۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۴
کد خبر: 81773431
T T
۰ نفر
نمایش اقتدار و حضور در حماسه هایی ماندگار

تهران- ایرنا- حماسه سازان دفاع مقدس در عملیات های غرورآفرین، توانستند ماشین جنگی رژیم بعث را متوقف كنند و به عقب برانند و هر تجاوزی را كوبنده پاسخ دهند.

به مناسبت فرارسیدن هفته ی دفاع مقدس گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور بازتاب و انعكاس هشت سال ایثار، پایداری، مقاومت و استقامت رزمندگان به گردآوری گزیده ای از عملیات های مبارزان راه حق و حقیقت در جریان جنگ تحمیلی اقدام كرده است. حماسه هایی كه در آن خسارت های سنگینی به دشمن وارد آمد و با نمایش اقتدار و شجاعت سربازان پیرجماران، دشمن ناچار به عقب نشینی شد.
** عملیات ظفر 1
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معارضان كرد عراقی در بیست و هفتم شهریور 1366 هجری خورشیدی در گستره ای به وسعت 30 كیلومتر مربع و در عمق 200 كیلومتری خاك عراق، عملیات ظفر 1 را به اجرا درآوردند.
سربازان پیرجماران توانستند در این عملیات شهر «كانی ماسی» در منطقه ی عمومی كردستان عراق را آزاد و گردان مستقر در منطقه از تیپ «بیگاره» ارتش دشمن، پایگاه های حفاظتی دشمن در منطقه «گیله زرده» سلیمانیه و مقر گردان 19 خفیفه را متلاشی كنند و ده ها دستگاه تانك و نفربر، شماری خودرو، انواع سلاح سبك، نیمه سنگین و چندین انبار مهمات را منهدم سازند. شمار كشته، زخمی و اسیران دشمن در این عملیات یك هزار و 500 تن گزارش شده است.
**عملیات بیت المقدس
نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی، عملیات بیت المقدس را در ساعت 30 دقیقه بامداد دهم اردیبهشت 1361 هجری خورشیدی، بارمز «یاعلی ابن ابی طالب»آغاز كردند. این حمله ی مشترك و سراسری به منظور آزادسازی خرمشهر و منطقه های شمال آن و عقب راندن دشمن از مرز بین المللی بود و نقطه ی عطفی در عملیات های سرنوشت ساز جنگ محسوب می شود.
در جریان چهار مرحله ی عملیات بیت المقدس، بیش از 16 هزار و 500 تن از نیروهای دشمن كشته، زخمی و 19 هزار تن اسیر شدند. آزادسازی خرمشهر، خارج ساختن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه ی سنگین دشمن در چهار مرحله از دستاوردهای بزرگ این عملیات است.
**عملیات والفجر 8
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیستم بهمن 1364 هجری خورشیدی، عملیات والفجر 8 را با رمز «یا فاطمه زهرا(س)» آغاز كرد. هدف از این عملیات در هم شكستن ماشین جنگی عراق، فتح شهر مهم فاو، قطع ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس و تهدید شهر بصره عراق بود.
آزادسازی شهر بندری فاو، اسكله و تاسیسات نفتی آن به همراه كارخانه نمك و پایگاه های نیروهای دریایی و سه سكوی پرتاب موشك و انهدام 74 فروندهواپیما، هفت ناوچه جنگی، 11 چرخبال، 600 تانك، نفربر و 500 خودرو نظامی از جمله ی نتیجه های درخشان این عملیات بود.
** عملیات ظفر 2 (نامنظم)
عملیات ظفر 2 در دوازدهم مهر 1366 هجری خورشیدی با رمز «لبیك یا حسین(ع)» در منطقه ی عملیاتی شهر كفری از استان كركوك به منظور پاسخ گویی به شرارت های رژیم بعث عراق در بمباران شیمیایی و ویران ساختن روستاهای كردنشین استان های شمالی عراق و با هدف انهدام تاسیسات نظامی و اقتصادی عراق آغاز شد.
مدافعان وطن موفق شدند سلسله ارتفاعات مهم كفری داغ را به كنترل خود در آورند و همچنین ساختمان های سازمان امنیت، فرمانداری، حزب بعث، شهرداری، پست و تلگراف، شعبه بانك رافدین، نیروگاه برق، یك كارخانه، پادگان نیروی جیش الشعبی و پمپ بنزین شهر كفری عراق را منهدم كردند.
** عملیات والفجر9
عملیات والفجر 9 با رمز «یاالله، یاالله، یاالله» در پنجم اسفند 1364 هجری خورشیدی با هدف گشودن 2 جبهه ی همزمان در برابر دشمن و تجزیه ی نیروی آن و بازپس گیری منطقه های تازه اشغال شده، در شرق چوارتای كردستان عراق آغاز شد. رزمندگان اسلام در این عملیات توانست چند پاسگاه مرزی، بخشی از ارتفاعات «كانا»، «شاهكوران»، «تنگه ی سورا»، «موبرا»، «ماخلان» و ارتفاعات یك هزار و 470 و یك هزار و 489 را آزاد كند.
در جریان این نبرد یك فروند هواپیما، یك فروند چرخبال،20 دستگاه تانك، 90 دستگاه خودرو،10 قبضه ی توپ ضد هوایی و مقدار زیادی سلاح سبك و نیمه سنگین دشمن منهدم و یگان هایی شامل سه گردان رزمی، تیپ كماندویی، یك گردان توپخانه و تانك از نیروهای دشمن نابود شدند.
**عملیات نصر 8
عملیات نصر 8 را با رمز «یا رسول الله (ص)» در بیست و نهم آبان 1366 هجری خورشیدی بوسیله ی رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با هدف تصرف ارتفاع «گرده رش» و تكمیل خط جبهه در غرب ماووت به مرحله ی اجرا درآمد.
این عملیات با تصرف ارتفاع «گرده رش»، كشته و زخمی شدن 300 تن از نیروهای دشمن و به اسارت درآمدن 200 تن از آنها با موفقیت به پایان رسید.
** عملیات ثارالله
نیروهایی از ارتش و سپاه در پانزدهم مرداد 1361 هجری خورشیدی عملیات ثارالله را با رمز «یاثارالله ادركنی» در ارتفاعات مهم مشرف به قصر شیرین، با هدف از این عملیات آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه آغاز كردند.
در جریان این عملیات ارتفاع مهم مشرف به قصرشیرین آزاد و نیروهای ایرانی ده ها دستگاه تانك، نفربرزرهی، شماری مهمات، سلاح سنگین و نیمه سنگین دشمن را منهدم و 290 تن از نیروهای دشمن را كشته و زخمی كردند.
** عملیات كربلای 1
سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی با هدف باز پس گیری شهر مهران، سلسله ارتفاعات قلاویزان، دستیابی به مرز و تامین كل منطقه اقدام به طراحی و اجرای عملیات كربلای 1 كردند.
این عملیات نهم تیر 1365 هجری خورشیدی با رمز «یا ابا الفضل العباس، ادركنی» آغاز شد و نیروهای خودی در این عملیات، منطقه ای به وسعت 175 كیلومتر مربع از خاك ایران و عراق شامل شهر مهران و روستاهای اطراف آن، جاده ی دهلران - مهران، ارتفاعات قلاویزان، حمرین و نیز 2 پاسگاه مرزی را آزاد كردند و یك هزار و 210 تن از نیروهای دشمن اسیر شدند.
** عملیات بیت المقدس 2
عملیات بیت المقدس 2 با رمز «یا زهرا(س)» در بیست و پنجم دی 1366 هجری خورشیدی برای آزادسازی ارتفاعات غرب شهر ماووت عراق در منطقه ای به وسعت 130 كیلومترمربع آغاز شد و در سخت ترین وضعیت جوی در میان برف و سرما به وسیله ی یگان های سپاه پاسداران ادامه پیدا كرد. در این عملیات، بیش از 40 ارتفاع از جمله «اورال»، «كلاله»، «هرمدان»، «بین دورا»، «شیخ محمد» و یولان و چند روستای منطقه آزاد شد و ده ها دستگاه تانك و نفربر، ده ها قبضه خمپاره انداز و ضدهوایی، ده ها دستگاه خودروی نظامی، مهندسی و 2 رادار رازیت منهدم شد. عراق در این عملیات پنج تیپ و گردان خود را از دست داد و تعداد كشته، زخمی ها و اسیران دشمن به بیش از پنج هزار و 400 تن رسید.
** عملیات مسلم بن عقیل
عملیات مسلم بن عقیل با همكاری سپاه و ارتش، بارمز «یا ابا الفضل العباس (ع)» در نهم مهر 1361 خورشیدی آغاز شد.
دراین عملیات 150 كیلومترمربع ازخاك ایران آزاد و 30 كیلومتر مربع از خاك عراق تصرف شد. نیروهای خودی همچنین بر ارتفاعات كیسكه،كهنه ریگ مستقر و بر تنگه های مرزی مسلط شدند. نیروهای عراقی در جریان این عملیات چهارهزار و 275 تن كشته و زخمی به جا گذاشت.
**عملیات كربلای 2
عملیات كربلای 2 از دهم شهریور 1365 هجری خورشیدی با رمز «یا اباعبدالله الحسین(ع)» و با شركت ارتش و سپاه آغاز شد.
هدف از این عملیات ترمیم خط پدافندی، خارج كردن نیروهای خودی از تیررس دشمن و دستیابی به راه كارهای مناسب به منظور عمق بخشیدن به منطقه برای عملیات بعدی بود.
این عملیات در منطقه ی حاج عمران به اجرا درآمد و رزمندگان اسلام موفق شدند تا تپه ی شهید صدر، تخته ی سنگی، مقر فرماندهی دشمن و بخشی از جاده ی حاج عمران وگردكو را به تصرف خود درآورند و همچنین یك فروند هواپیما، یك فروند چرخبال، چندین انبار مهمات، تعداد زیادی سلاح سبك ونیمه سنگین منهدم شدند.
**عملیات ظفر 6
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معارضان كرد عراق، عملیات ظفر 6 در پنجم اسفند 1366 هجری خورشیدی با هدف آزادسازی بلندی های منطقه ی عمومی «سنگاو» در شرق استان «كركوك» كردستان عراق در جبهه ی شمالی دشمن و در اوج سرما و برف زمستان كوهستان به اجرا درآمد.
این عملیات به وسیله ی قرارگاه رمضان آغاز شد و در جریان آن ارتفاعات گرده ناصر، مقبره، گرده سو، گرده قالی و پل مهم باصره و چندین روستای منطقه آزاد شد. نیروهای خودی بر جاده های اصلی سنگاو ـ چمچال، كركوك ـ سنگاو، قادركرم ـ كركوك، سنگاو ـ قره داغ ـ سلیمانیه تسلط یافتند.
** عملیات فتح 1
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همكاری معارضان كرد عراق در نوزدهم مهر 1365 هجری خورشیدی، با رمز «یا زینب(س)» و با هدف دسترسی و ضربه به مركزهای اقتصادی و نظامی دشمن و انهدام آن، عملیات فتح 1 را طراحی و اجرا كردند.
در جریان این عملیات پالایشگاه كركوك، واحد بهره برداری نفت شماره یك، نیروگاه حرارتی برق كركوك، سه پایگاه موشكی زمین به هوا، تأسیسات تفكیك نفت و گاز «حمبور» در جنوب كركوك، «جبل بور» و «شوار» منهدم و همزمان با آن مركزهای استراق سمع و جاسوسی الكترونیكی و پارازیت دشمن در منطقه «سقزلی» از میان برده شد.
**عملیات ظفر 7
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همكاری معرضان كرد عراقی در بیست و سوم اسفند 1366 هجری خورشیدی، عملیاتی را با نام ظفر 7 با رمز «یا محمد رسول الله (ص)» در منطقه ی شرق استان «سلیمانیه» مركز كردستان عراق طراحی و اجرا كردند.
هدف از انجام این عملیات آزادسازی بلندی های منطقه ی شهر «خرمال» و انهدام نیروی دشمن بود.
در این عملیات 14 بلندی مهم منطقه، هفت روستا در نوار مرزی و شهر خرمال آزاد شد و 15 دستگاه تانك و نفربر زرهی، 20 دستگاه خودرو، ده ها قبضه ی خمپاره اندازه، شماری سلاح سبك و نیمه سنگین دشمن منهدم شد و در این حمله 550 تن كشته، زخمی و اسیر شدند.
** عملیات كربلای 5
عملیات كربلای 5 در نوزدهم دی 1365 هجری خورشیدی و با رمز «یا زهرا(س)» در منطقه ی عمومی شرق بصره و سراسر محور جنوبی جنگ آغاز شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف انهدام ماشین جنگی دشمن، گشودن راه برای سرنوشت جنگ طولانی و پاسخ به انتظارات مردم و تهدید شهر بصره این عملیات را طراحی و اجرا كرد.
در این عملیات رزمندگان اسلام با پیشروی 12 كیلومتر به طرف بصره موفق شدند تا 150 كیلومتر مربع را آزاد كنند. آنها با آزادسازی پاسگاه های بوبیان، شلمچه، كوت سواری و خین، جزیره های بوارین، فیاض و ام الطویل، روستاهای خرنوبیه، سعیدیه، حنین، سلیمانیه، هسجان و جاسم، 14كیلومتر از جاده ی آسفالته شلمچه- بصره به پیروزی های بزرگی دست یافتند و همچنین دریاچه ی بوبیان و بخشی از كانال ماهی را به تصرف خود درآوردند.
تجهیزات منهدم شده ی دشمن در این عملیات عبارت است از: بیش از 80 فروند هواپیما، 700 دستگاه تانك و نفربر،250 قبضه توپ صحرایی و ضد هوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین، یك هزار و 500 دستگاه خودرو، 400دستگاه انواع ادوات مهندسی و رزمی.
** عملیات بیت المقدس 3
عملیات بیت المقدس3 با هدف گسترش وضعیت خطوط خودی در شمال شرقی سلیمانیه عراق و تصرف 2 ارتفاع الاغلو و گوجار در بیست و چهارم اسفند 1366 هجری خورشیدی و با رمز «یا موسی بن جعفر (ع)» آغاز شد.
رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس 3، با آزادسازی چند ارتفاع بلند در عمق جبهه ی دشمن، منطقه ای به وسعت 40 كیلومتر مربع از خاك عراق را آزاد كردند و با انهدام یك فروند هواپیما، تیپ 604 پیاده از سپاه یكم دشمن و شماری سلاح سنگین و نیمه سنگین؛ بیش از یك هزار و 180 تن از نیروهای دشمن را كشته، زخمی و اسیر كردند.
** عملیات والفجر 3
رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی عملیات والفجر 3 را با هدف آزادسازی شهر مهران و منطقه های اطراف در هفتم مرداد 1362 هجری خورشیدی، بارمز « یاالله - یاالله - یاالله » آغازكردند.
این عملیات به آزادسازی 2 جاده ایلام – مهران – دهلران، آزادسازی ارتفاع های زالوآب و نمه كلان بو، آزادسازی دشت مهران، كشته و زخمی شدن بیش از 10 هزار تن از نیروهای دشمن، به اسارت در آمدن 509 تن از نیروهای دشمن و نابودی تجهیزات دشمن منجر شد.
** عملیات فتح 4
عملیات فتح 4 با رمز «یاالله» بوسیله ی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معارضان كرد عراقی، با هدف از میان بردن عقبه ی ستادی و لشكری در منطقه ی عمومی شهرهای روانداز و دیانای عراق در بیست و دوم بهمن 1365 هجری خورشیدی در 2 مرحله به اجرا شد.
دستاوردها و نتیجه های این عملیات بدین ترتیب است: اجرای آتش بر روی مقر سپاه پنجم عراق در دیانا، از بین بردن سازمان اطلاعات، مركز پلیس و 2 پایگاه نظامی عراق در دیانا، زیر آتش قرار گرفتن ساختمان های اداری و دولتی شهر قضا صدیق و وارد آمدن خسارت به پادگان، مركز پلیس و تشكیلات برق روانداز.
در این 2 مرحله ی عملیات علاوه بر ضربه ای به تاسیسات نظامی و اقتصادی در عمق خاك دشمن، 125 تن از نیروهای دشمن كشته، زخمی و اسیر شدند.
ادامه دارد...
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**9131
۰ نفر