۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۲۰:۵۲
کد خبر: 81800888
T T
۰ نفر

آفتاب خونين ؛ اثر شاعر آييني اردبيل منتشر شد

۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۲۰:۵۲
کد خبر: 81800888
آفتاب خونين ؛ اثر شاعر آييني اردبيل منتشر شد

اردبيل- ايرنا - آفتاب خونين ؛ اثر شاعر آييني اردبيل استاد ميرعلي عابديان در آستانه آغاز دهه اول محرم چاپ و روانه بازار كتاب شد.

اين كتاب دربرگيرنده ابياتي در مدح و منقبت اهل بيت و به خصوص سرور آزادگان و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش است.
پديد آورنده اثر ارزنده آفتاب خونين گفت : مي توان اين كتاب را نتيجه 35 سال زحمت و تلاش در عرصه شعر و غزليات آييني و ادبيات منسوب به ائمه اطهار (ع) و حسينيت دانست.
ميرعلي عابديان ؛ روز پنجشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود : حماسه عاشورا ؛ احوالات پس از وقايع كربلا ؛ شرح مصايب و سيره زندگاني خاندان نبوي (ع) با استفاده از قالب هاي شعري مانند چهارمصرع ؛ قصيده ؛ مخمس ؛ ترجيع بند و تركيب بند در اين منظومه به تصوير كشيده شده است.
وي يادآوري كرد : اثر منظوم آفتاب خونين در يك هزار جلد به چاپ رسيده و به خاطر استقبال بسيار زياد علاقه مندان به فرهنگ و ادب عاشورايي و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در زمان كوتاهي در بازار كمياب شده است.
عابديان ؛ اظهار كرد : باتوجه به وجود تقاضاي زياد براي اين اثر در بازار كتاب ؛ اگر عمري باشد به فكر چاپ دوم اين كتاب در آينده هستيم.
ميرعلي عابديان ؛ متخلص به شاهد در سال 1340 در محله محمديه شهر اديب پرور اردبيل ديده به جهان گشود و در دوره زندگاني پربار خويش علاوه بر تصدي مديريت و فعاليت در محافل فرهنگي ؛ ادبي و آموزشي مانند انجمن شعر و ادب استان اردبيل ؛ مركز آفرينش هاي هنري صدا و سيماي اردبيل ؛ انجمن شعر و موسيقي اردبيل و مديريت دبيرستان هاي اين شهر به قلم فرسايي در زمينه شعر و ادب نيز پرداخته است.
كتابها و آثاري مانند آن سوي دريا شامل غزليات و اشعار اجتماعي ؛ ادبي و عرفاني و نيز ياشيل غزللر به زبان هاي فارسي و تركي ازجمله مهمترين آثار ادبي اين شاعر اردبيلي داراي طبع و ذوق لطيف شعري هستند.
عشق و علاقه به اهل بيت (ع) و فرهنگ غني عاشورا اين شاعر برجسته اردبيل را نيز مانند جمع زيادي از اديبان و صاحبان قريحه هاي لطيف شاعري در اين ديار به سوي خود كشانده به گونه اي كه علاوه بر آثار مكتوب وي اين خصيصه در سخنراني ها و اجراي برنامه هاي مذهبي به مناسبت هاي گوناگون در مجالس از نامبرده مشهود است.
شهر اردبيل نزديك به 200 سال مركز تجمع و حضور عارفان و شاعران پرآوازه بوده و به همين دليل دارالارشاد لقب گرفته و مركزيت اين شهر به عنوان خاستگاه مذهب تشيع در دوران حكومت صفويه گرايش شاعران و عندليبان را به پرداختن به مسايل اهل بيت (ع) سبب شده است.
به دليل از بين رفتن اسناد و مدارك ، اولين شاعر مرثيه سراي اردبيل را نمي توان شناسايي كرد اما به نوشته بعضي تذكره نامه ها در عصر صفويه شاعران مرثيه پرداز فراواني از اين ديار بر ادبيات عاشورا گام نهاده اند.
6019/6016