۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81802010
T T
۰ نفر

افزایش كیفیت نان انتظاری كه محقق نشد

۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81802010
افزایش كیفیت نان انتظاری كه محقق نشد

شهركرد- ایرنا- انتظار‌ برای رسیدن به كیفیتی مطلوب در عرضه نان خواسته ای عمومی است كه تا كنون محقق نشده و مردم كماكان چشم انتظار پرشدن شكاف میان قیمت‌ و كیفیت نان با آزادپز شدن نانوایی ‌ها هستند.

نان یكی از اصلی ترین اقلام سبد غذایی خانوارهاست و از دیرباز كیفیت این فراورده از خواسته هایی بوده كه مردم از صنف نانوایان و مسئولان متولی این صنف انتظار داشته اند، چراكه افزایش كیفیت نان، كاهش اسراف و هزینه های جانبی آن را به دنبال دارد.
بر اساس مصوبه هیات وزیران در 14 آبان 93 برای بهبود كیفیت نان و ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی سنتی، آزادپز، فانتزی، نان صنعتی، حجیم و نیمه حجیم، حداقل ٢٠ درصد از مجموع آرد مصرفی نانوایی ها به صورت قیمت غیریارانه ای توزیع می شود و قیمت فروش نان این واحدها نیز با هدف افزایش رقابت و ارتقای كیفیت، از شمول قیمت گذاری مستثنی است.
مطابق همین مصوبه به منظور جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های تولید در دو سال اخیر برای كارخانه های آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر كشور، بالاخره قیمت انواع نان سنتی از 10 آذر ماه سال گذشته افزایش یافت.
دیدگاه برخی از شهروندان استان چهارمحال وبختیاری در خصوص وضعیت كیفیت نان پس از آزادسازی نرخ آن درگفت وگو با گزارشگر ایرنا بیانگر آن است كه با وجود آزادسازی قیمت نان در برخی واحدهای نانوایی، كیفیت این فراورده تغییر محسوسی نیافته اما این درحالی است كه متصدیان واحدهای نانوایی معتقدند نان با كیفیتی به مردم عرضه می كنند.
مریم علی بابایی می گوید: با وجود آزاد سازی نرخ نان آنگونه كه باید و شاید افزایش كیفیتی در نان های عرضه شده در اكثر اصناف نانوا در مقایسه با قبل از آزاد شدن نرخ نان مشاهده نمی شود.
وی اظهار داشت: با افزایش تدریجی نرخ نان از سال گذشته انتظار می رفت در كیفیت نان نیز تغییراتی بوجود آید، اما این افزایش كیفیت فقط چند روزی تداوم داشت و پس ازمدت كوتاهی دوباره وضعیت به حالت گذشته بازگشت.
مالك یك نانوایی آزادپز درشهركرد معتقداست: هزینه های مختلف نانوایان از جمله دستمزد كارگر، آب، برق و گاز در دو سال گذشته افزایش می یافت ولی قیمت نان و درآمد نانوایان ثابت مانده بود كه دولت برای متعادل شدن هزینه ها، قیمت نان را افزایش داد.
احمد حقانی ادامه داد: آرد نانوایی های آزادپز با نانوایی های دولتی فرقی ندارد پس نمی توان ادعا كرد كه با آزادپز شدن باید كیفیت هم بهبود یابد.
نانوای دیگری با ابراز نارضایتی از روند آزادسازی نرخ نان می گوید: از ابتدای سال نسبت به آزادسازی نرخ نان در شهر اقدام شده كه این وضعیت مشكلاتی زیادی را برای فعالان این صنف به دنبال داشته است.
هوشنگ غلامی اظهار داشت: با آزادسازی نرخ نان در برخی از واحدهای نانوایی سطح شهر، افزایش نرخ اعمال شده برای این گونه واحدهای نانوایی به كاهش مشتریان آنان منجر شد.
وی مدعی شد شهروندان رغبت چندانی به خرید نان آزادپز ندارند و افزود: تا زمانی كه آرد نانوایی آزادپز همان آرد قبلی است، ارتقاء كیفیت نان دور از انتظار است.
رئیس اتحادیه نانوایان شهركرد نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار داشت: كیفیت نان به عوامل بسیاری از جمله آرد، مدت زمان عمل آمدن خمیر و مهارت عوامل پخت بستگی دارد.
بهارآقا جهانبین تصریح كرد: تا زمانی كه آرد نانوایان آزادپز همان آرد قبلی است، مردم انتظار بهبود كیفیت نان را نداشته باشند.
وی هدف از آزادسازی نرخ انواع نان را ایجاد رقابت و ارتقای كیفیت در پخت انواع نان مطابق با نیاز مردم بیان كرد و افزود: در صورتی كه تمامی نانوایی ها آزادپز شوند، می توان رقابت برای ارتقاء كیفیت ایجاد كرد.
جهانبین ادامه داد: با وجود مشكلات موجود بر سر راه نانوایی های دولتی و آزادپز، براساس بررسی های انجام شده كیفیت نان واحدهای آزادپز نسبت به گذشته بهتر شده است.
وی پیشنهاد كرد: اگر دولت یارانه نان را به مردم بدهد و تمامی نانوایی ها آزادپز شوند به نفع دولت، مصرف كننده و نانوا خواهد بود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این رابطه معتقد است كه آزادپز شدن نانوایی ها ایجاد رقابت كرده و در ارتقاء كیفیت نان نقش مهمی داشته است.
حسن شمسی پور ادامه داد: برخی از نانوایی های دولتی پس از افزایش قیمت نان و آزادپز شدن تعدادی نانوایی، همچنان روال عادی خود را انجام می دهند و پس از اخطار و جریمه نیز تغییری در كیفیت نان نداده اند كه تداوم این رویه منجر به تعطیلی برخی از این نانوایی ها شد.
وی گفت: سهمیه آرد نانوایی های استان ماهانه 104 هزار و 701 كیسه بود كه با اجرای طرح آزاد پزی، ماهانه 21 هزار و 202 كیسه از این تعداد كم می شود.
شمسی پور افزود: ملاك آزادپزی شامل انواع واحدهای نان خشكه و نان فانتزی، سنگك و بربری، واحدهای دارای پروانه آزاد پزی و مناطق دارای تراكم زیاد نانوایی است.
معاون بارزگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: هم اینك حدود 800 نانوایی در استان فعال است كه 140 نانوایی در این طرح آزاد پز شده است.
شمسی پور افزود: هر كیسه آرد دولتی 320 هزار ریال و آرد آزادپز 540 هزار ریال برای خبازان به فروش می رسد.
به گفته وی، نانوایی های آزادپز ملزم به نصب تابلوی آزادپزی در واحدنانوایی خود هستند.
شمسی پور ادامه داد: تا پایان تیرماه امسال حدود چهار هزار و 600 مورد بازرسی از نانوایی های استان انجام شد كه در این راستا 212 پرونده تخلف به ارزش 674 میلیون ریال تشكیل شد.
وی كم فروشی، گرانفروشی، عرضه خارج از شبكه، رعایت نكردن بهداشت و درج نشدن قیمت نان در نانوایی را تخلف های نانوایان عنوان كرد.
گزارش از : نرگس كریمی
7361/ 6014/
۰ نفر