۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81806649
T T
۰ نفر
واكنش پاكستان به درخواست اتاق تجارت و صنايع افغانستان

كابل - ايرنا - يك روز پس از آن كه اتاق تجارت و صنايع افغانستان از دولت خواست تا در توافق نامه ترانزيتي ميان اسلام آباد و كابل، بازنگري و آن را لغو كند، سفارت پاكستان در كابل اعلام كرد كه اسلام آباد به تعهدات خود در اين موافقت نامه پايبند است.

به گزارش ايرنا، سفارت پاكستان امروز (سه شنبه) در كابل با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه دليل معطلي رانندگان كاميون هاي حامل كالاها و مواد صادراتي افغان در مرز اين كشور، پايان مهلت قانوني ويزاي آنان بوده است و با تمديد آن، مي توانند از خاك پاكستان عبور كنند.
در بيانيه سفارت تصريح شده است كه تاجران و رانندگان كاميون ها، بايد مدارك قانوني عبور از خاك پاكستان را تمديد كنند و مانند سابق به كار خود مطابق تفاهم نامه ترانزيتي و تجارتي ميان دو كشور ادامه دهند.
بيانيه تاكيد كرده است كه پاكستان به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه عمل مي كند و به آن پايبند است.
«احمد توفيق داوري» معاون اتاق تجارت و صنايع افغانستان روز گذشته ( دوشنبه) به خبرنگار ايرنا در كابل گفت كه به دليل پايبند نبودن پاكستان به تعهدات خود، اين اتاق خواستار لغو موافقت نامه ترانزيتي و تجارتي ميان كابل و اسلام آباد شده است.
افغانستان و پاكستان، يك موافقت نامه ترانزيتي و تجارتي دوجانبه 5 ساله را امضا كرده اند كه مهلت آن روز چهارشنبه ششم آبان ماه امسال به پايان مي رسد.
براساس اين موافقت نامه هر يك از طرفين بايد تسهيلاتي را براي عبور كاميون هاي حامل مواد صادراتي به كشور طرف مقابل و يا كشورهاي ديگري كه از هر يك از خاك اين دو كشور مي گذرد، فراهم كنند.
رسانه هاي محلي افغانستان در روزهاي اخير گزارش داده بودند كه پاكستان به صدها كاميون حامل كالاهاي صادراتي افغانستان به پاكستان اجازه ورود به خاك آن كشور را نداده است.
حجم تجارت پاكستان با افغانستان، سالانه بيش از دو ميليارد دلار است. حجم صادرات افغانستان از اين حجم تجارت، كمتر از دو درصد است.
پاكستان، انواع مواد خوراكي به افغانستان صادر مي كند و «قالي»، «سنگ هاي ساختماني» و «ميوه» و «خشكبار» صادرات افغانستان به پاكستان را تشكيل مي دهد.
«خان جان الكوزي» يكي ديگر از معاونان اتاق تجارت و صنايع افغانستان نيز گفته است كه پاكستان در روزهاي اخير مشكلات متعددي را براي بازرگانان افغان ايجاد كرده و از رانندگان ما براي ورود به پاكستان، ضمانت نامه درخواست كرده است و اين درحالي است كه هر هفته 500 كاميون از پاكستان، وارد خاك افغانستان مي شوند.
روابط افغانستان و پاكستان پس از به تعليق درآمدن مذاكرات صلح كابل با طالبان به شدت تيره شد و افغانستان درصدد دورشدن از اين همسايه خود است.
آساق **1610**1392