۱۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۲
کد خبر: 81784923
T T
۰ نفر
قوچ قميشلو شبيه سازي شده به مردم اصفهان هديه مي شود

اصفهان- ايرنا- رييس پژوهشكده زيست فناوري رويان اصفهان گفت: نخستين و تنها قوچ قميشلو شبيه سازي شده در اين پژوهشكده بعنوان يك دستاورد علمي و فرهنگي به مردم شهر اصفهان هديه و تقديم مي شود.

دكتر محمدحسين نصراصفهاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: اين قوچ شبيه سازي شده فردا دوشنبه پس از برگزاري آييني در مسجد پارك كوه صفه به شهردار و مردم اصفهان هديه مي شود.
وي با بيان اينكه مقرر است اين قوچ قميشلو در مكان مناسبي در باغ وحش اصفهان واقع در پارك كوه صفه نگهداري شود اظهار كرد: تا كنون حدود 70 روز از عمر اين قوچ گذشته است و در وضعيت مطلوبي بسر مي برد.
به گفته وي با نمايش اين قوچ وحشي شبيه سازي شده در پارك صفه مردم و گردشگران مي توانند يكي از توانمندي ها و دستاوردهاي علمي و فناوري اصفهان را از نزديك مشاهده كنند.
رييس پژوهشكده زيست فناوري رويان اصفهان اظهار كرد: اين پژوهشكده در راستاي حفظ گونه هاي حيواني در خطر انقراض، قوچ قميشلو را كه خاص منطقه قميشلو در غرب اصفهان است براي شبيه سازي انتخاب كرد.
نصر اصفهاني با بيان اينكه شبيه سازي اين نوع قوچ حدود پنج سال زمان برد افزود: تاكنون در آسيا كشورهاي كره جنوبي، ژاپن و چين فناوري شبيه سازي گونه هاي در خطر انقراض را در اختيار دارند و ايران چهارمين كشور دست يافته به اين دانش است.
رييس پژوهشكده زيست فناوري رويان در اصفهان خاطرنشان كرد: محققان اين پژوهشكده تلاش مي كنند با همين روش يوزپلنگ و پلنگ ايراني را نيز تكثير و موفقيت هايي در اين زمينه به دست آورده اند.
همچنين شهرداري اصفهان روز يكشنبه در اين رابطه اعلام كرد: نخستين قوچ قميشلو شبيه‌سازي شده در پژوهشگاه رويان به مردم شهر اصفهان تقديم مي شود.
رئيس پژوهشكده زيست فناوري رويان اصفهان با اشاره به تاريخچه عمل شبيه‌سازي گفت: نخستين بار انگليسي‌ها گوسفندي به نام دالي را شبيه‌سازي كردند كه بازتاب خبري بسيار وسيعي در جهان داشت.
نصر اصفهاني با بيان اينكه پس از آن استفاده‌هاي ديگري از شبيه‌سازي حيوانات شد، ادامه داد: يكي از اين كاربردها ساخت داروهاي خاص بعنوان پروتئين‌هاي نو تركيب مانند آنسولين در شير حيوانات بود.
رئيس پژوهشكده زيست فناوري رويان اصفهان، تكثير حيوانات با ارزش از طريق شبيه‌سازي را ديگر استفاده دانشمندان از اين عمل عنوان كرد و افزود: توليد حيوانات در حال انقراض از طريق شبيه‌سازي بين گونه‌اي نيز سومين استفاده از علم جديد شبيه‌سازي بود.
وي با اشاره به اينكه پژوهشكده رويان نيز به سه هدف در شبيه‌سازي حيوانات دست يافته است، بيان كرد: توليد دارو در شير شنگول، منگول و حبه انگور نشان از موفقيت عمل شبيه‌سازي در كشور دارد.
نصر اصفهاني پروژه كار روي قوچ قميشلو كه منحصر به جغرافياي استان اصفهان است و جزءگونه‌هاي در حال انقراض محيط زيست به حساب مي‌آيد را پروژه مهم رويان عنوان كرد و گفت: ارزش اين حيوان در اين است كه از طريق گوسفند معمولي و داشتن يك سلول كوچك از قوچ قميشلو مي‌توان هزاران قوچ را تكثير كرد.
وي افزود: به همين منظور نخستين قوچ قميشلو شبيه‌سازي شده در پژوهشگاه رويان را از طريق شهردار محترم به مردم شهر اصفهان تقديم خواهيم كرد.
رئيس پژوهشكده زيست فناوري رويان اصفهان هدف از اين كار را پي بردن مردم به ارزش حيات وحش و حفظ آن دانست و افزود: توليد اين قوچ شبيه‌سازي شده در كشور نشانه پيشرفت علمي در صنعت بيولوژيك كشور است چرا كه در دنيا كشورهاي بسيار محدودي توان انجام اين عمل شبيه‌سازي روي حيوانات را دارند.
قوچ قميشلو شبيه‌سازي شده 30 تير امسال در پژوهشكده رويان در اصفهان متولد شد.
قميشلو يكي از مناطق منحصر بفرد حيات وحش ايران درمحدوده استان اصفهان است كه در آن گونه اي قوچ وحشي درمعرض خطر انقراض زيست مي كند.
پژوهشگاه رويان زير نظر جهاد دانشگاهي كشور داراي سه پژوهشكده توليد مثل، علوم سلولي و مولكولي و زيست فناوري است كه پژوهشكده زيست فناوري در اصفهان فعال است.
پژوهشكده زيست فناوري رويان در اصفهان پيش از اين موفق به شبيه سازي گوسفند، بز و گوساله شده بود.
ت/3011/ 6022