۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81794560
T T
۰ نفر
صادرات سنگ سالانه 180 ميليون دلار ارزآوري دارد

خمين - ايرنا - معاون امور معادن وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات سنگ خام و فناوري شده از كشور ، سالانه 180 ميليون دلار ارزآوري دارد.

جعفر سرقيني روز يكشنبه در آئين افتتاح هشتمين نمايشگاه بين المللي سنگ و صنايع وابسته محلات افزود: ميزان استخراج سنگ از معادن كشور 17 ميليون تن در سال است كه نيمي از آن را سنگ گرانيت شامل مي شود.
وي بيان كرد: حوزه معدن رشد قابل قبولي دارد به طوري كه معادن كشور در سال گذشته رشد 10 درصدي داشته و از متوسط رشد كشوري پيشي گرفته است كه بايد از اين قابليت به درستي بهره برد.
سرقيني با بيان اينكه ذخاير معدني شناسايي شده سنگ تزئيني كشور دو ميليارد و 400 ميليون تن است، گفت: يكهزار و 900 معدن سنگ فعال و داراي پروانه اكتشاف در كشور وجود دارد كه 110 هزار فرصت اشتغال در بخش سنگ نما ايجاد كرده اند.
معاون امور معادن وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: 660 واحد سنگ بري و فنآوري سنگ در كشور فعاليت دارند كه از اين تعداد پنج هزار و 500 واحد فعال و 500 واحد نيز داراي استاندارد صادراتي هستند.
استاندار استان مركزي نيز در اين آئين گفت: دوران پساتحريم، بهترين فرصت براي باروري ظرفيت هاي توليدي كشور به ويژه در حوزه صنعت و معدن است.
محمود زماني قمي افزود: استان مركزي سه هزار واحد توليدي و صنعتي دارد كه اين مجموعه با توجه به شركت هاي مادرتخصصي كلان تا صنايع خرد از مهمترين سرمايه هاي زيرساختي كشور هستند و بايد ظرفيت هاي راكد آن ها در سايه تدبير و برنامه كارآمد فعال شود.
وي توضيح داد: هم اينك برخي از واحدهاي توليدي و صنعتي استان با 30 درصد توان خود فعاليت مي كنند، درحاليكه اگر تمامي ظرفيت آن ها فعال شود مشكل بيكاري و ايجاد شغل از منطقه رخت برمي بندد.
استاندار استان مركزي اظهاركرد: در مطالعات علمي مشكلات صنايع و معادن استان مركزي جمع بندي شده و پيگيري هاي لازم براي حمايت هاي كلان و ملي در فعال سازي ظرفيت راكد صنعت استان در دست پيگيري است.
زماني قمي گفت: با فعال سازي ظرفيت راكد صنايع و معادن استان برآورد ايجاد يكصد هزار فرصت شغلي جديد شده است.
وي عنوان كرد: در دوران تحريم استان مركزي خسارات جدي در حوزه اقتصادي و صنعت ديده كه كم از خسارات استان هاي درگير جنگ در هشت سال دفاع مقدس نبوده و مي طلبد در سايه حمايت پررنگ دولت تدبير واميد با استاندارد سازي توليد مشكلات رفع مي شود.
نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آئين گفت: حدود 12 درصد از سنگ جهان در ايران توليد مي شود اما سهم كشور از صادرات سنگ فقط يك درصد است.
حجت الاسلام عليرضا سليمي افزود: كشور تركيه با مديريت و برخورداري از فناوري روز 12 درصد صادرات سنگ را از آن خود كرده است.
وي، حمايت از معادن سنگ و واحدهاي فرآوري سنگ را براي توسعه صادرات ضروري دانست و اظهاركرد: بهبود جايگاه صادرات سنگ، با پرداخت تسهيلات بانكي كه بهره بالا دارند محقق نمي شود و نياز است صندوق توسعه ملي بيشتر به كمك صنعت بشتابد.
نماينده مردم محلات و دليجان، راه اندازي دو منطقه ويژه اقتصادي در جنوب استان مركزي براي توسعه توليد و افزايش صادرات معدني و سنگ تزئيني را ضروري دانست .
وي ادامه داد: منطقه ويژه اقتصادي در دليجان به منظور صادرات عايق رطوبتي و منطقه ويژه اقتصادي در محلات براي توسعه صادرات سنگ و گل و گياه زينتي و اداره گمرك در يكي از اين دو شهرستان بايد راه اندازي شود.
فرماندار محلات نيز در اين آئين گفت: شهرستان محلات داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است كه يكي از آن ها بهره مندي از ذخاير سنگ و كارگاه هاي فراوري سنگ نما و تزئيني در كنار معادن است.
سيد احمد سجادي افزود: 25 كارگاه فراوري سنگ نما در اين شهرستان با برخورداري از فناوري روز و تجهيزات منحصر به فرد در خاورميانه وجود دارد كه بايد اين بخش تقويت شود.
سجادي خواستار تجميع نمايشگاه هاي سنگ كشور در محلات شد و گفت: 30 هكتار زمين از اراضي ملي به نمايشگاه بين المللي سنگ محلات اختصاص داده شده كه اين زمين بايد تملك شود و در اختيار صنعت و معدن قرار گيرد.
وي، بر كاهش بهره بانكي تسهيلات به بخش معادن و فرآوري سنگ تاكيد كرد و افزود: درصورتي كه تسهيلات مناسب و ارزان قيمت به اين حوزه تزريق شود، در مدت كوتاه مي توان بازده كاري را افزايش دارد و ضايعات را به حداقل رساند.
نمايشگاه بين المللي سنگ و صنايع وابسته تا 22 مهر ماه براي بازديد عموم داير است.
شهرستان محلات در جنوب استان مركزي در فاصله 105 كيلومتري اراك واقع است.ك/2
7277/6013/1352
۰ نفر