۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۹:۴۱
کد خبر: 81806311
T T
۰ نفر
یك مركزصهیونیستی:اسراییل باید برای سرنگونی نظام سوریه با سعودی ها همكاری كند

بیروت - ایرنا - مركز صهیونیستی مطالعات امنیتی در تل آویو ضمن بررسی فرصت ها و تهدیدهای مشاركت روسیه درجنگ علیه تروریسم تكفیری در سوریه برای رژیم صهیونیستی، تاكید كرده است كه « اسراییل باید برای فروپاشی نطام سوریه و بشار اسد رییس جمهوری آن با سعودی ها همكاری كند».

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، در توصیه های این مركز صهیونیستی كه دیروز منتشر شد، آمده است كه « اسراییل ضروری است راهبرد سرنگونی نظام سوریه و تضعیف همپیمانان آن را كه اكنون به تهدیدی بزرگ برای اسراییل در خاك سوریه تبدیل شده اند، عملیاتی كند».
این مركز صهیونیستی تاكید كرده است كه « اسراییل باید با طرف های منطقه ای و بین المللی برای ساقط كردن نظام سوریه و بشار اسد رییس جمهوری این كشورهمكاری وعلیه محور مقاومت كه به تهدید اصلی و راهبردی آن تبدیل شده است، اقدام كند.
ریاست این مركز مطالعاتی صهیونیستی را عاموس یادلین رییس سابق شبعه امنیت و اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی برعهده دارد.
در گزارش این مركز با این ادعا كه « هدف حملات هوایی روسیه ضرورتا داعش نیست»، آمده است كه « مشاركت روسیه به یك تحول پیچیده در اوضاع سوریه و خاورمیانه منجر می شود كه بر همه منطقه از جمله اسراییل تاثیر می گذارد».
در این گزارش تاكید شده است كه « بزرگترین خطرها در میدان سوریه برای اسراییل ، ایران و حزب الله هستند و بشار اسد رییس جمهوری سوریه زمینه بزرگ شدن این خطر را فراهم كرده است».
این مركز صهیونیستی با اشاره به اهداف راهبردی روسیه از مشاركت در جنگ علیه تروریست ها در سوریه ، تاكید كرده است كه « روسیه برای حمایت از بشار اسد به تجهیز ارتش سوریه به سلاح ، اعزام مستشاران و ایجاد چتر دیپلماتیك بسنده نكرده است».
در گزارش این مركز اضافه شده است: روسیه تصمیم دارد به یك قدرت بزرگ جهانی و « بازیگر اساسی و كلید حل بحران ها» در منطقه خاورمیانه تبدیل شود و این در حالی است كه براساس یك فرضیه آمریكا در حال ضعیف شدن است.
این مركز صهیونیستی می افزاید: هدف دیگر روسیه، بازگرداندن ثبات به سوریه و حفظ نظام این كشور و بشار اسد و وارد كردن خسارت های بیشتر به داعش و تروریست های روسی است.
در ادامه این گزارش چهار سناریوی احتمالی برای هدف راهبردی عملیات نظامی روسیه علیه تروریست های تكفیری در سوریه ذكر شده است.
1- سوریه بسیار كوچك: تضمین سیطره بشار اسد بر كشور علوی نشین در غرب سوریه با حفاظت از منافع روسیه در سواحل دریای مدیترانه، اما حضور گسترده نیروهای نظامی روسیه اشاره دارد به این كه هدف روس ها فراتر از این سناریو است.
2- سوریه كوچك: حفظ نظام بشار اسد شامل دمشق، حمص، حلب و حماه با تمركز بر جنگ مشترك علیه گروه های مخالف در شمال و شرق سوریه اما گزارش های وارده از توان به كار گرفته شده نیروی هوایی روسیه و نیروهای ویژه آن، این سناریو را هم كنار می زند.
3- سوریه سال 2011: بازگشت نظام سوریه و سیطره بر همه خاك سوریه مانند آنچه در سال 2011 بود و معنای آن پیروزی قاطع بر مخالفان و شكست نظامی داعش است.
روسیه برای تحقق این هدف باید نیروهای بیشتری را روانه سوریه كند كه از جمله آنها نیروی زمینی است و همچنین باید سطح هماهنگی با شركای خود در زمین را افزایش دهد.
4- سوریه بدون بشار اسد: روسیه با وجود همه تلاش هایش برای حفظ نظام سوریه با بشار اسد اما سناریوی بدون اسد را هم البته با حفظ مشاركت علوی ها در قدرت در نظر دارد.
در گزارش این مركز صهیونیستی آمده است كه هنوز زود است بخواهیم هدف نهایی حضور نظامی روسیه در سوریه را با علم به حجم نیروهای روسی به كار گرفته شده در جنگ علیه ترویست های تكفیری، بشناسیم.
در ادامه این گزارش اضافه شده است كه ایران وحزب الله با سناریوهای یكم ، دوم و چهارم موافقت نخواهند كرد.
در پایان این گزارش با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای برای رژیم صهیونیستی ناشی از مشاركت روسیه در جنگ علیه تروریست های تكفیری در سوریه ، آمده است : اسراییل باید برای فروپاشی نظام سوریه و سرنگونی بشار اسد مداخله كند زیرا با بقای نظام سوریه ، قدرت ایران و حزب الله تقویت می شود.
این مركز صهیونیستی با تاكید به این كه « داعش خطر و تهدیدی برای اسراییل نیست»، خاطرنشان كرده است، حزب الله كه مجهز به سلاح های پیشرفته دوربرد شده، می تواند هر نقطه از فلسطین اشغالی را هدف بگیرد و با ورود روسیه به میدان نبرد این فرصت برای حزب الله ایجاد شده تا زرادخانه سلاح خود را تكمیل كند.
در گزارش این مركز تاكید شده است: در صورت تحقق هركدام از سه سناریوی اول، بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند و مشاركت روسیه در جنگ علیه گروه های مسلح به نفع سوریه ، ایران وحزب الله تمام خواهد شد و اسراییل در یك وضعیت راهبردی نگران كننده قرار خواهد گرفت.
این مركز به مقامات رژیم صهیونیستی توصیه كرده است كه « باید شراكت خود را با برخی كشورهای منطقه و در راس آنها سعودی و تركیه و همچنین آمریكا تقویت كند و برای عملی شدن سناریوی سوریه بدون اسد دست به اقدام زند و براین اساس باید به مسكو نزدیك شود».
خاورم ** 1324