۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85545819
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حق‌آبه نخیلات و کشت‌های تابستانه حوضه جراحی تامین شد

اهواز- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی گفت: حق‌آبه نخیلات و کشت‌های تابستانه در محدوده شبکه‌های آبیاری حوضه جراحی تامین و طبق برنامه‌ریزی انجام شده توزیع در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، عادل سواری روز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: سومین مرحله رهاسازی آب از سد مارون بهبهان با هدف تامین آب مورد نیاز کشت های تابستانه و نخیلات حوضه مارون- جراحی طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته انجام شد.
وی با بیان اینکه آب مورد نیاز نخیلات و کشت‌های تابستانه واقع در شبکه‌های آبیاری رامشیر و شادگان نیز از رودخانه جراحی تامین می‌شود گفت: بر اساس برنامه‌ شورای کشاورزی و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان خوزستان برای تامین آب نخیلات و کشت‌های تابستانه، رهاسازی آب از سد مارون با هدف صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه بصورت دوره‌ای انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی تصریح کرد: هنگام تامین آب در هر یک از شبکه‌های آبیاری رامشیر و شادگان، بخش‌های بهره برداری، حراست و حریم بانی به صورت گشت‌های شبانه‌روزی روند توزیع آب را رصد کرده تا از برداشت‌های غیر مجاز و هدر رفت آب جلوگیری کنند.

سواری بیان کرد: قبل و هنگام رهاسازی‌های اول و دوم با نصب بنر، اطلاع رسانی در فضای مجازی، تذکر شفاهی و ابلاغ اخطاریه‌های کتبی از کشت غیرمجاز شلتوک در شبکه‌های آبیاری تحت پوشش جلوگیری شد که با همکاری کشاورزان منطقه و سایر دستگاه‌های اجرایی شاهد کاهش چشمگیر تخلفات برداشت غیر مجاز آب نسبت به سال‌های گذشته بودیم.

وی به رهاسازی چند دوره آب تا پایان کشت تابستانه اشاره کرد و گفت: کشاورزان می‌توانند با صرفه‌جویی و برداشت بهینه آب در این دوره‌ها تامین آب اراضی خود را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: شبکه شادگان بیشترین سهم نخیلات و کشت‌های سالیانه را در حوضه فعالیت این شرکت به خود اختصاص داده و در آخرین نقطه برداشت آب از رودخانه جراحی واقع شده که با تلاش همکاران و همراهی کشاورزان تاکنون تامین و به صورت عادلانه توزیع شده است.


نوبت‌بندی آب در شاخه کرخه نور (حمیدیه) اجرا شد

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری کرخه و شاوور نیز گفت: برنامه نوبت‌بندی آب در شاخه کرخه نور اجرا شد.

مسعود صادقی اظهارکرد: همزمان با رهاسازی آب بمنظور تامین آب احشام و کشاورزی در اراضی پایین دست شاخه کرخه نور، برنامه نوبت بندی آب در این منطقه اجرا شد.

وی ادامه داد: در این راستا، کارکنان توزیع آب کرخه نور با همکاری حراست حوضه، نسبت به نوبت‌بندی و خاموش کردن موتور تلمبه‌های بالادست اقدام کردند.

صادقی تصریح کرد: آب رهاسازی شده از ابتدا تا کیلومتر ۵۳ (محدوده روستای شلاگه حربایه) جاری شد.

نیاز آبی کشت تابستانه برای ۳۲۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان پنج میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

پیش از این، معاون مطالعات پایه و طرحهای منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: یک میلیارد و ۹۸ میلیون متر مکعب آب برای کشت تابستانه حوضه مارون و کرخه اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش، ۴۷۸ میلیون متر مکعب آب برای کشت تابستانه حوضه مارون و ۶۲۰ میلیون متر مکعب برای کشت تابستانه حوزه کرخه اختصاص داده شده که کشاورزان باید بر اساس این میزان آب کشت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha