سناریوهای تنبیهی و تشویقی دولت برای كارت های سوخت/احتمال جریمه رانندگان فراموشكار

تهران - ایرنا - وزارت نفت دو سناریوی تنبیهی و تشویقی را برای استفاده از كارت های سوخت در ماه های آینده تدوین كرده كه به نظر می رسد احتمال تصویب طرح های تنبیهی بیشتر باشد؛ براساس این طرح، رانندگانی كه كارت های سوخت خود را به همراه نداشته باشند، برای استفاده از كارت سوخت جایگاه ها ناچار به پرداخت جریمه و هزینه اضافی به جایگاه داران خواهند شد.

به گزارش ایرنا، از روز پنجم خردادماه سال جاری كه وزارت نفت سهمیه بندی بنزین را متوقف و قیمت ها را یكسان سازی كرد، تردیدها و گمانه زنی ها درباره تداوم كاركرد 16 میلیون كارت سوخت بنزین مطرح شد.
وزارت نفت بارها در واكنش به ادعاهای مربوط به حذف كارت سوخت اعلام كرده است كه كاركرد كارت سوخت فراتر از سهمیه بندی بوده و امتیازات حفظ كارت سوخت بیشتر از حذف آن است و بنابراین كاركردهای جدیدی در آینده برای حفظ كارت سوخت تعریف خواهد شد.

**موافقان و مخالفان حفظ كارت سوخت
این روزها درباره سرنوشت كارت های سوخت، نظرات و پیشنهادات مختلفی مطرح می شود به طوری كه برخی از آنها خواستار حذف و گروهی دیگر موافق حفظ این كارت ها هستند.
برخی مانند جایگاه داران سوخت كشور، كارت های سوخت را بی فایده و باعث اتلاف وقت رانندگان می دانند. بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت كشور در این باره می گوید: استفاده از این كارت ها هزینه بر و زمانبر است، به طوری كه سوختگیری معمولی چند دقیقه ای با استفاده از این كارت ها گاهی تا نیم ساعت طول می كشد.
به گفته وی، با یكسان سازی نرخ بنزین و حذف سهمیه بندی، انگیزه ای برای حفظ كارت های سوخت وجود ندارد.
اما گروهی دیگر كه مدیران وزارت نفت در جمع آنها قرار دارند، از طرح كارت های سوخت حمایت كرده و آن را دستاوردی بزرگ برای مدیریت سوخت كشور می دانند. این گروه بر حفظ كارت های سوخت تاكید كرده و آن را برای سامانه سوخت رسانی كشور مفید می دانند. به گفته آنها كاركردهای جدیدی در آینده برای حفظ كارت سوخت تعریف خواهد شد.
سیدناصر سجادی مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی در این خصوص به ایرنا گفته است: با اجرای طرح های سهمیه بندی و كارت سوخت، مردم تا حدی با قیمت های واقعی آشنا شدند.
به گفته وی، سهمیه بندی، بخشی از كاركرد این كارت های سوخت بوده به طوری كه از آن برای جمع آوری اطلاعات درباره مصرف بنزین در كشور نیز استفاده می شود.
وی در واكنش به حذف این كارت های سوخت به مردم توصیه كرد: بهتر است كه مردم در شرایط فعلی كارت های سوخت خود را حفظ كرده و هنگام مراجعه به جایگاه ها و برای سوختگیری از آن استفاده كنند.

** توزیع 16 میلیون كارت سوخت بنزین در سراسر كشور
براساس گزارش ها، تعداد كارت های سوخت بنزین فعال در كشور حدود 16 میلیون عدد است. تعداد 837 هزار كارت سوخت نیز برای خودروهای دیزلی صادر شده است.
تعداد كارت های سوخت فعال بنزین برای خودروها تا 31 شهریورماه سال جاری 11 میلیون و 973 هزار عدد و كارت سوخت موتورسیكلت 3 میلیون و 912 هزار عدد بوده است.

** نگرانی از كاهش استفاده از كارت سوخت
در حال حاضر، بیشتر دارندگان خودرو در زمان مراجعه به جایگاه ها، از كارت سوخت جایگاه داران استفاده می كنند كه عملا باعث به حاشیه رفتن كارت های سوخت شخصی شده است. بنابراین دولت برای افزایش انگیزه مردم برای استفاده از كارت های سوخت، طرح هایی را در دست بررسی دارد.
در میان طرح های متعددی كه تاكنون برای تداوم استفاده از كارت سوخت ارایه شده، دو طرح تنبیهی و تشویقی در اولویت قرار دارد.

**برنامه های تشویقی برای استفاده از كارت های سوخت
براساس طرح تشویقی، برای آن دسته از دارندگان خودرو كه در زمان مراجعه به جایگاه ها به جای كارت سوخت جایگاه داران از كارت های سوخت شخصی استفاده كنند، جایزه ای تعلق می گیرد.
جوایزی كه تاكنون پیشنهاد شده شامل سهمیه های خاص و یا تخفیف در قیمت بنزین است كه البته هیچ كدام نهایی نشده اند.
اگرچه پرداخت جایزه به عنوان یكی از راه های تشویق استفاده از كارت سوخت مطرح است، اما با توجه به كمبود منابع مالی دولت و وزارت نفت، احتمال موافقت با تخفیف در قیمت بنزین در زمان سوختگیری با كارت های سوخت شخصی منتفی است.
همچنین با توجه به اینكه وزارت نفت تلاش كرده است سهمیه بندی را حذف كند، بعید است كه دوباره با اختصاص سهمیه های خاص برای خودروهایی كه با كارت شخصی سوختگیری می كنند، موافقت كند.

**سناریوهای تنبیهی برای استفاده از كارت سوخت شخصی
از جمله سناریوهای جدی كه در حال حاضر مطرح و در دست بررسی قرار دارد، اعمال سیاست های تنبیهی برای استفاده از كارت سوخت شخصی است.
براساس این سناریو، دارندگان خودرویی كه در زمان مراجعه به پمپ بنزین ها، از سوختگیری با كارت شخصی خودداری و به جای آن از كارت جایگاه داران استفاده كنند، ناچار خواهند بود كه یك هزینه اضافی به جایگاه داران پرداخت كنند.
هر چند مبلغ و سازوكار این سناریوی تنبیهی هنوز نهایی نشده، اما این سناریو از بیشترین شانس برای تصویب برخوردار است.

** آبان ماه، زمان رونمایی از طرح جدید
زمان نهایی شدن طرح های جدید برای استفاده از كارت های سوخت، هنوز اعلام نشده اما با توجه به شواهد، از این طرح جدید در آبان ماه رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی می گوید: برای حفظ كارت سوخت پیشنهادهایی مطرح شده كه در حال بررسی بوده و هنوز نهایی نشده است.
وی خاطر نشان كرده است: این پیشنهادها باید برای تصویب به نهادهای ذیربط در دولت ارایه شود.
محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی كه مسوولیت مدیریت كارت های سوخت را برعهده دارد نیز به ایرنا اعلام كرده است: طرح های متعددی پیشنهاد شده، اما در مورد هیچ كدام از آنها به جمع بندی نرسیده ایم.
هرچند، هنوز طرح نهایی انتخاب نشده است؛ اما با توجه به اتمام مهلت استفاده از تنها بنزین سهمیه بندی شده، (یعنی بنزین 700 تومانی) در پایان آبان ماه، به نظر می رسد، دولت تا اواسط آبان ماه، از طرح جدید خود برای كارت سوخت رونمایی كند.
بنابراین بهتر است كه مردم، كارت های سوخت خود را حفظ كنند تا مبادا ناچار شوند برای سوختگیری از طریق كارت های سوخت جایگاه داران، هزینه اضافی پرداخت كنند.
از: میثم طاهری
اقتصام(5)2022**1558
۰ نفر