۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۸
کد خبر: 81789894
T T
۰ نفر
كتاب علمي - آموزشي حمايت از جنگل توسط اساتيد دانشگاه ايلام منتشر شد

ايلام - ايرنا - كتاب علمي - آموزشي « حمايت از جنگل با معرفي آفات درختان جنگلي » توسط دو تن از اساتيد دانشگاه ايلام منتشر شد.

عضو هيات علمي گروه گياه پزشكي دانشگاه ايلام و يكي از مولفان اين كتاب گفت: كتاب مذكور يك مجموعه كامل در باره خانواده هاي مختلف درختان و آفات و امراضي است كه سلامت اكوسيستم درختان را به خطر مي اندازد.
دكتر مجيد ميراب بالو روز چهارشنبه در خصوص هدف از انتشار اين كتاب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در مورد درختان و جنگل كتاب ها و مقالات زيادي نوشته شده است، اما به يقين جاي خالي يك كتابي با اين ظرافت و دقت با مطالبي جامع و كامل براي افراد علاقمند به درختان و جنگل به خوبي احساس مي شد.
وي ادامه داد: اين كتاب به عنوان حاصل مطالعات، تحقيق، بررسي و كنكاش 2 ساله در پنج بخش تدوين شده است و است كه در برگيرنده مطالب علمي و تحقيقاتي در باره مناطق جنگلي كل كشور با نگاه خاص و ويژه به جنگل هاي زاگرس است.
وي افزود: اين كتاب در پنج بخش نگارش شده است كه بخش نخست آن به معرفي كلي درختان جنگلي ايران و جهان پرداخته و در بخش دوم كتاب كه در 15 فصل تدوين شده كه به درختان بر اساس خانواده هاي گياهي و نيز انواع امراض و آفات مخرب آنها پرداخته است.
ميراب بالو گفت: در بخش سوم كتاب به جوندگان خسارت زايي جنگلي و مخاطرات آنها اشاره شده و بخش چهارم كتاب نيز شامل معرفي گياهان انگلي و نيمه انگلي و راه هاي مقابله با آنها است و بخش پنج كتاب هم به آتش سوزي، انواع آن عوامل و راهكارهاي مقابله و جلوگيري از بروز اين پديده و نيز ديگر عوامل مخرب وزيان بار جنگلي چون خشكسالي، گرد و غبار و... اختصاص دارد.
وي ادامه داد: نگاه اصلي اين كتاب به آفات و امراضي توجه دارد كه بيشترين خسارات را به جنگل ها و درختان وارد مي سازند و موجب بهم زدن نظم و تعادل اكوسيستم طبيعت مي شوند و راه هاي عملي و علمي مقابله با اين امراض و آفات بيان شده است.
وي اظهار كرد: اين كتاب مي تواند يك كتاب درسي مناسب براي دانشجويان رشته هاي مرتبط با حوزه جنگل، كشاورزي و گياه شناسي و نيز منبعي موثق براي انجام تحقيقات در باره امراض و افات درختان و گياهان از سوي اداره كل منابع طبيعي، سازمان جهاد كشاورزي، دانشجويان، ديگر محققان و علاقمندان به اين حوزه باشد.
چاپ نخست كتاب علمي - آموزشي « حمايت از جنگل با معرفي آفات درختان جنگلي » مهر ماه سال جاري در تيراژ هزار نسخه و در 243 صفحه توسط انتشارات مرز دانش تهران و با همت دكتر مجيد ميراب بالو عضو هيات عملي گروه گياه پزشكي و دكتر جواد ميرزايي عضو هيات علمي گروه علوم جنگل دانشكده كشاورزي دانشگاه ايلام نگاشته شده است.
در پايان اين كتاب عكس ها و تصاوير رنگي ازگونه هاي مختلف درختي به همراه آفات و خسارت هايي كه به درختان وارد مي شود، ضميمه شده است.
7172/6034