به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي ايرنا، جلسه همانديشي كانون سردفتران و دفترياران اداره كل ثبت استان تهران با حضور محمدرضا دشتي اردكاني رييس كانون سردفتران و دفترياران، ميرصادق سعادتيان مديركل ثبت اسناد و املاك استان تهران، اعضاي هيات مديره كانون، سردفتران و دفترياران استان تهران و روساي واحدهاي ثبتي استان در كانون سردفتران برگزار شد.
محمدرضا دشتي اردكاني رييس كانون سردفتران و دفترياران ضمن تسليت درگذشت زائران ايراني در حادثه منا گفت: اميدواريم هرچه زودتر، از خبر سلامتي همكار عزيزمان عبدالله خادمي نايب رئيس جامعه سردفتران و دفترياران آذربايجان غربي كه در اين حادثه مفقود شده، مطلع شويم.
وي با بيان اينكه چند ساعت پس از سخنان مقام معظم رهبري به ناگاه رفتار سعوديها تغيير كرد، افزود: پس از سخنراني مقام معظم رهبري، مواضع آلسعود 180 درجه تغيير كرد و توافقاتي با مسئولان ايراني انجام دادند و دوست و دشمن اقرار كردند كه مواضع قاطعانه رهبري موجب شد تا آنها عقلاني برخورد كنند.
دشتياردكاني با بيان اينكه از 17 مهر ماه، پاسخ استعلامهاي سازمان امور مالياتي كشور بصورت الكترونيكي ارائه ميشود، گفت: طبق توافقي كه با وزارت امور اقتصاد و دارايي، سازمان امور مالياتي، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و اداره كل ثبت اسناد و املاك استان تهران صورت گرفت، از 17 مهر ماه پاسخ استعلام دارايي در سامانه ثبت آني بصورت الكترونيك با يك كد 12 رقمي ارائه ميشود.
وي با بيان اينكه تا اول آذر ماه استعلامات دارايي در شهر تهران بصورت الكترونيكي و در موارد استثناء بصورت سنتي پاسخ داده ميشود، افزود: اميدواريم پس از بررسي زيرساختهاي لازم، تا پايان سال استعلامها و پاسخ آن بصورت الكترونيكي انجام شود.
به گفته دشتي اردكاني، تمام زيرساختهاي لازم براي الكترونيكي كردن استعلامها در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور آماده است و منتظر اعلام سازمانهاي ديگر درخصوص آماده بودن زيرساختهاي آنها هستيم.
** تاكيد بر همكاري اداره كل ثبت استان تهران با كانون سردفتران
مديركل ثبت استان تهران همچنين ضمن ابراز خرسندي از حضور در جلسه پرسش و پاسخ حقوقي سردفتران استان تهران كه هر هفته روزهاي يكشنبه در محل كانون برگزار مي شود، به همفكري و همدلي دو نهاد اشاره كرد و گفت: با توجه به سال همدلي و همزباني مثل سنوات گذشته، با مديران ثبتي استان تهران، براي برخي از اموري كه نياز به همفكري و مشورت با سران دفاتر اسناد رسمي دارد در خدمت شما هستيم تا در حد توان بتوانيم، ابهامات و اختلافنظرهاي احتمالي را در اين جلسات رفع كنيم.
سيدصادق سعادتيان همكاري و همدلي سردفتران اسنادرسمي با اداره كل ثبت استان تهران را يادآور شد و افزود: همكاري دوجانبه منجر به موفقيت در اجراي طرحهاي ملي، استاني و سازماني شده و اگر اين همكاري نبود بطور قطع امروز در خدمات الكترونيكي ثبت آني و ارتباط الكترونيكي دفاتر اسنادرسمي موفق نبوديم.
وي با بيان اينكه پاسخ استعلامات نسبت به اوايل بهتر شده، اما همچنان راضيكننده نيست، گفت: با برنامهريزي انجام گرفته، استعلامات روزي سه بار كنترل ميشود و اگر ابهامي نداشته باشد حداكثر سه روز كاري پاسخ استعلامها ارسال ميشود.
به گفته سعادتيان، متصديان استعلامات، اسناد مالكيتي را كه مشمول طرح تعويض سند مالكيت ميشود، استعلام نكنند.
مديركل ثبت استان تهران به سه پل ارتباطي متقاضيان با اداره كل اشاره كرد و افزود: براي ارتقاي كار و امور اداري ايميل من، ايميل معاونان و شماره پيامك اداره كل ثبت اسناد و املاك استان تهران پلهاي ارتباطي براي شنيدن و پيگيري امور است.
وي به پيشخوان پذيرش سند مالكيت در دفاتر اسناد رسمي اشاره كرد و گفت: پيشتر با ايجاد باجههاي پستي و ارسال مرسولات، سند مالكيت درخواستي توسط متقاضيان در ادارات ثبت درخواست ميشد و ادارات ثبت سند را توليد و ارسال ميكردند، اما اكنون در حوزه ثبت كن بصورت پايلوت با چند دفترخانه تعامل انجام شده و پذيرش كه قبلا توسط پست انجام ميشد در اختيار دفاتر اسناد رسمي قرار گرفته است.
به گفته وي، طبق توافق صورت گرفته با اداره پست، در جلسه شورا مصوب شد كه از اول آذر ماه، درخواستكنندگان سند مالكيت به دفاتر پايلوت هدايت شوند.
سعادتيان ضمن تشكر از رئيس كانون سردفتران و دفترياران به خاطر دفاعياتي كه در حوزه شوراي سياستگذاري و شوراي فناوري داشته، افزود: تنها طرحي كه در اولين جلسه شوراي فناوري با حداقل چالش بين ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمي ايجاد شد، ارسال ارتباط الكترونيكي دفاتر اسناد رسمي و ادارات مناطق ثبتي بود كه به صورت پايلوت صورت گرفت..
وي به دادگاه انتظامي سردفتران نيز اشاره كرد و گفت: با رعايت چند نكته و كمي دقت نظر ميتوانيم اين دادگاه را تعطيل كنيم.
به گفته سعادتيان، تلاش بر اين است كه آمار فيزيكي و دستي را حذف كنيم و تا وقتي اين اقدام صورت نگرفته، مجبور به كنترل هستيم.
مديركل ثبت استان تهران برگزاري جلسات پرسش و پاسخ حقوقي درمورد مسايل سردفتري در كانون سردفتران را امري بسيار پسنديده برشمرد و با قدرداني از سردفتران و دفترياران اسناد رسمي در ياري رساني به مردم با وجود همه مشكلات مالي و مسايل موجود، آنان را داراي علم، تخصص و آگاهي لازم دانست و خواستار تعامل و همكاري هر چه بيشتر واحدهاي ثبتي و دفاتر اسناد رسمي شد.
اجتمام ** 9317 ** 1071
تهران - ايرنا - رئيس كانون سردفتران و دفترياران گفت: سازمان امور مالياتي كشور از 17 مهر ماه، پاسخ استعلام ها را در شهر تهران بصورت الكترونيكي با يك كد 12 رقمي ارائه مي دهد.