۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81785686
T T
۰ نفر
آتش افروزی در باب المندب موجب مشكل در تجارت جهانی خواهد شد

تهران- ایرنا- جنبش انصارالله به عربستان هشدار داد كه آتش افروزی در ساحل جنوب غربی یمن و تجاوز هوایی به تنگه بین المللی باب المندب كه بخش بزرگی از تجارت جهانی، به ویژه عبور كشتی هایی كه در مسیر حركت به سمت كانال سوئز مصر هستند، موجب مشكل در تجارت جهانی خواند.

به گزارش پایگاه خبری نشوان نیوز، جنبش انصار الله یمن با صدور بیانیه ای اعلام كرد: آتش افروزی در تنگه باب المندب علاوه بر ناوهای جنگی، كشتی های تجاری و نفتكش ها را در معرض خطر قرار می دهد كه خود تهدیدی برای اقتصاد جهانی است.
تحلیلگران مسایل سیاسی معتقدند كه، درگیری های نظامی در منطقه گذرگاه استراتژیك باب المندب، آثار منفی بر تجارت جهانی خواهد گذاشت و پای دیگر كشورها را در صحنه جنگ یمن باز خواهد كرد.
محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله با صدور بیانیه ای اعلام كرد: آتش افروزی و درگیری نظامی در تنگه باب المندب، سلامت دریانوردی را تهدید می كند.
وی افزود: درگیری نظامی در باب المندب نه تنها بر یمن بلكه بر كل منطقه تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت.
در دو روز گذشته منابع عربستانی و عربی ادعا كرده بودند كه مزدوران عرب تنگه باب المندب را به اشغال خود درآورده اند كه این موضوع از سوی انصارالله رد شد.
منابع خبری اعلام كردند كه جنبش انصار الله همچنان كنترل همه بنادر یمن در ساحل دریای سرخ از جمله الحدیده، المخاء و جزایر كمران و حنیش در دریای سرخ واقع در غرب یمن را با قوت در دست دارد.
تنگه بین المللی باب المندب یكی از مهمترین گذرگاههای آبی جهان است كه كشتی های زیادی از آنجا عبور و با ورود به دریای سرخ و پس از گذر از كانال سوئز وارد دریای مدیترانه می شوند. هر ساله حداقل 25 هزار كشتی از تنگه باب المندب عبور می كند كه این میزان 7 درصد كل دریانوردی جهان را تشكیل می دهد.
احمد الحسنی كارشناس دریانوردی در این زمینه می گوید: آتش افروزی در باب المندب نفتكش ها و كشتی های تجاری كه از دریای سرخ عبور می كنند را در معرض خطر قرار می دهد.
الحسنی افزود: این امر موجب افزایش هزینه های بیمه، مالیات بارگیری، نقل و انتقال دریایی می شود.
دبیر كل سازمان ملل نیز در واكنش به حمله عربستان در باب المندب ضمن محكوم كردن این اقدام اعلام كرد كه این امر اختلال و تعطیلی دریانوردی در یمن و جهان را به یك اندازه درپی خواهد داشت.
عربستان با ائتلاف 9 كشور عربی منطقه به جز عمان و با همراهی آمریكا از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز كرد تا «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این كشور را به حاكمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی كه امنیت شهرهای این كشور را تامین می كنند، جلوگیری كند.
بر اثر این حملات تاكنون هزاران یمنی از جمله زنان و كودكان كشته و یا مجروح شده و ده ها هزار نفر نیز آواره و 80 درصد تاسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این كشور ویران شده است.
خاورم** 1453/1275
۰ نفر