چهار اكيپ بهداشتي در پايگاه مراقبت بهداشت مرزي فرودگاه زنجان مستقر شدند

زنجان - ايرنا - معاون فني مركز بهداشت استان زنجان گفت: همزمان با بازگشت حجاج زنجاني از سرزمين وحي چهار اكيپ بهداشتي در فرودگاه زنجان براي غربالگري و آموزش حجاج و خانواده هاي آنان جهت پيشگيري از بيماري كرونا ويروس- مرس مستقر شده است.

خديجه ابراهيم خاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اينكه حجاج زنجاني طي امروز و فردا از طريق فرودگاه زنجان وارد اين استان مي شوند، افزود: بر اين اساس امسال با توجه به بروز فاجعه منا و شيوع بيماري كرونا ويروس در كشور عربستان پايگاه مراقبت بهداشتي مرزي در فرودگاه هاي كشور و اين استان فعال تر شده است.
وي يادآوري كرد: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده سه اكيپ در داخل فرودگاه و يك اكيپ ديگر بيرون از محل و در ميان استقبال كنندگان از حجاج اقدامات مربوط به آموزش و پيشگيري كننده اين نوع بيماري را از طريق توزيع بروشور انجام مي دهند.
ابراهيم خاني با بيان اينكه قبل از اعزام حجاج اين استان موارد و نحوه مراقبت هاي ويژه بهداشتي به تمامي آنان آموزش داده شده است بيان كرد: بروشورها مختلفي نيز به حجاج ارائه شد و علاوه بر آن در هر كاروان تيم پزشكي در صورت بروز مشكل وجود داشت.
وي ابراز كرد: فرم هاي خود اظهاري كه در اختيار مديران كاروانهاي داده شده بود هر جاجي درصورت بروز علائمي نظير سرفه، تنگي نفس،گلودرد،تهوع، استفراغ، درد شكم، اسهال درج و ثبت كند.
معاون فني مركز بهداشت استان زنجان ادامه داد: كارشناسان بهداشتي اين مركز نيز با استقرار در پايگاه مراقبت بهداشت مرزي فرودگاه زنجان بعد از ورود حاجياني كه علامت دار بوده به اتاق پزشكي كه در فرودگاه مستقر است هدايت مي شوند و در صورت نياز به بستري از طريق اورژانس پيش بيمارستاني به بيمارستان منتقل مي شوند و در غير اينصورت پس از درمان حمايتي بيماران تا 14 روز بعد توسط مراكز بهداشتي و درماني پيگيري خواهند شد.
وي يادآوري كرد: هنگام ورود حاجيان به هر حاجي دو ماسك رايگان براي جلوگيري انتقال بيماري كرونا ويروس ارائه مي شود.

**روبوسي و دست دادن از راههاي انتقال بيماري كرونا ويروس
ابراهيم خاني به راههاي انتقال بيماري كرونا ويروس-مرس اشاره كرد و گفت: قرارگرفتن در فاصله كمتر از يك متر با بيماران علامت دار در مدت بيشتر از 10دقيقه مي تواند باعث انتقال اين بيماري شود.
وي بيان كرد: تماس با اشيا آلوده و انتقال به چشم و بيني، انتقال از طريق مصرف شير و لبنيات شتر آلوده، ادرار و خون و مدفوع ترشحات تنفسي فرد آلوده از ديگر عوامل انتقال اين نوع بيماري است.
معاون فني مركز بهداشت استان زنجان گفت: علائم شايع كرونا ويروس تب درجه حرارت بالاتر از 38درجه سانتيگراد، سرفه و تنگي نفس و اسهال است كه حجاج و خانواده هاي آنان به مدت 14 روز به اين موضوع مهم توجه جدي داشته باشند.

** توصيه هاي بهداشتي براي پيشگيري از اين بيماري
معاون فني مركز بهداشت استان زنجان با تاكيد بر اينكه براي پيشگيري از انتقال بيماري كرونا ويروس توصيه هايي به حجاج و خانواده هاي آنان ارايه مي شود، ابراز كرد: رعايت آداب بهداشت تنفسي در هنگام سرفه و عطسه اينكه با دستمال كاغذي جلو بيني و دهان خود بگيريد و پس از آن دستمال استفاده شده را در سطل زباله بيندازيد و موارد مهم در جلوگيري از انتقال اين بيماري است.
وي اظهار كرد: حجاج دستهاي خود را پس از هر بار سرفه و عطسه با آب و صابون به مدت 30 ثانيه شستشو دهند و در صورت امكان از دست زدن به دهان و بيني و چشمان خود پرهيز كنيد زيرا از اين طريق نيز ويروس وارد بدن مي شود.
ابراهيم خاني افزود: چنانچه حجاج علائمي مانند سرماخوردگي داريد حتما به پزشك مراجعه نموده و از رفتن به اماكن شلوغ خودداري كرده و افراد علامت دار كه سابقه تماس با حجاج داشتند به نزديكترين مركز بهداشتي يا بيمارستان مراجعه كنند.
وي تاكيد كرد: هنگام بيماري از دست دادن و وروبوسي با ديگران جدا خودداري كنيد چرا كه اين اقدام از عوامل انتقال بيماري كرونا ويروس به ديگران است.
معاون فني مركز بهداشت استان زنجان خاطر نشان كرد: ذبح غير بهداشتي و تماس با خون و گوشت خام و نيم پز شتر و از مصرف شير، دوغ و ساير لبنيات غير پاستوريزه شتر بايد خودداري شود.
به گفته اين مسوول تا كنون مورد از بيماري كرونا ويروس- مرس در كشور گزارش نشده است.
به گفته فرامرز بابايي مديركل حج و زيارت استان زنجان امسال يكهزار و 141 زاير در قالب 9 كاروان از اين استان راهي سرزمين وحي شده اند كه 21 و 22 مهر از طريق فرودگاه زنجان به آغوش خانواده هايشان بر مي گردند.
6085/7320