۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81804054
T T
۰ نفر
معاون جهاد كشاورزي خوزستان از تعيين تكليف وضعيت كشت پاييزه در خوزستان خبر داد

اهواز- ايرنا- معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان از تعيين وضعيت كشت پاييزه در استان خبر داد و گفت: تامين آب از حوضه رودخانه هاي جراحي و زهره همچنان با مشكل روبه رو است.

محمد قاسمي نژاد يكشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: در نشست با مسئولان سازمان آب و برق خوزستان وضعيت كشت پاييزه امسال و نحوه تامين آب موردنياز بررسي و تصويب شده است.
وي از تداوم خشكسالي در حوضه رودخانه هاي جراحي و زهره خبر داد و تصريح كرد: به همين دليل قرار شد كه در حوضه رودخانه مارون و جراحي رهاسازي آب با تاخير و از 15 آبان انجام شود.
به گفته وي، براي آبياري نخيلات شادگان قرار است كه در اين فاصله يك نوبت رهاسازي آب از سد مارون انجام شود.
قاسمي نژاد اضافه كرد: در حوضه رودخانه زهره هنوز وضعيت نامشخص است زيرا سدي در استان روي اين رودخانه وجود ندارد بنابراين سازمان آب و برق متعهد شده كه براي رهاسازي آب از سد كوثر در بالادست خوزستان تلاش كند و مستندات را در جلسه آينده كشت پاييزه ارائه كند.
وي همچنين اظهار كرد: حوضه كارون ، دز و كرخه در پاييز امسال مشكلي نخواهند داشت.
به گفته وي، سازمان آب و برق خوزستان متعهد شده براي افزايش سهميه خوزستان از رهاسازي آب از سد سيمره (بالادست كرخه) پيگيري كند.
قاسمي نژاد با بيان اينكه امسال 800 هزار هكتار از اراضي خوزستان زيركشت مي رود افزود: كشت اين فصل شامل گندم، جو، كلزا، چغندر، حبوب پاييزي، سبزي و صيفي و جاليزي است.
بر اساس اين گزارش، خوزستان بيش از دو ميليون هكتار زمين مستعد و آماده كشت دارد كه به دليل محدوديت منابع آب قادر به توسعه كشاورزي نيست.
در سال هاي گذشته خشكسالي در حوضه هاي كرخه، جراحي و زهره حاكم بوده و زمستان پارسال پايين دست كرخه و زهره به طور كامل خشك شد.
بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان آورد رودخانه هاي خوزستان در سال آبي گذشته 51 درصد نسبت به سال آبي ماقبل كاهش داشته است.
7151/6065