۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81773413
T T
۰ نفر
خط راه آهن اصفهان - نجف آباد احداث می شود

اصفهان - ایرنا - مدیركل راه آهن استان اصفهان گفت: طرح خط راه آهن اصفهان - نجف آباد در راستای سیاست های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد راه آهن حومه ای در دستور كار قرار دارد و اقدامات اولیه آن انجام شده است .

حسن ماسوری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این طرح به طول 20 كیلومتر از اصفهان تا نجف آباد مورد موافقت شهرداریهای دو شهر قرار گرفته است.
وی افزود: 50 درصد اعتبار مورد نیاز این خط از سوی شهرداری های نجف آباد و اصفهان و نیم دیگر توسط اداره كل راه آهن استان تامین خواهد شد.
مدیركل راه آهن اصفهان با اشاره به اینكه بخش اعظمی از مسافران غرب اصفهان از طریق نجف آباد وارد اصفهان می شوند، اظهاركرد: راه اندازی خط راه آهن نجف آباد - اصفهان از تردد بخش اعظمی از خودروها در این مسیر جلوگیری می كند و ترافیك این مسیر را كاهش می دهد.
وی با اشاره به اینكه ایجاد خط راه آهن یاد شده، آلودگی زیست محیطی در این منطقه را كاهش می دهد، افزود: اجرای این طرح افزون بر كاهش ترافیك و آلودگی هوا، توجیه اقتصادی نیز دارد.
ماسوری، اتصال این خط به قطارشهری اصفهان را یكی از شروط اداره كل راه آهن اصفهان برای ایجاد خط نجف آباد - اصفهان بیان كرد و افزود: باتوجه به اینكه بیشتر مسافران اصفهان - نجف آباد در طی سال تحصیلی، دانشجویان هستند، شروع این خط از دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد از دیگر پیشنهادات ما بوده است.
وی با اشاره به اینكه اداره كل راه آهن اصفهان مصمم به اجرای این طرح و تامین نیمی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن است، تصریح كرد: چنانچه اعتبارات مورد نیاز این طرح از سوی شهرداری های اصفهان و نجف آباد تامین شود، راه آهن نجف آباد - اصفهان را یكساله راه اندازی می كنیم.
به گفته وی ایجاد این خط راه آهن در خارج از اصفهان بصورت رو گذر و در اصفهان بصورت زیرگذر عملیاتی خواهد شد.
*** پس از نجف آباد، خط اصفهان - مباركه را راه اندازی می كنیم
مدیركل راه آهن استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینكه ایجاد خط راه آهن حومه ای از راهبردهای وزات راه و شهرسازی است، اضافه كرد: در راستای این راهبرد، پس از نجف آباد خط اصفهان - مباركه را ایجاد و راه اندازی خواهیم كرد.
وی افزود: امیدواریم با راه اندازی این خط، بتوانیم سرریز مسافرین جاده ای در مسیر مباركه به اصفهان را نیز به سمت حمل و نقل ریلی سوق دهیم و شرایط دسترسی آسان مردم به شبكه ریلی را فراهم كنیم.
*** اتصال ایستگاه قطار سریع السیر اصفهان - تهران به قطار شهری اصفهان
مدیركل راه آهن اصفهان با اشاره به اینكه ایستگاه قطار سریع السیر اصفهان - تهران در شمال اصفهان قرار دارد، گفت: ما قصد داریم این ایستگاه را به یكی از ایستگاههای قطارشهری اصفهان متصل كنیم تا مسافران این قطار دستری آسانی به حمل و نقل درون شهری داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه ایستگاه فعلی راه آهن اصفهان در جنوب این شهر قرار دارد، گفت: همچنین اتصال ایستگاه قطار سریع السیر به ایستگاه فعلی نیز در برنامه های اداره كل راه آهن اصفهان قرار دارد زیرا قرار است در آینده خط قطار پرسرعت تهران - اصفهان به شیراز نیز متصل شود.
ماسوری با اشاره به اینكه در طرح عبور قطار سریع السیر از اصفهان و اتصال به خط شیراز بصورت كمربندی و بطول 30 كیلومتر لحاظ شده است، گفت: ما قصد داریم با طرحی نو، ایستگاه قطار سریع السیر در شمال اصفهان را به ایستگاه فعلی در جنوب متصل كنیم.
وی با اشاره به اینكه پیشنهاد ما به وزارت راه و شهرسازی ایجاد خط زیرزمنی است، ادامه داد: دراینخصوص ما پیشنهادات خود را به وزارت و راه و شهرسازی ارائه كرده ایم كه چنانچه مورد توافق قرار گیرد، دسترسی مردم اصفهان به ایستگاه قطار سریع السیر در مركز شهر نیز فراهم خواهد شد.
مدیركل راه آهن اصفهان با اشاره به اینكه در این طرح، ایستگاه قطار پرسرعت اصفهان نیز به ایستگاه قطارشهری اصفهان نیز متصل می شود، تصریح كرد: براساس تاكید وزارت راه و شهرسازی، ایستگاههای راه آهن در استان های تهران و اصفهان باید به ایستگاههای قطارشهری متصل شوند و هم اكنون این اقدام در تهران در حال اجراست.
*** 90 درصد زیرسازی خط قطار سریع السیر اصفهان انجام شده است
ماسوری در خصوص پیشرفت فیزیكی طرح خط قطار سریع السیر اصفهان - تهران نیز اظهاركرد: گرچه توضیحات پیرامون این پروژه در حوزه من نیست اما زیرسازی این طرح 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و این مرحله رو به اتمام است و مرحله روسازی آن بزودی آغاز می شود.
وی با اشاره به اینكه تا سه سال آینده قطار سریع السیر اصفهان - تهران راه اندازی خواهد شد، گفت: با راه اندازی این خط، تحولی در حوزه جابه جایی مسافر از طریق خط ریلی در استان ایجاد خواهد شد.
استان اصفهان در سال 1347 به شبكه سراسری راه آهن كشور پیوست و دارای 681 كیلومتر و 677 متر خط اصلی ، 188 كیلومتر خط مانوری و 66 كیلومتر خط صنعتی و تجاری ریلی است.
2093