دیروز دنبال گمنامی بودیم+ فیلم

تهران- ایرنا- اگرچه شهید «نور علی شوشتری» در وصیت‌نامه خود نوشت «آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز؛ دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود» ولی در واقع او به همه مسئولان و کارگزاران درس آزادگی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، امروز ۲۶ مهر مصادف با سالروز شهادت سردار سرتیپ پاسدار نورعلی شوشتری است. وی ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۲۷ در روستای ینگجه بخش سرولایت نیشابور دیده به جهان گشود. پس از آغاز انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد درآمد. در دوران دفاع مقدس بیشتر در جبهه خوزستان در عملیات‌های سپاه پاسداران حضور فعال داشت.

وی که افتخار همرزمی شهدایی همچون مهدی باکری و عبدالحسین برونسی را در کارنامه خود داشت، فرماندهی لشکر پنج قرارگاه نجف و قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را بر عهده داشت. او هفت بار جراحت شدید و تحمل رنج و درد ناشی از آن ماحصل حضور فعال و مخلصانه وی در جبهه بود.

شوشتری اول فروردین‌ سال ۱۳۸۸ با حفظ سمت، فرماندهی قرارگاه قدس زاهدان را عهده‌دار شد. وقتی متوجه شد که دشمن وحدت مردم شیعه و اهل سنت منطقه را هدف گرفته است، با پیگیری و مجاهدتی خستگی ناپذیر باعث ایجاد اتحاد بین طوایف شیعه و سنی در این استان شد.

یدالله ایزدی راوی دفاع مقدس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که در سال‌های پایانی جنگ همراه با سردار شوشتری در برخی وقایع جبهه حضور داشت،گفت: تجربه من و سردار مربوط به سال‌های پایانی جنگ است. او مدارج را در فرماندهی طی کرد، ابتدا در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ معاون قرارگاه نجف بود.

وی افزود: سردار شوشتری به لحاظ جسمانی فردی قدرتمند بود و ظرفیت‌های ذهنی، فکری و تجربه خاصی داشت و در عین اقتدار در فرماندهی، نکته سنجی، دقت نظر و پرکاری کم نظیر بود و چندین تیپ و لشکر تحت امر قرارگاه او بودند و این فرمانده در پس آن چهره پر ابهت، روحیه‌ای لطیف داشت و سرشار از عواطف اخلاقی و انسانی بود.

ایزدی ادامه داد: این سردار بزرگ سپاه اسلام که سال‌های متمادی منصب خادمی افتخاری بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) را نیز عهده‌ دار بود، بارها در جمع همرزمانش گفته بود «آرزو دارم در میدان جنگ باشم و به شهادت برسم و جسم ناقابلم در راه خدا تکه تکه شود».

کتاب‌ها

نیمه پنهان ماه نوشته مریم عرفانیان، نورعلی از علیرضا اشرفی نسب، شهیدان همبستگی از مصطفی محمدی، شهید وحدت از علی عبد، فرازهایی از زندگی شهید شوشتری، الگوهای رفتاری سردار به قلم مریم عرفانیان و مدیریت جهادی و تعامل گرایانه شهید شوشتری از عبدالله عراقی کتاب هایی است که درباره زندگی‌ و خاطرات سردار شوشتری به چاپ رسیده است.

دیروز از هر چه بود گذشتیم

در بخشی از وصیت‌نامه شهید شوشتری آمده است: دیروز از هرچه بود گذشتیم. امروز از هرچه بودیم گذشتیم. آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز؛ دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود.

جبهه بوی ایمان می‌داد و اینجا ایمانمان بو می‌دهد. آنجا بر درِ اتاقمان می‌نوشتیم «یا حسین فرماندهی از آن توست»؛ الان می‌نویسیم «بدون هماهنگی وارد نشوید.» الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر برنگردیم. آزادمان کن تا اسیر نگردیم.

شهادت

سردار شوشتری ۲۶ مهر سال ۱۳۸۸ در همایشی به عنوان وحدت اقوام و مذاهب سیستان و بلوچستان که با شرکت عشایر بلوچ در منطقه پیشین در حال برگزاری بود، در انفجاری انتحاری توسط گروهک تروریستی جیش العدل به همراه برخی از فرماندهان سپاه پاسداران به درجه رفیع شهادت نائل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha