكا با نفوذ ایران در برخی كشورهای عربی موافقت كرده است.
در كنار این عوامل، انتقال قدرت در داخل خاندان سعودی ، عملیات تروریستی اخیر در عربستان و نیز سقوط قیمت نفت منجر به از بین رفتن وزن سیاسی و اقتصادی ریاض شده است.
ژنرال السید بر این باور است كه هزینه های سرسام آور جنگ یمن می تواند اوضاع را برای ریاض وخیم تر از الان كند.
افت قیمت نفت برای سعودی ها دور از انتظار بود و آنها را مجبور به استقراض 200 میلیارد دلاری از خزانه كشور كرد.
ژنرال السید از سوی دیگر تاكید كرد كه منافع سعودی ها و دیگر كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و كشورهای عربی به طور كل ایجاب می كند این كشورها با ایران به تفاهم برسند و اختلاف با ایران به نفع این كشورها نیست.
وی خاطرنشان كرد: چنین تفاهمی می تواند مانع از پرداخت هزینه های هنگفت سیاسی ، امنیتی و اقتصادی توسط این كشورها شود و از سوی دیگر راه را بر سوء استفاده رژیم صهیونیستی و غرب و حتی تركیه خواهد بست.

** ایران در بهترین شرایط قرار دارد
از همان ابتدا كه نشانه های دستیابی به توافق هسته ای آشكار شد، جمهوری اسلامی ایران از طریق محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان، پیام های دوستانه علنی برای كشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی ها ارسال كرد بر این اساس كه همه ما یك دشمن مشترك به نام رژیم صهیونیستی داریم و فلسطین مساله اصلی و مشترك است.
اما در مقابل، رویكردی در میان برخی كشورهای عربی وجود دارد كه قائل است ایران دشمن عرب ها و اسراییل دوست و هم پیمانان آنها است و این رویكرد می تواند هزینه های بیهوده منطقه را در همه زمینه ها افزایش دهد.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان خاطر نشان كرد كه برخی كشورهای عربی از دعوت دوستی ایران استقبال كرده اند اما سعودی ها تاكنون بر موضع قبلی خود پافشاری كرده و حاضر به قبول آن نیستند.
ژنرال السید هدف ملك سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی از سفر به واشنگتن و دیدار با باراك اوباما رییس جمهوری این كشور را یافتن پاسخ هایی درباره فضای كلی منطقه بعد از توافق هسته ای و نقش ایران در آن و بحران های موجود در جغرافیای خاورمیانه عنوان كرد.
وی گفت: كشورهایی كه درچهار سال گذشته علیه سوریه جنگ به راه انداختند امروز با چالش ها و مشكلات ریز و درشت داخلی و خارجی مواجه هستند و این درحالی است كه ایران با رویكرد توافق هسته ای در پی حفظ منافع خود بوده و همزمان با تامین ثبات داخلی، موفق به رفع تحریم و كاستن مشكلات موجود شده است.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان افزود: به همین دلیل ایران در وضعیت بهتری از دیگر كشورها به سر می برد و قادر به ارائه راه حل و نقش آفرینی در حل بحران ها به ویژه بحران سوریه است.

** اوضاع داخلی لبنان
اوضاع داخلی لبنان، رد پای سعودی ها را كاملا می توان احساس كرد.
به باور ژنرال السید، در مرحله جدید ریاض به دنبال همكاری با طرف های سنی مختلف در لبنان است و دیگر سعد الحریری رییس حزب جریان المستقبل را تنها نماینده خود در بین اهل سنت لبنان قلمداد نمی كند.
وی اظهارداشت: این رویكرد جدید سعودی ها دلایل مختلفی دارد، از جمله مهم ترین آنها اینكه ورثه رفیق الحریری در موضوعات مختلف مدیریت شایسته ای از خود نشان ندادند و سعد الحریری و فواد السینیوره باعث افت قابل توجه محبوبیت سعودی ها در لبنان شده اند.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان گفت: نتیجه این شد كه سیاست سعودی ها در لبنان دچار تغییر و تحولاتی شد و از این پس راه ارتباطی لبنانی ها با سعودی ها منحصر به سعد الحریری و جریان المستقبل نمی شود و دوستان سعد الحریری نیز ممكن است مورد استقبال سعودی ها قرار بگیرند بدون این كه با او مانند گذشته هماهنگی شود.
ژنرال السید درباره هبه نظامی چهار ملیلرد دلاری سعودی ها به ارتش لبنان كه تاكنون خبری از آن نشده، معتقد است كه اسراییل مانع اصلی این معامله به شمار می آید.
وی خاطرنشان كرد:رژیم صهیونیستی به بهانه احتمال دسترسی حزب الله به سلاح هایی كه فرانسه باید در اختیار ارتش لبنان قرار دهد و تاثیرگذاری آن در توازن قدرت، در برابر ارسال سلاح به لبنان كارشكنی می كند.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان در رابطه با موضوع امنیت در لبنان معتقد است: دولت تمام سلام در نتیجه تفاهمی منطقه ای و بین المللی با مشاركت ایران و سعودی ها شكل گرفت و كاركرد اصلی آن حفظ و برقراری امنیت در لبنان است.
ژنرال السید اوضاع امنیتی فعلی لبنان را تا حدودی قابل قبول ارزیابی كرد و گفت كه هیچ یك از طرف های داخلی قصد جنگ افروزی علیه طرف دیگر و غلبه بر رقبا را ندارند.
وی دیدار ناگهانی و كوتاه دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس از لبنان را با هدف تاكید اروپا بر حفظ امنیت لبنان به منظور جلوگیری از سرازیر شدن پناهجویان بیشتر به اروپا ارزیابی كرد.
مدیركل سابق امنیت عمومی لبنان معتقد است كه گفت وگوهای میان گروه های سیاسی در لبنان تنها برای گفت وگو است و نتیجه ای در پی ندارد.
ژنرال السید در پایان تاكید كرد: نمی توان لبنان را از تحولات سوریه دور كرد، هرگونه تحول و راه حلی در سوریه بر روی لبنان هم تاثیر خواهد گذاشت و در صورتی كه برای بحران سوریه راه حلی پیدا نشود لبنان نیز دست خوش تغییرات ناگهانی و لحظه ای خواهد بود.
خاورم*388*390* 383* 1324