۲ آبان ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 83529170
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محصولات کشاورزی استان مرکزی فاقد بقایای کود و سموم است

اراک - ایرنا - معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان مرکزی گفت: نتایج آزمایشگاه مرجع نشان داده که محصولات کشاورزی این استان فاقد نیترات و بقایای کود و سموم شیمیایی است.

«محمد زاهدی» روز پنجشنبه در گفت ‌وگو با ایرنا افزود: ۶۰ نمونه آب و خاک از محصولات کشاورزی گوجه فرنگی، هندوانه و سیب‌زمینی از استان به آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال شد که میزان وجود نیترات در این محصولات کمتر از ۲۰ درصد حد مجاز شناسایی شد.

وی اظهار داشت: فقط در ۲ محصول میزان نیترات بالاتر و یا نزدیک به حد مجاز شناسایی شد و با قاطعیت می‌توان گفت مزارع استان در این موضوع مشکل ندارند.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی استان مرکزی گفت: همچنین منابع آبی استان به سبب شرایط اقلیمی تا ۷۰ متر پایین‌تر رفته است و ممکن است بقایای کود و سموم کشاورزی در چاه‌های کشاورزی نفوذ داشته باشد که  در این خصوص شرکت‌های آبفا و آب منطقه ای  بر روی آب چاه‌های کشاورزی آزمایش انجام دادند.

زاهدی افزود: این آزمایش بر روی چاه‌هایی انجام شد که سطح آب‌های زیرزمینی آن‌ها بالا است اما نتایج برای کارشناسان آب و فاضلاب هم عجیب بود و هیچ باقی مانده‌ای از سموم و کودشیمیایی در آب چاه‌ها مشاهده نشد.

وی اظهار داشت:  در استان‌مرکزی میزان سرانه مصرف کود و سموم کشاورزی نسبت به میانگین کشوری در مزارع پایین‌تر است.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha