۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81774753
T T
۰ نفر

ساز بخشی اسفراینی در منا خاموش شد

۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81774753
ساز بخشی اسفراینی در منا خاموش شد

بجنورد - ایرنا - فاجعه مرگبار منا، ساز هنرمند دوتارنواز اسفراینی را به خاموشی ابدی فروبرد.

به گزارش ایرنا، محمدابراهیم باقری، هنرمند پیشكسوت اهل شهرستان اسفراین پنجشنبه گذشته و مقارن با عید قربان در حادثه غمبار منا به همراه صدها تن از حجاج،
قربانی بی تدبیری آل سعود شد.
وی كه 70 سال داشت، حدود 50 سال با دوتار خود مردمان دیارش را در مراسم های جشن و شادمانی شاد كرده و مرغ دل آنان را به پرواز درآورده بود، سرانجام در ظهر روز عید قربان مرغ جانش از قفس تن پر كشید و سرپنجه هنرمندش از دادمن ساز كوتاه شد.
این هنرمند پیشكسوت شاگردانی را در این رشته تربیت كرده كه از آن جمله دو پسر او هستند كه نواختن ساز را از پدر آموخته اند.
محمد باقری، یكی از فرزندان این هنرمند موسیقی مقامی خراسان شمالی نیز كه به همراه پدر به زیارت خانه خدا مشرف شده بود، در شمار مفقودان این حادثه هولناك است.
به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، در پی حادثه تاسف بار ظهر پنجشنبه گذشته در منا، متأسفانه محمد ابراهیم باقری هنرمند اسفراینی نیز با 70 سال سن و بیش از چند دهه سابقه هنری جان باخت.
مرحوم باقری نوازندگی دوتار را از 20 سالگی آغاز كرده و با توجه به علاقه بسیاری كه به این هنر داشت مراتب تكمیلی آن را نزد اساتیدی چون مرحوم سلطان‌رضا گلیانی و مختار زنبیل باف فراگرفت.
باقری در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی با حضور در رادیو خراسان، قطعاتی حماسی در باره انقلاب اسلامی را اجرا می كرد كه جزو ماندگارترین آثار وی به شمار می‌رود.
این هنرمند بخشی، علاوه بر نوازندگی از همان سالهای نوجوانی به سرودن شعر نیز می پرداخت و بسیاری از اشعار آوازها و آهنگ‌های خود را می‌سرود.
استاد محمدابراهیم باقری در آخرین اثر خود كه در آلبوم موسیقی
'ایرانم'؛ تولید حوزه هنری خراسان شمالی منتشر شده، قطعه 'كشور من ایران' را با سروده خود، اجرا كرده است.
در حادثه منا 10 زائر خراسان شمالی جان باختند و 5 زائر دیگر نیز مفقود شده اند.
امسال 620 زائر از اساتان 900 هزار نفری خراسان شمالی با شش كاروان برای انجام فریضه حج تمتع به سرزمین وحی اعزام شده بودند. ك/3
3007/5132/ 6042