۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81802377
T T
۰ نفر
برای نهمین سال پیاپی مسابقه جهانی الیمپیاد  ریاضی  در ایران برگزار می شود

اصفهان- ایرنا- مسابقه جهانی الیمپیاد ریاضی برای نهمین سال پیاپی با همكاری موسسه تحقیقاتی «فرودنتال» هلند در ایران برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، الیمپیاد ریاضی یكی از مسابقات جهانی است كه با هدف افزایش قدرت تفكر، یادگیری تكنیك های مدل سازی ریاضی، كارگروهی، تمرین نوشتن یافته های علمی و جمع بندی و ارائه مطالب هرساله در17 كشور جهان از جمله ایران برگزار می شود.
موسسه علمی تحقیقاتی فرودنتال زیرمجموعه دانشگاه «اترخت» هلند است و همكاری نزدیكی با مراكز علمی ایران از جمله خانه ریاضیات اصفهان دارد.
خانه ریاضیات اصفهان نیز از سال 1386 نماینده برگزاری این مسابقه در ایران بوده كه امسال این مسابقه علاوه بر اصفهان در 16 خانه ریاضیات دیگر كشور برگزار می شود.
عالیه تركان كارشناس مسابقه های خانه ریاضیات اصفهان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال مسابقه جهانی ریاضی الیمپیاد روز 29 آبان در 17 خانه ریاضی در اصفهان، سامان، بروجن، بندرعباس، خمین، سمنان، همدان، بابل، كرمان، كاشمر،فارسان، سبزوار، تالش، دزفول، زنجان، ملكان و بوشهر برگزار می شود.
وی با بیان اینكه این آزمون، مرحله اول مسابقه المیپیاد است تصریح كرد: برگزیدگان این دوره در مرحله نهایی مسابقه كه دو هفته پایانی اسفند ( مارس 2016) در هلند برگزار می شود، شركت می كنند.
وی اظهار كرد: ثبت نام برای شركت در این مسابقه در پایگاه اینترنتی خانه ریاضیات اصفهان انجام و محل برگزاری مسابقه از طریق خانه ریاضیات هر شهر اعلام می شود.
كارشناس مسابقه های خانه ریاضیات اصفهان گفت: سوال های دور مقدماتی مسابقه الیمپیاد توسط كمیته مركزی در هلند طراحی و به كشورهای شركت كننده ارسال می شود.
وی افزود: این سوال ها در ایران توسط كارشناسان خانه ریاضیات اصفهان ترجمه، آماده و برای سایر خانه های ریاضیات ارسال می شود.
تركان آخرین فرصت ثبت نام در این مسابقه را 20 آبان امسال اعلام و تصریح كرد: شركت در این مسابقه بصورت تیم‌های چهار نفره از دانش‌آموزان پایه‌های نهم، دهم و یازدهم (دوم و سوم دبیرستان) رشته‌های مختلف است.
پارسال دو تیم از اصفهان و یك تیم از بوشهر به مرحله نهایی مسابقه جهانی ریاضی A المپیاد در هلند راه یافتند.
هشتمین دوره مسابقه جهانی ریاضی الیمپیاد 30 آبان پارسال در 20 شهر كشور برگزار شد.
سوال های این آزمون درباره تقسیم كار، تحلیل داده های ورودی، راهبرد مناسب برای حل و جمع بندی و برگرفته از مسائل واقعی جامعه است و برای حل مساله، باید یك مدل ریاضی ارائه و با یك ایده خاص روی آن بحث شود.
ت/3011 / 1339