احتمال وجود باقیمانده سموم در گوجه، خیار و توت فرنگی های گلخانه ای

تهران-ایرنا- رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت گفت: 95 درصد تولیدات كشاورزی كشور از نظر باقیمانده سموم آفات نباتی سالم هستند اما برخی محصولات مانند گوجه،خیار و توت فرنگی های گلخانه ای ممكن است بیش از حد مجاز سم داشته باشند.

رضا عزتیان، روز سه شنبه همزمان با هفته مبارزه با مسمومیت‌ها در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: سالانه بیش از 90 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی در كشور تولید می شود و با توجه به علاقه كشاورزان به افزایش كمی میزان تولید در اغلب مزارع از سموم و كودهای شیمیایی به عنوان یكی از در دسترس ترین راهها استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد كه استفاده از سموم آفات كشاورزی به تولید محصولات با كیفیت پایین، بی كیفیت و گاه مضر منجر می‌شود.
رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: مسئول مستقیم رسیدگی به این مسئله وزارت جهاد كشاورزی و سازمان حفظ نباتات است و در سالهای گذشته فعالیتهای این دستگاه باعث شده كه میزان استفاده از كودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی در كشور به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كند و همواره شاهد سیر نزولی مصرف این مواد در سالهای اخیر بوده ایم.
وی گفت: استفاده از روشهای جایگزین مانندروشهای بیولوژیك باعث شده كه امروز میزان باقیمانده سموم در محصولات كشاورزی ایران در شرایط مطلوبی باشد و فقط بخش ناچیزی از این محصولات كه در حد پنج درصد است، باقیمانده سموم آفات نباتی بیش از حد مجاز دارند.
عزتیان افزود:‌ این پنج درصد بیش از حد مجاز نیز عمدا در 10 محصول كشاورزی است كه بیشتر به صورت گلخانه‌ای پرورش پیدا می‌كنند كه گوجه فرنگی، خیار و توت فرنگی از جمله این اقلام است.
عزتیان گفت:‌ چون امكان بروز آفات در محصولات تازه خوری گلخانه‌ای بیشتر است و از طرفی چون این محصولات مصرف روزانه دارند، در مواردی برای اینكه این تولیدات قبل از رسیدن كامل برای ورود به بازار آماده شوند از سموم و كودهای شیمیای در تولید آنها استفاده می شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره باقیمانده سموم از جمله نیترات در پیاز و سیب زمینی نیز گفت: گیاهان غده‌ای می‌توانند تجمع سموم را در خود داشته باشند ولی من نمی‌توانم وجود بیش از حد سموم در پیاز و سیب زمینی را در ایران تایید ‌كنم.
عزتیان در مورد استفاده از سموم غیر مجاز و بیش از حد مجاز در مزارع كشور توضیح داد: كشور ایران دارای وسعت زیادی از زمین های كشاورزی است و بیش از 4 میلیون نفر كشاورز در این حوزه فعالیت دارند، طبیعی است كه در این عرصه وسیع امكان تخلف وجود دارد و اما چنین تخلفاتی رویه معمول نیست.
وی در پاسخ به این پرسش كه مردم چگونه می توانند از آلوده بودن محصولات كشاورزی به سم آگاهی پیدا كنند، گفت: هنگامی كه میوه‌ها و محصولات كشاورزی را قبل از مصرف شست و شو می‌دهیم، بخش مهمی از سموم حذف می‌شود و هنگامی كه پوست این محصولات گرفته می‌شود، بخش دیگری از سموم نیز از بین می‌رود.
عزتیان گفت: بعد از این مرحله اگر بو، طعم یا شكل ظاهری محصول تغییر پیدا كند مانند براق بودن یا چسبناكی آن، می‌تواند نشانه باقیمانده سموم باشد.
وی افزود: باقیمانده سموم در محصولات كشاورزی در حد بالا شاید قابل شناسایی باشد اما آلودگی به سم در اكثر این محصولات در حدود بسیار كم است. تشخیص آن فقط در آزمایشگاه ممكن است و با چشم، قابل تشخیص نیست بنابراین لكه‌های سفید درون محصول هیچ ربطی به باقیمانده سموم ندارد.
عزتیان درباره باقیمانده سموم در محصولات كشاورزی وارداتی یا اقلامی كه از كشور صادر می شوند نیز گفت: در مورد محصولات وارداتی بنده اطلاعی ندارم و در مورد محصولاتی كه از كشور صادر می‌شود نیز با توجه به اینكه این محصولات قبل از صادرات آزمایش می شوند، مشكلی وجود ندارد و نیازی به برگشت آنها به كشور نیست.
وی در مورد تعداد آزمایشگاههای وزارت بهداشت برای بررسی محصولات كشاورزی نیز توضیح داد: ممكن است تعداد آزمایشگاه های خود وزارت بهداشت اندك باشد اما تعداد زیادی آزمایشگاههای خصوصی همكار و معتمد وزارت بهداشت هستند كه در سراسر كشور با پراكندگی مناسب، این مسئولیت را انجام می‌‌دهند و مشكلی از نظر تعداد آزمایشگاههای مورد نیاز برای بررسی باقیمانده سموم در كشور وجود ندارد.
یكم تا هشتم آبان هفته مبارزه با مسمومیتها نامگذاری شده است.
اجتمام(4)**3063 ** 1418