علي اصغر فاني وزير فعلي آموزش و پرورش كه در فاصله سال هاي 60 تا 64مسووليت آموزش و پرورش كردستان را بر عهده داشت در بيان يكي از خاطرات خود از سال هاي جنگ در استان كردستان، گفت: در آن سال هايي كه در كُردستان بودم يكبار به دانشسراي تربيت معلم بيجار رفتم و سر يكي از كلاس ها بعد از صحبت هاي بنده، دانشجويي پرسيد، بعد از اين كه درس ما اينجا تمام شود نهايتا فقط معلم مي شويم ،گفتم بله منم معلم هستم. گفت نه شما مدير كل هستيد. گفتم ممكنه است شما روزي مدير كل شويد و همان شخصي كه در سال 61 اين سؤال را از من پرسيد 'رشيد قرباني' همان كسي است كه امروز مدير كل آموزش و پرورش استان كردستان شده است. از اين موضوع خبر نداشتم، روزي كه آقاي قرباني آمدند تا حكم مدير كلي را برايشان امضا كنم خودشان اين قصه را برايم تعريف كردند.
در فاصله سال هاي 60 تا 64 مسئوليت آموزش و پرورش استان كُردستان را بر عهده داشتم. عزيزان ما در بخش فرهنگي سپاه پاسداران برنامه اي را با عنوان طرح مهاجرت دانش آموزان از استان هاي ديگر به كُردستان و برعكس از كُردستان به استان هاي ديگر براي نزديكي فرهنگ ها طراحي و اجرا كردند و ما هم در آموزش و پرورش همكاري هاي لازم را براي اجراي طرح داشتيم و به حمدالله امروز شاهد حضور و بالندگي اين عزيزان هستيم و انشالله بتوانيم از وجود اين عزيزان بهره مند شويم.
تحليل ما در دي ماه سال 60 كه به كردستان آمدم اين بود كه كار اصلي در كُردستان بايد كار فرهنگي باشد در آذرماه سال60 مرحوم 'پرورش' وزير وقت وزارت آموزش و پرورش از من خواستند كه پست مديركلي آموزش و پرورش استان كُردستان را تحويل بگيرم. بنده اول به عنوان نماينده ويژه و بازرس وزير آموزش و پرورش به بهانه بازرسي و شناخت از آموزش و پرورش منطقه به كردستان آمدم. نزديك به 10 روز با حكم ابلاغي و با بررسي هايي كه انجام شد گزارش 8 صفحه اي نوشتم و به وزير وقت تحويل دادم. نتايج تحقيق 38 پيشنهاد به وزارت آموزش و پرورش براي انجام كارهاي اصولي در آموزش و پرورش استان كُردستان بود.
در آن چهار سالي كه در كُردستان بودم اقدامات خوبي انجام شد. علاوه بر اينكه ما اردوي هجرت دانش آموزان را برپا كرديم، اردوي هجرت معلمان با كمك سپاه و جهاد و مركز بزرگ اسلامي نيز در دستور كار قرار گرفت و بدين وسيله به دنبال جذب نيروي فرهنگي در آموزش و پرورش استان كُردستان شديم. خود بنده و گاهي معاونينم با رفتن به استان هاي ديگر معلمان حزب اللهي طرفدار انقلاب را جمع مي كرديم و با برگزاري كلاسهايي براي جذب در آموزش و پرورش و قسمت فرهنگي سپاه و جهاد مي آورديم.
البته تحليل ما اين بود كه در درازمدت نمي توانيم از نيروهاي غيربومي در استان استفاده نماييم و بهتر است در خود كردستان نيرو تربيت كنيم و اين همان ايده اي بود كه مرحوم شهيد بروجردي و شهيد ناصر كاظمي پيشتر داده بودند. به همين خاطر بود آن زمان اولين دبيرستان تربيت معلم را در مريوان تأسيس كرديم كه بعداً تبديل به دانشسراي تربيت معلم شد. دومين دبيرستان در بيجار، سومي در سقز و چهارمي در كامياران و پنجمي در سنندج و ششمي دوباره در سنندج تأسيس شد و بعد هم مركز تربيت معلم به صورت دخترانه و پسرانه در سنندج افتتاح شد.
در استان كوچكي مانند استان كردستان حدوداً 10مركز و دانشسراي تربيت معلم ايجاد شد. هدف اصلي اين بود كه از خود مردم كردستان جذب كنيم و براي خودشان تربيت كنيم بعداً اينها منشأ خير شدند و الان كه با شما صحبت مي كنيم تعدادي از مديران ادارات مختلف كردستان از جمله معاون 'آقاي زاهدي' و 'آقاي حسين فيروزي' هم جز هماني هايي هستند كه ما در مراكز معلم تربيت كرديم.
به دنبال اين تحليل كه كار اصلي در كردستان كار فرهنگي است، براساس شاخص هاي سازمان مديريت و برنامه و بودجه قديم روزي كه وارد آموزش و پرورش شدم، آموزش و پرورش كُردستان سومي از آخر بود و سال 64 كه من از كُردستان آمدم به سومي استان از اول تغيير يافت.
آموزش و پرورش پا به پاي نيروهاي نظامي كار مي كرد و هر روستايي را كه نيروهاي نظامي پاكسازي مي كردند، فرداي آن روز مدرسه راه اندازي مي شد و حتي دو روز هم نمي گذاشتيم فاصله بي افتد. شعاري كه ما در كُردستان داشتيم اين بود كه هر روز اول مهر است.
سياست آموزش و پرورش در آن سال ها و اكنون اين است كه نيروهاي بومي مي توانند و بايد منطقه را اداره كنند.
ما فاتح قلب ها بوديم نه فاتح سرزمين ها. فتح سرزمين ها هم ارزش دارد اما اصل فتح قلب هاست. الآن نيروهاي بسيار خوب بومي استان را اداره مي كنند. نقش همه نهاده ها در دهه 60 بسيار موثر بوده كه به اين توفيقات دست پيدا كرديم.آنچيزي كه باعث شد ما در كردستان موفق شويم،خلوص بود و خلوص بود.ك/1
3033
سنندج- ايرنا- علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرگزاري كُردپرس به بيان خاطرات خود در دوران مديريت آموزش و پرورش در استان كردستان در اوايل انقلاب اسلامي پرداخته است.