۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶
کد خبر: 81809245
T T
۰ نفر
افراد پذيرايي كننده از عزاداران حسيني كارت معاينه پزشكي دريافت كنند

بوشهر- ايرنا - كارشناس واحد بهداشت محيط مركز بهداشت استان بوشهرگفت:همه افرادي كه درمساجد و تكايا اقدام به پذيرايي از عزاداران حسيني مي كنند ، بايد نسبت به دريافت كارت معاينه پزشكي از مراكز بهداشتي درماني اقدام كنند.

آزيتا چاهشوري روز پنجشنبه در قالب توصيه هاي بهداشتي به مناسبت ماه محرم در گفت وگو با ايرنا افزود:باتوجه به اينكه طبق سنت حسنه در ماه محرم همزمان با برگزاري آئين مذهبي و عزاداري در مساجد و تكايا ، توزيع نذورات و غذا توسط مردم و هيات امنا امكان مذهبي انجام مي شود رعايت نكات بهداشتي بايد بجد مورد توجه قرار گيرد.
وي يادآورشد:بروز بيماري هاي مرتبط با غذا بويژه بيماري هاي عفوني روده اي در مكان هايي كه غذا به صورت دسته جمعي تهيه و توزيع مي شود بيشتر است و در صورت عدم رعايت ضوابط بهداشتي از جمله بهداشت فردي ، محيطي و مواد غذايي در اين اماكن و مراسم هاي عمومي با مسموميت هاي گسترده مواجه خواهيم شد .
كارشناس واحد بهداشت محيط مركز بهداشت استان بوشهر اضافه كرد: برهمين اساس
براي تهيه و پخت غذا و نذري از فراورده هاي خام دامي(مانند گوشت و مرغ )كه مورد تاييد سازمان دامپزشكي است بايد استفاده شود.
چاهشوري ادامه داد: مردم و متوليان پذيرايي از عزاداران مواد غذايي پخته شده را به مدت طولاني در دماي محيط قرار ندهند(حداكثر دوساعت)در صورت الزام به نگهداري بيش از دو ساعت در دماي محيط يا بايد در دماي 60درجه سانتي گراد نگهداري شود و يا در دماي چهار درجه سانتي گراد يعني درون سردخانه يا يخچال نگهداري شود.
وي گفت:در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف براي توزيع مواد غذايي گرم مانند چاي ،آش و حليم از ظروف يكبار مصرف گياهي(زيست تخريب پذير )استفاده شود.
اين كارشناس بهداشتي افزود:براي سلامت مصرف كنندگان ظروف چند بار مصرف مانند استكان به طور مستمر شستشو و گندزدايي شود.
چاهشوري اظهارداشت: پخت و پز و تهيه غذا در آشپزخانه و محل هاي كه داراي شرايط بهداشتي همچون اتصال محل به شبكه آب شهري، دفع صحيح فاضلاب ، وجود كپسول اطفاء حريق درمحل باشد انجام شود.
وي گفت: در تهيه غذا از روغن هاي داراي پروانه ساخت مورد تاييد وزارت بهداشت استفاده شود.
كارشناس واحد بهداشت محيط مركز بهداشت استان بوشهر يادآورشد: مردم و متوليان پذيرايي از عزاداران از نگهداري مواد غذايي خام و پخته در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداري كنند.
وي گفت:توزيع آب ، شربت و يا شير در بين دسته هاي عزاداري با ليوان يكبار مصرف انجام شود و ، از فرو بردن ليوان و پارچ بداخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است جلوگيري شود.
چاهشوري افزود:مواد غذايي اوليه سالم و بهداشتي باشد از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه مورد تائيد وزارت بهداشت است استفاده شود.ك/3
7212/ 6045