به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، وحيد طوفاني اصل در هفدهمين نشست علمي ترويجي يافتههاي پژوهشي اظهار داشت: با تشكيل اين كارگروه ميتوان به بررسي مباحثي همچون جداسازي كتابداران كودك از نوجوان، برپايي دورههاي آموزش تخصصي به كتابداران نوجوان و جداسازي كتابخانههاي كودكان از نوجوانان بويژه در مراكز تازه تاسيس پرداخت.
وي همچنين باز انديشي در تجهيزات و فنآوريها در حوزه سختافزاري و نرمافزارها، بازسازي و نوسازي مجموعه كتابهاي نوجوانان (الكترونيكي و كاغذي) و تجديد نظر در معيارهاي كميته انتخاب كتاب را از ديگر موضوعهايي عنوان كرد كه ميتواند در اين كارگروه بررسي شود.
رييس كتاب خانه مرجع كانون پرورش فكري با اشاره به اينكه اصلاح فعاليتهاي كانون در گرو پژوهش و آموزش است، افزود: كتابداران همواره بايد به استقبال تغيير بروند و نقش پل ارتباطي را داشته باشند چرا كه مسووليت خطيري بر دوششان قرار دارد.
طوفاني اصل يادآور شد: در هيچ جاي دنيا تشكيلاتي مانند كانون وجود ندارد و ما بايد به خود بباليم و تلاش كنيم از اين فرصت بدست آمده بيشترين بهره را براي توجه به مباحث فرهنگي كودكان و نوجوانان داشته باشيم.
وي ادامه داد : كتابخانه در هر مكاني قرار گرفته باشد يك اجتماع است كه در آن افراد كتاب ميخوانند و بحث و گفتوگو ميكنند ما هم ناچار هستيم تمامي ابزارها و فنآوريها را فرا خوانده و از آنها استفاده كنيم.
رييس كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري با اشاره به مهرباني، لطافت، نرمي و ارتباط گيري به عنوان ويژگيهاي مهم كتابداران نوجوان گفت: نوجواني دورهاي است كه افراد در معرض خطرهاي بسياري قرار دارند كه طبيعي بوده و مقتضاي سني اين دوره است كه نقش كتابدار در اين ميان مي تواند بسيار با اهميت باشد.
طوفاني نامگذاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را بسيار هوشمندانه و مبناي حركتي درست دانست و اظهار كرد: در كانون مباحث كودك از نوجوان جدا ديده شده اما در اين سالها ميان اين دو گروه تفاوت چنداني قايل نبوده و به نوجوانان كمتر توجه شده است.
وي ادامه داد: بسياري از صحبتها و مباحثي كه درباره نوجوانان مطرح شده مبناي علمي درستي ندارد و امروز شاهد كمترين منابع فارسي براي نوجوانان هستيم.
رييس كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري تصريح كرد: مقوله به رسميت شناختن بچهها در همه جاي دنيا با هم مشترك است ولي بايد در برخي مفاهيم تغيير نگرش ايجاد شده و از يك الگوي مناسب و دقيق برخوردار شويم چرا كه امروزه كتابخانههاي نوجوان تنها مخزن كتاب نيست بلكه محلي براي فعاليتهاي ارتباطي است.
به گزارش ادارهكل روابط عمومي و امور بينالملل كانون پرورش فكري، طوفاني ادامه داد: نوجوانان به شدت نيازمند محلي براي گفت و گو و مباحثه هستند از اين رو بايد توجه داشت كه كتابخانهها در چه جايگاهي براي اين موضوع قرار دارد و كتابداران لازم است تمامي مكالمهها و ديالوگها و تكه كلامهاي نوجوانان را بشناسند و اين نيازمند آموزش تخصصي به كتابداران نوجوان است.
مديركل آموزش و پژوهش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز در اين نشست گفت: در دنياي امروز برخي واژهها مانند عقلانيت و بهرهوري بسيار شاخص است.
عليرضا كرماني با اشاره به ورود صنعت چاپ به عنوان مهمترين اتفاق در تحول معنا و مفهوم كتابخانهها افزود: اگر چه اين تحولات در ادامه صنعت چاپ بوده است اما در دنياي مدرن فارغ از قيد زمان و مكان اين كاركرد در كنار واقعيت دنياي كودكان مدرن، ما را به تفكر واميدارد.
فراهنگ ** 1883 ** 1569
تهران - ايرنا - رييس كتابخانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، تشكيل كارگروه خدمات كتابداري نوجوانان را به منظور بررسي وضعيت مطلوب از ضرورتهاي اين حوزه دانست.