۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱
کد خبر: 81795724
T T
۰ نفر

صیادان گیلانی به دریا سلامی دوباره كردند

۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱
کد خبر: 81795724
صیادان گیلانی به دریا سلامی دوباره كردند

انزلی - ایرنا - صیادان گیلانی كه روزگاری نه چندان دور تورهایشان پاییز و زمستان از ماهیان نقره فام پر می شد، در بیستمین روز مهرماه با بیم و امید دل به دریا زدند.

به گزارش ایرنا، ماهی گیران كرجی ها و تورهایشان را آماده كرده ، فوكاها و قوجان هایشان را پوشیدند و به دریا سلامی دوباره كردند.
در سال های اخیر با افزایش آلودگی و كاهش آب رودخانه ها كه محل تخم ریزی اغلب ماهیان خزر هستند دیگر از انبوه ماهیان كولمه ، سیم ،ماش ، سس ماهی ، ماهی آزاد یا زیبا ماهی و كولی چندان خبری نیست .
خوان گسترده دریای خزر هر سال از انواع ماهیان خالی تر ولی شمار سفره نشینان افزون تر می شود. حالا نه تنها ماهیان خاویاری كه حتی نسل اردك ماهی نیز در حال انقراض است.
پارسال صیادان تعاونی های پره گیلان قریب سه هزار و 500 تن ماهی از خزر صید كردند كه اغلب ماهی سفید و بعد كفال بودند.
این در حالیست كه 10 سال پیش بالای 12 هزار تن و دو دهه پیش بالای 40 هزار تن صید در گیلان صورت می گرفت .
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های پره گیلان به خبرنگار ایرنا گفت : امسال چهار هزار و 50 صیاد در قالب 52 تعاونی كار صید را آغاز كرده اند.
یونس رمضانی اظهار كرد : تراكم محاسبه نشده تعاونی های پره صیادی ، صید صیادان غیرمجاز ، كاهش تكثیر طبیعی به دلیل كم آبی و آلودگی رودخانه ها ، هر سال میزان صید را كاهش داده است.
وی افزود: تكثیر مصنوعی نیز سالانه 100 تا 150 میلیون عدد است كه هشت درصد از این تعداد زنده می مانند.
رمضانی خاطرنشان كرد: رودخانه ها محل تخم ریزی ماهیان، تالاب زایشگاه و دریا پرورشگاه ماهیان است و غیر از كفال ، زالون و كیلكا بقیه در رودخانه ها تخم ریزی می كنند.
به گفته وی ماهیان به دنبال غذا به نوار آبی 60 تا 70 متری مانده به ساحل می آیند و بخصوص بعد از كولاك كه دریا آلودگی ها را پس زده و آب چند روزی شیرین است، ماهیان راهی آب های ساحلی می شوند.
وی خاطرنشان كرد : در سفر استانی رییس جمهوری، 30 میلیارد تومان برای تعدیل تعاونی ها مصوب شده كه صیادان امیدوارند با دریافت این كمك ، دریا را ترك كرده و برای خود شغلی در ساحل دست و پا كنند.
از آستارا تا چابكسر در 300 كیلومتر نوار ساحلی گیلان، چهار هزار صیاد در قالب 52 تعاونی پره از امروز (دوشنبه بیستم مهرماه) تا نیمه فروردین سال آینده به صید مشغولند.
با توجه به شرایط آب و هوایی تنها شش پره صیادی شامل پنج دستگاه پره در آستارا و تالش و یك پره در میانكاله تركمن صحرا از ابتدای مهر صید را آغاز كرده اند.
اگر ورود آلاینده ها همچنان ادامه یابد و صیادان غیرمجاز نیز به صید بی رویه خود ادامه دهند، تا چندی دیگر حكایت ماهی و ماهی گیر را باید تنها در كتاب ها خواند.ك/3
6030/6070
۰ نفر