به گزارش خبرنگار ايرنا، سيد موسي خادمي روز يكشنبه در نشست كميسيون ايمني راه هاي كهگيلويه و بويراحمد افزود: تهيه و تدوين اين سند مهم يك اقدام ارزنده است كه مي تواند در كاهش آمار تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي درون و برون شهري استان موثر باشد.
وي خواستار توجه جدي مسوولان و كارشناسان اداره كل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد به تمام جوانب امر در سند راهبردي كاهش تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي مهم و شرياني اين استان شد.
خادمي بيان كرد: تمام دستگاه هاي اجرايي كهگيلويه و بويراحمد براي اجراي اين سند همكاري لازم را با اداره كل راه و شهرسازي استان داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه اجراي اين سند نبايد تنها به اداره كل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد واگذار شود، اظهار كرد: تحقق هر چه مطلوبتر آن مستلزم مشاركت ساير نهادهاي متولي استان است.
مديركل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد نيز در اين نشست، گفت: سند راهبردي كاهش تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي مهم و شرياني اين استان با همكاري پزشكي قانوني، دانشگاه علوم پزشكي، حمل و نقل و پايانه ها و نيروي انتظامي استان تهيه و تدوين شده است.
حسن فدايي افزود: با وجود تشديد اعمال قانون و افزايش گشت هاي پليسي آمار تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد رو به افزايش است كه نگران كننده بوده و بايد براي رفع آن چاره انديشي و اقدام جدي شود.
وي بيان كرد: در شش ماه نخست امسال 25 نفر بر اثر بروز تصادف رانندگي در جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد جان خود را از دست داده اند و آمار مجروحان در اين مدت نيز 66 نفر است.
فدايي اظهار كرد: نقاط پرتصادف جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد در جاده ياسوج - باباميدان 12 مورد، ياسوج - شيراز دو مورد، گچساران - باباميدان 17 مورد، باشت - دهدشت دو مورد، گچساران - بهبهان 12 مورد، گچساران - دهدشت يك مورد، گچساران - چرام يك مورد، ياسوج - اصفهان 15 مورد، ياسوج - اقليد دو مورد، ياسوج - سي سخت چهار مورد، دهدشت - چرام 10 مورد، دهدشت - بهبهان سه مورد، دهدشت - سرفارياب چهار مورد، دهدشت - لنده دو مورد و دهدشت - ديشموك نيز چهار مورد است.
وي بدون اشاره به آمار، عنوان كرد: مهمترين دلايل وقوع تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد در شش ماه نخست امسال شامل 31 درصد تخطي از سرعت مطمئنه، 20 درصد انحراف به چپ، 20 درصد توجه نكردن به جلو، 11 درصد تجاوز به چپ، 11 درصد رعايت نكردن حق تقدم و هفت درصد نيز ساير موارد بوده است.
فدايي بدون اشاره به آمار، ابراز داشت: در اين مدت بيشترين وسايل نقليه مقصر در بروز تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد شامل خودروهاي سواري با 68 درصد، خودروهاي وانت با 17 درصد و موتورسيكلت ها با 15 درصد بوده است.
وي افزود: راهكارهاي كوتاه مدت براي كاهش تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد شامل اعلام نقاط پرتصادف از سوي پليس راه و مديريت راهداري، حذف نقاط پرتصادف، افزايش گشت هاي محسوس و نامحسوس، تشديد علايم ايمني و هشدار دهنده، دو بانده كردن 30 كيلومتري ورودي و خروجي شهرها و ترويج فرهنگ ترافيكي است.
فدايي رعايت اصول مهندسي زيرساخت جاده ها، دو بانده كردن راه ها، سرمايه گذاري در زمينه حمل و نقل ريلي و هوايي، اموزش علمي و عملي رانندگي و فرهنگ ترافيكي از دوره دبستان، افزايش جرايم راهنمايي و رانندگي، راه اندازي سيستم هاي حمل و نقل هوشمند جاده اي و افزايش اعتبارات راهداري و نگهداري راه ها را از جمله راهكارهاي بلندمدت براي كاهش تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد اعلام كرد.
شش هزار و 548 كيلومتر راه ارتباطي در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه از اين ميزان 90 كيلومتر بزرگراه، 505 كيلومتر اصلي، يك هزار و 238 كيلومتر فرعي و چهار هزار و 715 كيلومتر نيز روستايي است.
7535/6162
استاندار كهگيلويه و بويراحمد:
سند راهبردي كاهش تصادفات اين استان جامع تر شود
۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۹
کد خبر:
81804113
ياسوج - ايرنا - استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: سند راهبردي كاهش تصادفات رانندگي در جاده هاي ارتباطي مهم و شرياني اين استان با انجام مطالعات لازم جامع تر و كامل تر شود.