۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۱۶
کد خبر: 81812847
T T
۰ نفر
پس لرزه ها همچنان پاكستان را می لرزانند/ 60 كشته تا كنون

اسلام آباد - ایرنا - یك ساعت پس از وقوع زمین لرزه ای به بزرگی هفت و پنج دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین، دو پس لرزه به ترتیب به بزرگی 5.3 و 4.4 درجه در مقیاس امواج درونی زمین، مناطقی از این كشور را لرزاند.

گزارش های اولیه از تلفات زمین لرزه در پاكستان، حاكی از جان باختن دست كم 60 نفر تا این لحظه و مجروح شدن صدها نفر دیگر است.
مركز این زمین لرزه منطقه 'بدخشان' در افغانستان اعلام شده است.
براثر شدت زمین لرزه، شبكه های تلفن همراه در مناطق وسیعی از پاكستان مختل شده است.
ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاكستان نیز به تمام واحدها در ایالات مختلف پاكستان دستور داد هرگونه اقدام لازم را برای امداد رسانی به زلزله زدگان احتمالی انجام دهند و منتظر صدور فرمان از مركز نباشند.
گزارش خبرنگاران ایرنا از كابل، دهلی نو و دوشنبه (پایتخت تاجیكستان) نیز حاكی است كه این زمین لرزه شدید، علاوه بر پاكستان، پایتخت و مناطق وسیعی از این افغانستان، تاجیكستان و هند را نیز لرزانده است.
رییس سازمان لرزه نگاری پاكستان به مردم این كشور توصیه كرد تا حداقل 24 ساعت آینده احتیاط كنند و مراقب پس لرزه های احتمالی باشند.
مرگبار ترین زمین لرزه پاكستان در دهه اخیر، در مهر سال 84 رخ داد. این زمین لرزه ای به بزرگی هشت و شش دهم ریشتر در منطقه كشمیر تحت كنترل پاكستان، 74 هزار كشته و بیش از سه و نیم میلیون نفر آواره بر جای گذاشت.
در شهریور 1392 (سپتامبر 2013) نیز وقوع زمین لرزه در مناطق مختلف ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاكستان به بزرگی 7.7 مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بیش از 852 نفر كشته و هزاران نفر را مصدوم و تحت تاثیر قرار داد.
آساق**272*274*1723