نمونه آزمايشگاهي نانودارو با قابليت درمان هوشمند سرطان سينه ساخته شد

زنجان - ايرنا - پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي زنجان و دانشگاه گيلان در طرحي تحقيقاتي موفق به ساخت نمونه آزمايشگاهي از نوعي نانودارو با قابليت بسيار بالا در درمان هوشمند سلول هاي سرطاني در مدل حيواني شدند.

مجتبي صلوتي دانشيار مركز تحقيقات بيولوژي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قابليت اين نانودارو در درمان سرطان سينه در مدل موشي به اثبات و نتايج آن در يكي از معتبرترين ژورنال هاي علم نانو (ژورنال نانوتكنولوژي با ضريب تاثير 812/3) در سال 2015 ميلادي به چاپ رسيده است با اين وجود پس از ساير ارزيابي هاي لازم و تائيد نهايي مي تواند وارد بازار دارويي شده و قابليت تجاري شدن داشته باشد.
وي اظهار كرد: هدف از تحقيق حاضر توليد و توسعه يك نانوداروي جديد به منظور درمان هوشمند سرطان سينه (كشتن سلول هاي سرطاني سينه) به روش فوتوترمال تراپي است.
دانشيار مركز تحقيقات بيولوژي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان گفت: چنين تصور مي شود كه با وجود به كار بردن روش هاي مختلف درماني، امروزه بيماري سرطان به طور كامل درمان پذير باشد در حاليكه تا درمان سرطان هنوز راه زيادي باقي مانده زيرا هيچيك از روش هاي موجود درمان اختصاصي سرطان محسوب نمي شوند چون علاوه بر از بين بردن سلول هاي سرطاني موجب بروز عوارض جانبي نامطلوب در بافت هاي مختلف و از بين بردن سلول هاي سالم نيز مي شوند.
صلوتي ادامه داد: سلول هاي سرطاني با گذشت زمان نسبت به درمان هاي فوق مقاوم مي شوند و روش هاي درماني كارايي خود را از دست مي دهند، همچنين اكثر روش هاي فوق هزينه هاي زيادي را براي بيمار در بر دارند.
وي يادآورشد: درتحقيق انجام شده پپتيد بومبسين به عنوان مولكول هدفمند استفاده و با استفاده از نانوتينك اسيد به نانوميله هاي طلا متصل شده است در مرحله بعد پس از انجام مطالعات كنترل كيفي و برون تني، كونژوگه حاصل به موش مبتلا به تومور سينه تزريق گرديد و با تابش امواج مادون قرمز نزديك قابليت درماني كونژوگه حاصل به روش فوتوترمال تراپي بررسي شد.
دانشيار مركز تحقيقات بيولوژي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان گفت: درمان اختصاصي سرطان سينه به صورت هدفمند و اختصاصي و بدون آسيب رساندن به بافت هاي سالم از مولفه هاي اين طرح تحقيقاتي است.
صلوتي اضافه كرد: نانوداروي توليد شده با موفقيت سنتز شده و داراي پايداري قابل ملاحظه اي در سرم خون است.
وي تصريح كرد: ايمن نانودارو فاقد سميت بر روي سلول ها بوده وقدرت اتصال اختصاصي و اينترناليزاسيون بالايي را در سلول هاي سرطاني سينه بيان كننده رسپتور از خود نشان مي دهد.
دانشيار مركز تحقيقات بيولوژي دانشگاه آزاد اسلامي زنجان گفت: نانوداروي توليد شده قادر است به صورت هدفمند سلول هاي سرطاني سينه بيان كننده رسپتور را طي فرايند فوتوترمال تراپي از بين ببرد.
صلوتي يادآورشد: نتايج توزيع حياتي نانوداروي توليد شده در موش سالم و موش مبتلا به تومور سينه، هدف گيري مناسب بافت هاي بيان كننده رسپتور GRPتوسط نانودارو را اثبات مي كند.
صلوتي در خصوص اثر ويژه نانوميله هاي طلا در ساختار اين نانودارو اظهار كرد: ويژگي جذب نوري قوي نانوذرات طلا، آن ها را به عنوان واسطه هايي مناسب براي بالا بردن دما تبديل كرده است. نانوذرات طلا به ويژه ساختار نانوميله اي آن، داراي جذب قوي در محدوده ي اشعه مادون قرمز هستند كه در بافت ها نفوذ مي كنند اين اشعه به بافت هاي سالم آسيبي وارد نمي سازد، اما زماني كه نانوذرات طلا در داخل بافت ها اين اشعه را دريافت كنند، به طور مؤثري آن را به گرما تبديل كرده كه باعث انفجارهاي مينياتوري در سلول ها و در نتيجه كشتن سلول هاي سرطاني مي شوند.
7318/6085