رییس اداره آب و فاضلاب روستایی دزفول: آبفار با حداقل امكانات به روستاها خدمت رسانی می كند

دزفول - ایرنا - رییس اداره آب وفاضلاب روستایی دزفول با بیان مشكلات این اداره ناشی از كمبود اعتبار گفت:اداره آب و فاضلاب روستایی دزفول با حداقل امكانات و اعتبارات به روستاها خدمت رسانی می كند.

محمد گلچین پور روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه اداره آبفار دزفول بخش وسیعی از مناطق روستایی این شهرستان از روستای لیوس در شمال با 110 كیلومتر فاصله تا شهر دزفول و از جنوب تا روستای بنه حاجات در فاصله 70 كیلومتری این شهر را زیر پوشش دارد اظهار كرد: 88 روستای شهرستان دزفول از نعمت آب آشامیدنی برخوردار می باشند.
وی با اشاره به اینكه روستاهای بالای 20 خانوار تحت پوشش اداره آب وفاضلاب روستایی قرار دارند افزود: 44 تاسیسات آبرسانی در مناطق روستایی دزفول وجود دارد كه بسیاری از این تاسیسات مانند منطقه شهیون و مجتمع پامنار به مجتمع آبرسانی تبدیل شده اند.
گلچین پور گفت:تا شش سال پیش هفت روستای شهیون با تانكر آبرسانی می شد كه با راه اندازی مجتمع آبرسانی شهیون تعداد روستاهای تحت پوشش به 11 روستا رسید.
وی افزود:با راه اندازی تاسیسات آبرسانی روستای پامنار مشكل آب روستاهای باغچه بان ، وحدت ، رزگه و بازارگه با تكمیل ایستگاه پامنار حل شد.
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دزفول گفت:در فاز دوم این مجتمع نیز پنج كیلومتر از خط انتقال اجرا شده و ساكنان روستاهای آبید سره یك و دو و ماشكار با 140 خانوار زیر پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفتند.
وی با اشاره به تكمیل فاز دوم پروژه آبرسانی به شهیون و بهره مند شدن 130 خانوار از نعمت آب آشامیدنی گفت:بیشترین تعداد روستاهایی كه در شهرستان دزفول به وسیله تانكر آبرسانی می شوند در بخش های شهیون و سردشت می باشند.
گلچین پور افزود:سه دستگاه تانكر سیار در دزفول وجود دارد كه در تمام ایام هفته غیر از جمعه ها كار آبرسانی به روستاها را انجام می دهند ضمن اینكه یكی از این خودروها دچار نقص فنی شده است.
وی در خصوص سرانه مصرف آب در مناطق روستایی دزفول نیز گفت:اهالی روستاهای منطقه سردشت و شهیون به دلیل بافت روستا كمتر آب مصرف می كنند و روستاهایی مانند خیبر ، بخش مركزی و زاویه ها به دلیل فراوانی منابع آب ، وسعت خانه ها و تعداد خانوار مصرف آب بیشتری دارند.
گلچین پور با اشاره به اینكه دزفول تنها شهرستانی است كه در استان خوزستان به بخش فاضلاب روستایی ورود كرده است گفت:تاسیسات آبرسانی و نیز مخزن آب روستای شوهان علیا فرسوده بود اما اعتباری برای حل مشكل تاسیسات و تعویض مخرن آب این روستا وجود ندارد.
وی به مشكلات ناشی از كاهش اعتبار تملك دارایی های این اداره نیز اشاره كرد و اظهار كرد:مشكل روستاهای بنوار حسین،شوهان علیا،سنجر،منطقه خیبر،منطقه سردشت و سایر روستاهای شهرستان دزفول به مسوولان ذیربط در تهران و مركز استان اطلاع داده شده و با تامین اعتبار آبرسانی به این روستاها بزودی آغاز می شود ضمن اینكه مشكل كاهش آب چاه روستاهای كهنك و سبزاب نیز در دست پیگیری است و مجوز لازم برای حفر چاه جدید برای این دو روستا صادر شده است.
وی در خصوص مشكل روستای شهید بهشتی نیز گفت:حدود 600 متر از خط انتقال آب روستای شهید بهشتی به سید نور از زمین یكی از كشاورزان عبور می كرد كه این امر موجب شكستگی مكرر لوله آب این روستا می شد لذا با تامین 600 متر لوله این مشكل برطرف شد.
گلچین پور افزود:مخازن آب روستای فضیلی،چغامیش و چغاچشمه نیز به دلیل فرسودگی با هدر رفت آب همراه بود كه این مشكل نیز با كمترین اعتبار ممكن توسط آب وفاضلاب روستایی رفع شد.
گلچین پور رفع 430 مورد شكستگی در سال جاری را از دیگر فعالیت های آب وفاضلاب روستایی با حداقل امكانات بیان كرد و گفت:علت این شكستگی ها فرسودگی و حفاری اداره گاز بوده است.
وی گفت:آب و فاضلاب روستایی نیازمند كمك خیرین ، مردم و مسوولان می باشد تا ساكنان مناطق محروم نیز از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.
از حدود 500 هزار نفر جمعیت شهرستان دزفول 200 هزار نفر در مناطق روستایی سكونت دارند.
7278/6068