۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۲۱
کد خبر: 81793000
T T
۰ نفر

معلولي كه با خلاقيت كار آفرين شد

۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۲۱
کد خبر: 81793000
معلولي كه با خلاقيت كار آفرين شد

سنندج - ايرنا - شهلا مرادي معلول جسمي حركتي كه در يك سالگي به دليل تزريق اشتباهي آمپول پني سيلين فلج و دچار معلوليت شديد شده بود اكنون پس از سال ها معلوليت، موفقيت هاي زيادي كسب كرده و از زندگي خود احساس رضايت دارد او اكنون يك كارافرين است.

به گزارش ايرنا وي متولد 1337، داراي ديپلم رياضي فيزيك و سرپرست چندين انجمن و موسسه از جمله يك آموزشگاه آرايشي و پيرايشي است.
وي 37 سال است ازدواج كرده و داراي دو فرزند پسر و دو دختر است، ابتدا به شغل آرايشگري مشغول بوده اما پس از 10 سال آرايشگاه را به آموزشگاه تبديل كرده است.
او علاقه مند به هنر خياطي، بافندگي و ورزش شناست و در رشته شنا نيز مقام نخست استاني را كسب كرده است و در دو سال متوالي جايزه بهترين مربي، مدرس، مدير و در زمينه تدريس آرايشگري رتبه نخست را در سطح استان كسب كرده است.
اين معلول جسمي حركتي گفت: معلولين از خلاقيت هاي ويژه اي برخوردارند كه منجر به كارآفريني مي شود.
به گفته وي سمت راست پاهايش دچار معلوليت است اما عليرغم معلوليت مشكلي در راه رفتن ندارد و با معلوليت خود كنار آمده است.
شهلا مرادي معلوليت را محدوديت نمي داند بلكه معتقد است معلولين موفقيت هايي كسب مي كنند كه بسياري از افراد سالم قادر به انجام آن نيستند.
وي افزود: ناشنوايان بسيار هنرمندانه و ظريف خياطي مي كنند و من به عنوان يك معلول از يك انسان سالم فعال تر هستم.
مرادي هم اكنون مديرعامل انجمن توانبخشي باران، مدير عامل انجمن دفاع از حقوق معلولين، مديرعامل توليد پوشاك مهرجامگان و مديرعامل پوشاك باران است.
وي گفت: از سال 86 عضو انجمن دفاع از حقوق معلولين شدم، اكنون مدير عامل انجمن هستم در راستاي كمك و خدمت به معلولين جسمي- حركتي، ناشنوا و معلول ذهني كار مي كنم.
اين كارآفرين اظهار كرد: در انجمن معلولين با معلوليني آشنا شدم كه عليرغم داشتن تحصيلات دانشگاهي مدرك ليسانس و فوق ليسانس، افسرده و خانه نشين بودند.
مرادي هدف اصلي از راه اندازي انجمن معلولين را خدمت و كمك به معلولين دانست و گفت: معلولين اگر حمايت و تشويق شوند مي توانند به پيشرفت هاي چشمگيري دست يابند.
وي راه اندازي توليدي پوشاك مهرجامگان با حمايت خيران و مركز توانبخشي ذهني باران از فعاليت هاي خود ذكر كرد و گفت: در مركز توانبخشي ذهني باران زمينه اشتغالزايي 16 نفر فراهم شده است.
مرادي همچنين از راه اندازي خانه سالمندان و خانه توانبخشي ذهني در آينده نزديك با مساعدت خيران شهرستان قروه خبر داد و افزود: از سال 87 با كمك خيران شهرستان قروه توليدي پوشاك راه اندازي كرديم.
وي به راه اندازي توليدي پوشاك مهرجامگان اشاره كرد و گفت: اين مركز با حمايت بهزيستي و پرداخت وام 10 ميليون توماني از سوي اين سازمان راه اندازي شد و تاكنون زمينه اشتغالزايي 50 نفر از معلولين فراهم شده است.
وي يادآورشد: در مركز شبانه روزي توانبخشي ذهني باران نيز 46 معلول ذهني نگهداري مي شوند و زمينه اشتغالزايي 16 نفر هم فراهم شده است.
وي با بيان اينكه چهار هزار سالمند بي سرپرست در شهر و روستاي قروه وجود دارد گفت: در صورت تامين زمين مورد نياز، خانه توانبخشي ذهني و مركز نگهداري سالمندان راه اندازي مي شود.
وي از واگذاري مركز توانبخشي ذهني باران از سوي سازمان بهزيستي در سال 91 اشاره كرد و گفت: در اين مركز بچه هاي بالاي 14 سال نگهداري مي شوند.
وي موفقيت هاي خود را مرهون توكل به خدا، تلاش و پشتكار و حمايت ها و پشتيباني همسرش دانست و گفت: همسرش بهترين مشوق زندگيش بوده و همواره در فراز و نشيب هاي زندگي همراه و حامي وي بوده است.
مرادي از خريداري يك ساختمان چهار طبقه ويژه معلولين با زيربناي 720 متر زيربنا در شهرستان قروه خبر داد.
وي به موفقيت هاي چشمگير معلولين شهرستان قروه در عرصه تئاتر اشاره كرد و گفت: تئاتر يكي از اولويت هاي انجمن معلولين است.
وي از مناسب سازي سطح شهر، پياده روها، ورودي ادارات، ساختمان پزشكان و پاساژها انتقاد كرد و گفت: يكي از خواسته هاي معلولين جامعه توجه به مناسب سازي معابر سطح شهر است كه متاسفانه در ساخت و سازهاي شهري توجه چنداني به آن نمي شود.
وي تاكيد كرد: شهرداري، سازمان بهزيستي، فرمانداري، استانداري و ساير ادارات ذيربط موظفند در سخت و سازها به اين مهم توجه ويژه اي داشته باشند.
مرادي بسياري از موفقيت هاي خود را مرهون حمايت سازمان بهزيستي و سازمان فني و حرفه اي استان كردستان دانست و از حمايت هاي ارزشمند اين نهادها قدرداني كرد.
وي همچنين از تمام خيران، معلمان قروه و سريش آباد كه در زمينه فرهنگي، هنري، توانبخشي و آموزشي از معلولين ذهني انجمن حمايت كردند قدرداني كرد.
به گفته وي دو خير قروه اي عزيز خادمي و حمدالله خادمي 600 متر زمين به بهزيستي و انجمن معلولين قروه اهدا كردند.ك/3
7352/1904