۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۷:۰۳
کد خبر: 81804638
T T
۰ نفر
طوفان قدرتمند كوپو همچنان در فیلیپین می تازد/ سه كشته و  203 هزار آواره

كوالالامپور – ایرنا – طوفان قدرتمند 'كوپو' در فیلیپین كه تاكنون دستكم باعث بی خانمانی 42 هزار خانواده در 'لوزون' بزرگترین جزیره این كشور شده است، جان سه نفر را گرفت.

به گزارش ایرنا، این طوفان كه با سرعت دستكم 175 كیلومتر در ساعت شنبه شب وارد فیلیپین سرزمین بلایای طبیعی شد، پیش بینی شده است تا روز چهارشنبه ادامه یابد و خسارات زیادی برجای بگذارد.
وزارت توسعه و رفاه اجتماعی فیلیپین صبح دوشنبه اعلام كرد تاكنون 42 هزار و 97 خانواده و یا 203 هزار و 267 نفر در جزیره پهناور لوزون تحت تاثیر طوفان 'كوپو' كه به زبان محلی به 'لاندو' معروف است، قرار گرفته اند.
بنابراین گزارش كه 'فیل استار' آن را منعكس كرد، 12 هزار و 207 خانواده و یا 59 هزار و 159 نفر از این افراد به مراكزی خارج از لوزون تخلیه شده اند.
این طوفان تاكنون دستكم سه كشته به همراه داشته است. پیش بینی شده است كوپو تا روز چهارشنبه تمام جزیره بزرگ لوزون را كه مانیل پایتخت فیلیپین نیز در آن واقع شده و 50 میلیون از جمعیت 100 میلیونی این كشور را در خود جای داده است، درنوردد.
دو نفر از این كشته ها از اهالی شهر 'نوئه ‌وا اكیجا' از استان 'پالاوان' بودند. شورای ملی كاهش خطر بلایا طبیعی فیلیپین تنها كشته شدن یك نفر را 'كویزون' از شهرهای كلان شهر مانیل تایید كرده است.
طوفان كوپو با كاهش سرعت و خسارت در حال طی كردن مسیر برای خروج از فیلیپین است، هر چند مقامات این كشور همچنان به دلیل بارش های سنگین نسبت به رانش زمین در مناطق كوهستانی هشدار می دهند.
نشریه 'بولتن مانیل' نیز اعلام كرد ده ها حادثه درپی طوفان كوپو از جاری شدن سیل، سقوط دیوار و سرنگون شدن درخت گزارش شده است.
'بنیگنو آكینو' رئیس جمهور فیلیپین روز جمعه احتمال داده بود با ورود طوفان قدرتمند كوپو 6 میلیون نفر از مردم در مسیر این طوفان برای كاهش تلفات تخلیه شوند.
فیلیپین هر سال شاهد حدود 20 طوفان بزرگ است و باران های شدید، وزش بادهای گرمسیری و وقوع طوفان ساكنان این كشور مجمع الجزایری در جنوب شرق آسیا را با چالش های عمده ای مواجه می كند.
براثر طوفان سهمگین 'های یان' كه سال 1392 فیلیپین را درنوردید 7 هزار و 350 نفر كشته شدند.
فیلیپین شهریور ماه امسال نیز شاهد وزش طوفان 'اینینگ' بود كه براثر آن 14 نفر كشته، سه نفر مفقود و 11 نفر زخمی شدند.
آساق**1611