۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81814103
T T
۰ نفر
برگزاری سومین كنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس در ایران

تهران- ایرنا- سومین كنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با حضور شخصیت‌های بین المللی در زمینه اقیانوس ‌شناسی هشتم و نهم اسفندماه در هتل المپیك تهران برگزار می شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از كمیسیون ملی یونسكو در ایران، مشاركت در برگزاری سومین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌ شناسی خلیج فارس ازجمله مباحث سومین نشست از شانزدهمین دوره كمیته ملی اقیانوس ‌شناسی كمیسیون ملی یونسكو در ایران بود كه با حضور اعضای این كمیته در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی و علوم جوی برگزار شد.
تشكیل كارگروه بزرگداشت روز جهانی اقیانوس و دریا، پیش‌نویس برنامه پیشنهادی راهبردی كمیته ملی اقیانوس‌ شناسی، پیگیری موضوع اقدامات سازمان‌ها در ارتباط با نجات خلیج گرگان با توجه به كاهش تراز آب دریای خزر و پیگیری استفاده از ظرفیت‌های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در توسعه فرهنگ دریایی و اقیانوسی نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

** سومین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌ شناسی خلیج فارس
مهندس لایقی، رییس مركز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی كشور، گفت: از كارشناسان JCOMM, IOC و كشورهای اقیانوس هند كه در زمینه دریا صاحب نظر هستند، برای حضور در سومین كنفرانس بین المللی اقیانوس ‌شناسی خلیج فارس دعوت شده است.
رییس مركز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی كشور با بیان اینكه مهلت ارسال مقالات تا پایان آبان ماه تمدید شده است، افزود: در این كنفرانس از پژوهشگران، اساتید و دانشجویان مقطع دكترا و كارشناسی ارشد مقاله پذیرفته می‌شود و این افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه ICPGO.irimo.ir از جزییات مربوط به این همایش مطلع شوند.

** تشكیل كارگروه بزرگداشت روز جهانی اقیانوس و دریا
در سومین نشست از شانزدهمین دوره كمیته ملی اقیانوس ‌شناسی كمیسیون ملی یونسكو در ایران، با توجه به اهمیت اساسی دریا و بهره‌برداری از دریا برای ایران، بر هرچه باشكوه‌تر برگزار شدن روز جهانی اقیانوس و دریا تاكید شد و با اتفاق آرا اعضای این نشست با تشكیل كارگروهی در راستای برگزاری هرچه بهتر، باشكوه‌تر و گسترده‌تر این روز و معرفی اهمیت دریا و لزوم توجه به سیاست‌گذاری و بهره‌برداری مناسب و حفظ محیط زیست‌ دریایی در سراسر كشور موافقت كردند.
همچنین مقرر شد كه این كارگروه در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای سایر مناسبت‌ها و بزرگداشت‌های دریایی از جمله هفته ملی دریانوردی و روز جهانی محیط زیست كه در طول سال برگزار می‌شود، همكاری كند.
در این نشست دكتر‌ گزانی مدیر گروه كمیسیون ملی یونسكو با تاكید بر اینكه این كارگروه باید مجری برنامه ریزی‌های اجرایی هدف‌دار كمیته ملی اقیانوس ‌شناسی باشد، اظهار كرد: با توجه به اینكه در حال حاضر مناسبت هایی با عناوین روز جهانی اقیانوس و دریا و روز جهانی محیط ‌زیست در تقویم دنیا وجود دارد، در شرایط فعلی كه شاهد حركت‌های بسیار خوبی در حوزه دیپلماسی هستیم، می‌توانیم طرح «روز محیط زیست ‌دریایی» را بررسی كرده و مناسبتی با عنوان «روز جهانی محیط زیست‌ دریایی» را به یونسكو و سازمان ملل پیشنهاد دهیم.

** بررسی پیش‌نویس برنامه پیشنهادی راهبردی كمیته ملی اقیانوس‌شناسی
در ادامه این نشست دكتر شرقی، دبیر اتحادیه دانشگاه‌های ساحلی و دریایی و مشاور ارشد رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی و علوم ‌جوی، در مورد پیش‌نویس برنامه پیشنهادی راهبردی كمیته ‌ملی اقیانوس‌ شناسی گفت: امسال به ‌جای یك برنامه دو ساله یك برنامه راهبردی تهیه كرده‌ایم.
وی افزود: این برنامه راهبردی بر اساس برنامه‌های كمیسیون بین دولتی اقیانوس ‌شناسی تهیه شده است، به این ترتیب كه هر برنامه‌ای كه این كمیسیون در ارتباط با مسایل دریاها و اقیانوس‌ها داشته، در این برنامه گنجانده‌ شده است.

** اقدامات سازمان‌ها در ارتباط با نجات خلیج گرگان
مهندس نعمتی، رییس اداره طرح‌های زیربنایی مهندسی‌ دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گزارشی در مورد پیگیری‌های انجام شده در سازمان بنادر و دریانوردی و با موضوع نجات خلیج گرگان ارایه كرد.
وی با بیان اینكه تغییرات تراز دریای‌ خزر همواره چالشی جدی برای استان‌های شمالی كشور محسوب می‌شود كه سایر كشورهای حاشیه دریای ‌خزر نیز با آن درگیر هستند، قطع شدن ارتباط خلیج گرگان با بدنه اصلی دریای‌خزر را از عوامل كاهش تراز آب این خلیج دانست و اظهار كرد: از آنجایی كه نسبت میزان تبخیر یا ورودی‌های خلیج با بارش برابر نیست و بارش‌ها در ورودی رودخانه‌ها نمی‌توانند میزان آبی را كه بر اثر تبخیر از دست می‌رود جبران كنند، چنانچه این روند ادامه پیدا كند این خلیج به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار می‌شود و
تنها كانالی كه در شمال شرق خلیج گرگان وجود دارد نیز ممكن است بسته شود.
رییس اداره طرح‌های زیربنایی مهندسی ‌دریایی سازمان بنادر و‌‌‌‌ دریانوردی با تاكید بر اینكه اگر شمال شرق خلیج گرگان بسته شود، پس از سه سال با معضلی شبیه معضل دریاچه ارومیه مواجه خواهیم شد، به ارایه راهكارهایی برای حل مشكل خلیج گرگان پرداخت.
وی گفت: با توجه با اینكه كانالی كه اكنون وجود دارد، دارای عمقی بسیار كم و در حد نیم تا یك متر است، با همكاری همه جانبه در تامین هزینه‌ها، می‌توان این كانال را لایروبی كرد.
نعمتی همچنین ساخت سازه‌های فیزیكی برای حفظ عمق مطلوب این كانال و احداث كانالی جدید از سمت شمال غرب خلیج گرگان برای ایجاد نوعی گردش در خلیج را از جمله دیگر راهكارهای موجود برای حل مشكل خلیج گرگان دانست.
بر اساس توافق اعضای كمیته ملی اقیانوس ‌شناسی كمیسیون ‌ملی یونسكو، مقرر شد كارگروهی با مشاركت این كمیته برای بررسی طرح جامع ‌مطالعاتی در مورد خلیج گرگان در ابعاد زمین ‌شناسی، رسوب‌ شناسی، زیست‌ محیطی و همچنین تغییرات تراز آب و شیلات تشكیل شود تا در جلسات آتی این كمیته گزارش‌های خود را در این زمینه‌ها ارایه كند.
در پایان این نشست نیز موضوع استفاده از ظرفیت‌های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در توسعه فرهنگ دریایی و اقیانوسی مطرح و قرار شد موضوع توسط اعضا، پیگیری و بررسی شود.
علمی(1)**1023**1834
۰ نفر