۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81779281
T T
۰ نفر
وضعت قرمز در چین با ورود توفان «دوجوئن»/انتقال 400 هزار نفر به مناطق امن

پكن - ایرنا - با ورود توفان سهمگین «دو جوئن» از مرزهای تایوان به داخل چین، سازمان امداد و هواشناسی چین در مناطق ساحلی و شرقی كشور وضعیت قرمز و هشدار اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، این هشدار در پی آن صورت می گیرد كه طوفان «دو جوئن» طی سه روز گذشته 2 نفر را در تایوان كشت و بیش 300 نفر را زخمی كرد.
سرعت و شدت این توفان كه بیش از 200 كیلومتر برآورد شده، سبب شد تا مسوولان سازمان امداد و نجات چین طی 48 ساعت گذشته بیش از 400 هزار نفر را از مناطق مختلف به مكانهای امن منتقل كنند.
آنگونه كه خبرگزاری شین هوا گزارش كرده پس از صدور هشدارهای ایمنی از سوی نهادهای مربوطه، بیش از 30 هزار قایق ماهیگیری ماموریت یافتند تا بیش از 160 هزار نفر از ساكنان استان «فو جیان» را به مناطق امن منتقل كنند.
همچنین گزارش شده كه در عملیاتی مشابه در مناطق ساحلی استان «جه جیانگ» واقع در شرق كشور، 320 هزار نفر از ساكنان آن تخلیه شده اند.
عبور توفان «دو جوئن» در شهرهای جنوبی چین همچنین موجب بروز اختلال در حمل و نقل بین شهری شده و زندگی شهروندان را دچار مشكل كرده است.
مركز ملی صدور هشدارهای دریایی چین نیز در بیانیه ای برای برخی سواحل شرقی و مناطق جنوبی كشور وضعیت هشدار قرمز صادر كرده است.
بر اساس این گزارش، شدت وزش باد به قدری شدید است كه علاوه بر آسیب رساندن به برخی تجهیزات جاده ای، موجب خارج شدن خودروهای سنگین از مسیر و در مواردی سرنگونی كامل آنها شده است.
هشدارهای سازمان هواشناسی، همچنین سایر شهرهای ساحلی مناطق شرقی چین از جمله «چینگ دائو» را كه همزمان با ایام تعطیلات سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین با حضور قابل توجه گردشگران مواجه شده، تحت تاثیر قرار داده است.
هر چند كه با عبور توفان از شهرهای جنوبی چین تا حدودی از شدت و سرعت باد و باران كاسته شده اما ریزش های جوی شدید ناشی از این ابرتوفان همچنین به آبگرفتگی در معابر عمومی و جاری شدن سیل در برخی مناطق روستایی منجر شده است.
به رغم گذشت بیش از یك روز از عبور توفان دوجوئن از تایوان، هنوز بسیاری از مناطق این جزیره در خاموشی حاصل از آسیب دیدن خطوط انتقال برق بسر می برند.
«دو جوئن» كه در زبان چینی به «فاخته»، نوعی پرنده اطلاق می شود، از چند روز پیش حركت خود از اقیانوس آرام را با سرعتی حدود 227 كیلومتر در ساعت به سوی شرق تایوان آغاز كرد و اینك علاوه بر عبور از این جزیره، بخش هایی از چین و مناطقی از كشور ژاپن را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
آساق*231*1597