سیروس ناصری: تاخیر در اجرای برجام میلیاردها دلار سود عاید دیگران می كند/نمایندگان پر هیاهو، از رای گیری گریزانند

تهران- ایرنا- عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: هر روز تاخیر در اجرای برجام میلیاردها دلار سود عاید كشورهایی می كند كه به خاطر عملكرد آنها در منطقه، شهید می دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سیروس ناصری روز شنبه در نشست خبری در «كافه خبر» افزود: روزی ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است كه با احتساب ٢٢ روز تاخیر تا الان ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ میلیون دلار می شود.
ناصری گفت: به نظر من همین مجلس هم كه مخالفان تند در آن جایگاه محكمی دارند، رایی بر رد برجام نخواهد داشت.نمایندگانی كه پر سر و صدا هستند از رأی گریزانند چون ثبت می شود و باید آثار عدم اجرای برجام را بپذیرند.
وی در مورد تعداد زیاد پیشنهاد های مخالفان برجام و امكان تغییر اساسی متن در نتیجه آن نیز گفت: وقتی موضوعی دو قطبی می شود، اگر مخالفان روی كلیات رایی نداشته باشند، در جزییات هم همین خواهد شد.

** مبنا را سبك گرفته اند

عضو سابق تیم مذاكره كننده گزارش كمیسیون برجام را كاملا یكسویه ارزیابی كرد و افزود: نهایتش این بود كه نمایندگان در دفاع از برجام گفتند انتخاب بین بد و بدتر است. یعنی روحانی و ظریف كاری كرده اند كه ما چاره ای جز تصویب آن نداریم.
ناصری گفت: كمیسیون ویژه ادعا كرده كه این گزارش جامع و بی طرف است اما مهمترین اشكالش این است كه به هیچ وجه بی طرف نیست. كاملا یكسونگر است و هدفش این بوده نشان دهد آنچه توسط مسئولان گذشته انجام شده كاملا درست بوه و آنچه روحانی و ظریف و تیمش كرده اند گرچه در مجموع مثبت بوده اما آسیب ها و خطراتی جدی برایكشور دارد.
وی به ایراد های گزارش كمیسیون ویژه برجام پرداخت و افزود: نظر قطعی كارشناسان كمیسیون ویژه این است كه قطعنامه های گذشته علیه ایران تحت فصل هفت نبوده است. این بی پایه ترین و بی محتواترین و غلط ترین ارزیابی است كه از این چند قطعنامه می شود ، كرد.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای ایراد دوم را بی توجهی نسبت به صادرات نفت عنوان كرد و گفت: نوشته اند ایران در شرایط تحریم برای صادرات نفت مشكل عمده ای نداشته و 1.1 میلیون بشكه به طور متوسط و گاهی تا 1.6 میلیون بشكه نفت صادر می كرده است. البته منظور كمیسیون ویژه مجموعه فروش نفت و میعانات گازی است.
ناصری اظهار داشت: شاید از لحاظ اماری این حرف درست باشد اما اصل فروش نفت در این مدت منجر به رسوب نفت در كشورهای دیگر شده كه مشكل اصلی است و كمیسیون ویژه به آن نپرداخته است.
وی در این باره كه به چه دلیل كمیسیون ویژه چنین نتیجه ای گرفته ، گفت: می خواهد بگوید مشكل خاصی نداشتیم. این گزارش كاملا سیاسی است و روشنی می توان نقطه شروع آن را دید.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای افزود:این گزارش اصلا مطرح نمی كند كه الان درچه وضعیتی هستیم. نكته هایی در مورد آینده می گوید و امكان بازگشت به شورای امنیت را مخاطره جدی و مبنای خطر جدی امنیتی برای كشور تلقی می كند. یعنی ما در مهلكه امنیتی و عمیق ترین نقطه امكان پذیر بابت مقابله شورای امنیت هستیم.
ناصری گفت: یا در مورد پرتكل الحاقی و توافقاتی كه شده شدیدا ابراز نگرانی می كند كه می تواند راه ورود اطلاعاتی بیگانگان به بخش دفعی را باز كند. اما نمی گوید ما الان بر اساس موضوع فعلی كشور كه موضع مجلس است تحت ماده 18 پادمان هستیم كه آن ها می توانند ما را تحت بازرسی ویژه قرار دهند.
عضو سابق تیم مذاكره كننده اظهار داشت: در این گزارش مبنا را كاملا سبك گرفته اند. تعریف صحیحی از وضعیت فعلی ندارد و فقط مقصد را نقد كرده اند. مسلم است وقتی نقطه شروع سست باشد و با ارزیابی غلط ، حتما نتیجه نهایی درست نخواهد بود.

** خط قرمز تیم روحانی
ناصری یكی از خط قرمز های تیم مذاكره كننده دكتر روحانی در سالهای گذشته را ارجاع موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل عنوان كرد و گفت: بنا بر این بود نگذاریم نظام موشكی ما كه ركن اصلی دفاعی ما است وارد موضوع شورای امنیت شود.
وی خاطرنشان كرد: در آن زمان هم آمریكایی ها دائم بحث هسته ای را به موشك وصل می كردند. موضوع موشك در شورای حكام و آژانس هیچ موضوعیتی ندارد. تنها جایی كه می توانست مطرح شود شورای امنیت و تنها راه آن وانمود كردن موضوع هسته ای ایران به عنوان تهدید بین المللی بود كه گزارش كمیسیون ویژه منكر آن شده است.
عضو سابق تیم مذاكره كننده ایران گفت: به دلیل شش سال فاجعه آمیز در شرایطی قرار گرفته ایم كه مجموعه سیستم موشكی ایران به عنوان تهدید بین المللی به شورای امنیت رفته و در شش قطعنامه كلیه كشورها متعهد و مكلف شدند با توسعه نظام موشكی ما به طرق مختلف مقابله كنند.
ناصری افزود: این وضعیت ما بود . الان حداقل به وضعیت بهتری رسیده ایم.

** هزینه های تاخیر اجرای برجام برای مردم

وی در بخش دیگری از این نشست به ارزیابی گزارش كمیسیون ویژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همین روند فروش نفت به طور متوسط بیش از 20 میلیارد دلار پول ایران در چین، بیش از 6میلیارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در كره جنوبی و ژاپن قدری متفاوت است. رقمی هم كه هیچ وقت اظهار نمی شود در مورد امارات است كه حدود 5 میلیارد دلار است.
ناصری گفت بهتر بود مجلس به این بخش به عنوان خسارت امنیتی می پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار می داد. میعانات به طور مستمر صادر می شود و امارات یا پول آن را نمی دهد و یا خرد خرد می پردازد. تركیه هم می گوید محصولات خودم را بخرید در غیر این صورت هزینه آن هشت تا 12 درصد می شود.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای افزود: ده درصد این مبلغ سالانه می شود 600 تا 700 میلیون دلار كه به جیب بانك وابسته به حزب حاكم می رود. حزب حاكم هم به طور علنی مخالفان ما را در منطقه تامین مالی می كند. پولی كه نزد یك بانك در تركیه داریم عملا به دست مخالفانی می رود كه ما با آنها مبارزه می كنیم. خوب بود مجلس نسبت به این موضوع فریاد می زد.
وی احتمال كشته شدن فرزند حاكم دبی در یمن را مطرح كرد و گفت: موضوع دولت امارات و امیرنشین ها در مورد یمن كاملا روشن است. پول ما در امارات صرف كشتن حوثی ها می شود . از این فاجعه بالاتر؟
ناصری گفت: خروج پول از ژاپن هم كه پول بدون تفاهم امكان پذیر نیست. از كره جنوبی صرفا باید صرف خرید محصولات خودشان بشود وگرنه 10 تا 15درصد هزینه دارد. نرخ امروز چین هم 8 درصد چند ماه پیش 12 درصد بوده است . هزینه تركیه 10 تا 12 درصد و هند هم 12 تا 15 درصد است.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای افزود: در یونان كه امروز ورشكست شده حدود یك میلیارد دلار داریم كه معلوم نیست بازگردد یا نه. پول ما در ایتالیا و شركت شل و سریلانكا هم برگشت پذیر نیست. یعنی پول ما در این كشورها قفل است و در سایر كشورها هم خرج كردن آن هزینه دارد.
وی اظهار داشت: ما حدود 6 تا هفت میلیارد دلار فقط برای پول های انباشته شده هزینه می دهیم. در طول سالهای 86 تا 92 حدود 800 میلیارد دلار ورودی و به همین میزان خروجی داشتیم . با اعمال هزینه پول و هزینه گران خرید كالا به میزان 20 تا 25 درصد، می شود 100 تا 150 میلیون دلار در روز. با احتساب 22 تا 23 روز تاخیر اجرای برجام هم می شود 2000 تا 2500 میلیون دلار بابت تاخیر اجرای برجام.
ناصری اظهار داشت: یك دوره مردم ما مقاومت ككردند و پذیرفتند هزینه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم كاری بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل آمریكا محكم ایستاد. اما زمانی كه توافقی كاملا ممتاز صورت گرفته كه پیروزی برای ملت محسوب می شود ادامه این هزینه برای مردم توجیه ندارد.

** مخالفان پرسر و صدا و تقلید سبك از كنگره آمریكا

عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای از عبور برجام از طریق مجلس دفاع كرد و گفت: برجام از اول باید به مجلس می رفت . به نظر من در همین مجلس كه مخالفان تند رو جایگاه محكمی دارند رای بر رد برجام صادر نخواهد شد. پس بهترین راه همین است.
وی افزود: بهتر این بود كه مجلس تصمیم می گرفت رد كند یا تایید ولی به جای آن كمیسیون ویژه تشكیل داد كه تقلیدی سبك و سطح پایین از كار كنگره آمریكا بود ؛ همان نوع صحبت كردن، همان افرادی كه دعوت شدند، همان نحوه پخش تلویزیونی، همان حضور آمانو و ...
ناصری اظهار داشت: این گزارش ضمن آن كه در تحلیل اشتباهات بنیادی داشت به هیچ عنوان راهكار هم نشان نداده است. این گزارش چه فایده ای برای مردم داشت؟ كمیسیون ویژه فرصتی استثنایی برای نزدیك كردن مواضع سیاسی در كشور داشت اما از این فرصت استفاده نكرد.
عضو سابق تیم مذاكره كننده متن برجام را « ممتاز» توصیف كرد و افزود: در این متن تا نهایت حد ممكن حقوق ایران لحاظ و خطرات محدود تر شده است. بخصوص در بخش رفع تحریم ها كه بحث عمده است و همه همت مخالفان آن بود كه جلوی آن را بگیرند.

عضو سابق تیم مذاكره كننده درباره احتمال رد توافق در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در موضع دشواری قرار خواهد گرفت. نمایندگانی كه علیه عبور توافق از مجلس رای می دهند باید پاسخگوی مردم باشند كه فكر می كنم پاسخگویی سنگینی است. این نمایندگان پرجنجال حرف زیاد می زنند اما از رای گریزان هستند چون ثبت می شود و آثار عدم اجرای برجام را باید بپذیرند.
وی در جواب به سوالی درباره مطرح شدن پیشنهادهای بی شمار و تبعات آن برای تایید یا رد برجام گفت: وقتی موضوعی دو قطبی می شود اگر مخالفان روی كل رای نداشته باشند در اجزا هم چنین خواهد بود.

** داوری ، نقطه قوت ایران
وی در بخش دیگری از این گفت و گو ماهیت تعهدات ایران و طرف مقابل را متفاوت عنوان كرد و گفت: كارهای ما واقعی و فیزیكی و كارهای آنها از نوع تغییر قوانین است كه هر دو از یك جنس نیستند.
ناصری افزود: نكته دوم این است كه 1+5 مراجع بین المللی را آسان داور می كند چون می تواند آسان مدیریت كند . ولی ما نمی توانیم مقدراتمان را به دست هیچ شخص ثالثی بسپاریم. آنها باید برای تغییر مقرراتشان با ما مشورت كنند. یعنی آمریكا قوانین داخلی اش را با مشورت ما تنظیم می كند. آمریكا و اروپا پذیرفته اند كه مقررات داخلی شان را در مشورت با ما تغییر دهند. این خیلی بزرگ و مهم است.
عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: تعهدات آنها بسیار سنگین است و این یكی از خصوصیاتی است كه برجام را برای ایران استثنایی كرده است. تنها كسی كه می توانست برای استیفای حقوق ایران داور شود خودش بودكه همین شده است.

** نقطه گریز

ناصری گفت: كمیسیون ویژه مجلس نظر تیم گذشته هسته ای را تایید كرده كه از اشكالات اساسی توافق را حركت بر مبنای نقطه گریز می داند كه قطعا اشتباه است. هیچ راه دیگری برای تفاهم با طرف مقابل غیر از این وجود نداشت. امریكا و اروپا تن به این توافق دادند تا به زعم خود فاصله دستیابی ما به سلاح هسته ای را از سه ماه به یك سال برسانند.
وی افزود: این سه ماه، موهوم است چون ما كه دنبال سلاح هسته ای نیستیم. این بخش از توافق هیچ تاثیری در برنامه های هسته ای ما ندارد. در مقابل، آنها غنی سازی ما را پذیرفتند و ما می توانیم برنامه هسته ای خود را گسترش دهیم. ما ترس آمریكا را یك مرحله كم كردیم و در مقابل این امتیاز گرفتیم.
عضو سابق تیم مذاكره كننده به تناقضی از گزارش كمیسیون ویژه هم اشاره كرد و گفت: می گویند ترساندن آمریكا اشتباه است. ورود به مذاكره با آمریكا بر مبنای ترس آمریكا اشتباه است. آیا باید بر مبنای یك خواست وارد مذاكره می شدیم؟
ناصری در پاسخ به این سوال كه آیا او معتقد است آمریكا گرگ نیست، اظهارداشت: من گفتم آمریكا گرگی است كه دندان هایش را كشیده اند و در باتلاق منطقه گرفتار شده است.
سیام**1553
۰ نفر