۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۴
کد خبر: 81803793
T T
۰ نفر
سردار شوشتري، شهيدي كه قول شفاعت امام(ره) را گرفت

تهران - ايرنا - 26 مهر، ششمين سالگرد شهادت سردار سرلشكر پاسدار «نورعلي شوشتري» جانشين نيروي زميني سپاه در حادثه تروريستي بدست عوامل فريب خورده استكبار است، سرداري كه سال هاي متمادي منصب خادمي افتخاري بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) را عهده دار بود.

دوباره برگه هاي تقويم را ورق مي زنم و به روز 26 مهر ماه مي رسم، روزي كه در سال 1388 شمسي، يكبار ديگر تاريخ عاشوراييان تكرار شد و مالك اشتري ديگر از خيل سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به ياران شهيدش پيوست، شهيدي والامقام و ولايتمدار كه بارها در جمع همرزمانش گفته بود: آرزو دارم در ميدان جنگ باشم و به شهادت برسم و جسم ناقابلم در راه خدا تكه تكه شود.
او در يكشنبه خونين «پيشين» در كنار يار ديرينش سردار سربلند و مهذب سرتيپ پاسدار «رجبعلي محمدزاده» كه چون او ساخته صحنه هاي نخست انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس بود و مرحله به مرحله جنگ را از رزم حماسي در لبه جلويي منطقه نبرد تا مراتب فرماندهي دسته، گروهان، گردان و تيپ را با سربلندي و افتخار طي كرده بود و استوار چون كوه در خطه سيستان وبلوچستان فرماندهي سپاه اين استان را براي صيانت از استقلال و شرف امت اسلام و مبارزه با سوداگران مرگ برعهده گرفته و خوش درخشيده بود، آسماني شد.
سردار سرافرازي كه شهادتش هزينه اجراي راهبرد امنيت پايدار مردمي در منطقه سيستان وبلوچستان بود و كاري كه اين شهيد در اين استان انجام داد در راستاي اجراي امنيت نرم و ايجاد امنيت بومي پايدار در اين منطقه به يادگار مانده است.
شهيد سرافرازي از سبز پوشان ولايتمدار سپاه اسلام كه يكي از مهمترين كارها را براي اجراي امنيت پايدار مردمي در منطقه سيستان و بلوچستان، اجماع نظري مسوولان نظام و منطقه در محتوا و اجراي اين راهبرد مي دانست.

** نگاهي گذر به زندگي اين سردار شوشتري
سردار سرتيپ پاسدار نور علي شوشتري در سال 1327 در روستاي سر ولايت شهرستان نيشابور به دنيا آمد.
وي كه از فرماندهان پر افتخار و يارگاران نامدار دفاع مقدس محسوب مي شد، در دوران قبل از انقلاب با ارادت ويژه اي كه نسبت به مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي داشت، بطور مرتب در جلسه هاي كه معظم له براي روشنگري و افشاي ماهيت رژيم منحوس طاغوت برگزار مي كردند شركت كرده و بدين طريق با فضاي مبارزه ارتباط مستمر داشت.
در دوران بعد از انقلاب و مخصوصا در زمان دفاع مقدس نيز در عمليات هاي مختلف - خصوصا در جبهه جنوب - حضور فعال و مستمر داشت.
سردار شوشتري كه افتخار همرزمي شهيدان بزرگواري همچون شهيد باكري و شهيد برونسي را در كارنامه زرين خود داشت در اكثر عمليات ها با مسئوليت هاي مختلف به ويژه فرماندهي محورهاي عملياتي حضوري فعال داشت كه هفت بار جراحت شديد و تحمل رنج و درد ناشي از آن ماحصل اين حضور فعال و مخلصانه بود و بدين ترتيب افتخار جانبازي را چون برگ زرين ديگري براي كتاب زندگي سراسر مجاهدت او به ارمغان آورد.
با وقوع عمليات مرصاد، سردار شوشتري به توصيه مقام معظم رهبري مسئوليت اين عمليات غرورآفرين را برعهده گرفت و به نقل از شهيد صياد شيرازي فرماندهي خوبي از خود به نمايش گذاشت تا جاييكه در تماس مرحوم حاج سيد احمد خميني با وي و ابلاغ گزارش پيشرفت عمليات توسط آن مرحوم به امام خميني(ره)، حضرت امام خطاب به سردار شوشتري مي فرمايند: در اين دنيا كه نمي توانم كاري بكنم. اگر آبرويي داشته باشم در آن دنيا قطعا شما را شفاعت خواهم كرد.
فرماندهي لشكر 5 قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشيني فرمانده نيروي زميني سپاه بخشي از مسئوليت هاي اين فرمانده بزرگ و شهيد والامقام است.
وي از اول فروردين سال 1388 نيز با حفظ سمت، فرماندهي قرارگاه قدس زاهدان را عهده دار و موفق شد با تلاشي پيگير و مجاهدتي خستگي ناپذير، ايجاد اتحاد بين طوايف شيعه و سني را در اين استان به افتخارات خود بيافزايد.
او فرمانده پيروز گردان هاي خط شكن بود و در جبهه هايي كه هدايت عمليات بر عهده اش بود مشحون از اطمينان در پيروزي بر خصم بود.
كارنامه تيپ ظفرمند جوادالائمه(ع) و لشكرهاي خط شكن امام رضا(ع) و نصر خراسان با نام اين فرمانده پرآوازه و شجاع و مدبر عجين است و نقش ارزشمند وي در آزادي مناطق اشغالي خوزستان عزيز و حماسه آزادي بستان، فتح المبين و شكست ارتش بعث در عمليات بزرگ فتح خرمشهر و نبردهاي سرنوشت سازي چون رمضان (شرق بصره)، خيبر (جزاير مجنون و شمال شرق بصره)، بدر (شرق دجله)، فتح فاو (والفجر 8) و آزادسازي ميمك در غرب كشور فراموش ناشدني است.
در تاريخ انقلاب اسلامي و نيز دوران دفاع مقدس، نظير سردار شوشتري از جمله ستاره هاي درخشاني هستند كه در همه اين صحنه ها حضوري كارساز و موثر داشته اند.
او نقش برجسته اي در فرماندهي قرارگاه نجف اشرف نيروي زميني سپاه برعهده داشت و در پيروزي هايي چون فتح مهران، پيشروي قواي اسلام در استان سليمانيه عراق و عمليات حماسي كربلاي 5 كه منجر به شكستن دژ دفاعي بصره و پيشروي نيروي زميني سپاه به سوي بصره شد و بعد از آن حضوري كارساز و تعيين كننده داشت.
پس از جنگ اين سردار پاكباز اسلامي كه دهها بار تا مرز شهادت به پيش رفته بود در ادامه حركت با بركتش رسالت سازماندهي نوين نيروي زميني سپاه را برعهده گرفت و پس از آن براي تداوم جهاد خويش به منطقه شمال غرب كشور شتافت و با پذيرش فرماندهي قرارگاه حمزه سيدالشهداء(ع) تداوم بخش راه نوراني مسيح كردستان سردار حكيم و مهذب شهيد «محمد بروجردي» و سردار صادق و مدبر شهيد حاج «احمد كاظمي» شد.
شهيد شوشتري سير مراتب ترقي را بواسطه قابليت هاي نيكوي فكري، مديريتي، اخلاقي و مردم مداري طي كرد و به همين دليل سمت جانشيني فرمانده نيروي زميني در دوراني طولاني به وي واگذار شد.
اما روح بلند و عشق وافر اين شهيد بر تداوم راه گلگون شهيدان و وصل به آنان، او را بي تاب كرده بود.
وي در آخرين سخنراني قبل از شهادت خود و قبل از آخرين همايش كه قرار بود در «پيشين» برگزار شود، در جلسه اي با حضور برخي سران طوايف و معتمدين سيستان و بلوچستان گفت: «اگر امروز هم هر ديوانه و هر ابلهي دستش به اين كشور دراز شود، دستش را قطع مي كنيم. ما همان آدم ها هستيم و با همان انگيزه و همان اراده. حالا درست است كه موهاي‌مان سپيد شده است، اما امروز براي شهيد شدن بيشتر آماده هستيم، چون آن روز يك آرزوهايي توي دل‌مان بود، اما امروز همه آرزوهاي‌مان تمام شده. امروز براي شهادت از هر روزي آماده تر هستيم.»
در حادثه تروريستي «پيشين» استان سيستان وبلوچستان به همراه سردار سرتيپ پاسدار نورعلي شوشتري، سردار رجبعلي محمدزاده، محمد فدايي، فرشاد شفيعي پور، مصطفي آسكاني، محمد عارف براه، هادي محمدي سليماني، هوشنگ كريمي، حسين مرادي، علي علويان، خسرو شمس الديني، اسلم موحد، شاهين بير، محمد اسلم بير، شهرام خالقي، روح الله نوزاد، گودرزي، پنجشنبه بير، ولي فتح مرادي، محمد بير، حميدرضا ناصري، شهگل آسكاني، حمزه شه بخش، حسين اسدي، علي نيك پور، عمران زر نما، مراد بخش چرخ، كمال جنگوك، عبدالله تركي، رحمت الله تركي، محمد ولي تركي، تلاتي بير، پير بخش پرواره، عصا بلوچ، ستار محمد تركي، اسلم تركي، خدابخش بير و علي عربي به درجه رفيع شهادت نايل آمدند.
از: فرهاد شرف پور
اجتمام(2) ** 7029 ** 1071