۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81799387
T T
۰ نفر
رئيس اداره ورزش و جوانان: ده بازي بومي و محلي در خاش زنده شد

زاهدان - ايرنا - رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان خاش گفت: به همت و تلاش هيات ورزشهاي بومي و محلي و نيز استقبال خوب روستاييان ده ورزش بومي و محلي در اين شهرستان احيا شد.

عبدالغفور قلندرزهي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تا‌كنون 10 بازي بومي و محلي در شهرستان خاش زيرپوشش هيات ورزش‌هاي بومي و محلي قرار گرفته است.
وي بيان كرد: بازي‌هاي بومي و محلي اين شهرستان شامل كبگ‌، چوب بازي‌، هفت سنگ‌، مجول‌،‌ چوك و غيره بوده كه با استقبال خوب روستاييان رو به رو شده است.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان خاش ادامه داد: بازي‌هاي بومي و محلي در روستاها به عنوان بخشي از فرهنگ هر منطقه بايد مورد توجه و حمايت قرار گيرد.
وي اظهار داشت: با برپايي جشنواره هاي بومي و محلي در روستاها و شهرستان سعي مي كنيم علاقه مندان بيشتري را در رشته هاي بومي و محلي شناسايي كنيم كه اين امر به توسعه و رونق اين ورزش كمك خواهد كرد.
قلندرزهي گفت: خداوند را شاكريم استارت كار براي احياي ورزشهاي بومي و محلي از روستاي كلكلي بخش مركزي خاش زده شد و در آينده مسابقات شهرستاني و استاني را پيگيري خواهيم كرد.
رئيس هيات ورزش‌ هاي روستايي و عشايري شهرستان خاش گفت: حيات يك قوم در حيات فرهنگ آن است و در فرهنگ بخش مهمي بازيهاي بومي و محلي است پس فراموش كردن آنها يعني حذف قسمتي بزرگ از ميراث گذشتگان و به اين ترتيب گام به گام قسمت هاي ديگري از فرهنگ بومي و اصيل خود را از دست مي دهيم.
نادر ميربلوچزهي افزود: همه نخبگان جامعه و مسئولين بايد براي شناسايي و مطالعه و احياي اين بازيهاي بومي تلاش كنيم.
وي اظهار داشت: دهياران و شوراها و فرهنگيان در روستاها با مشورت بزرگان مي توانند شناسنامه و روش و اجراي بازي هاي بومي روستا را تهيه و به هيات ورزشهاي بومي محلي ارائه كنند.
مير بلوچ زهي خاطر‌نشان كرد: بيش از 2 هزار ورزشكار بيمه شده در روستاهاي خاش در رشته‌هاي فوتبال‌،‌ فوتسال و واليبال مشغول فعاليتند‌.
جشنواره بزرگ بازي هاي بومي و محلي در روستاي كلكلي بخش مركزي شهرستان خاش در رشته هاي كپك، كشتي، لطكا، چوب بازي، هفت سنگ، مجول، طناب كشي، چوگ، هشت هدكا، سمگل، دوميداني، موسيقي و دهل بمناسبت گرامي داشت هفته تربيت ورزش و جوانان با حضور 150 نفر از ورزشكاران مرد و زن روستايي برگزار شد.
خاش در 185 كيلومتري جنوب زاهدان مركز سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 / 6081