۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۸:۰۶
کد خبر: 81814595
T T
۰ نفر

آيين نخل برداري 13 محرم در مهريز برگزار شد

۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۸:۰۶
کد خبر: 81814595
آيين نخل برداري 13 محرم در مهريز برگزار شد

يزد - ايرنا - در سومين روز از شهادت خامس آل عبا (ع) و ياران و اصحاب با وفاي ايشان عصر روز سه شنبه آيين نخل برداري در شهرستان مهريز برگزار شد.

به گزارش ايرنا ، اين مراسم بر اساس يك سنت ديرينه در حسينيه هاي مختلف شهر و مناطق روستايي بخش مركزي مهريز با حضور پرشور مردم ولايتمدار برگزار شد .
در مراسم نخل برداري 13 محرم شهرستان مهريز ابتدا هيات هاي عزاداري به سوگواري پرداختند و سپس ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در رثاي شهداي مظلوم دشت نينوا اقامه عزا كردند .
آيين نخل برداري به عنوان كهن ترين آئين عزاداري مردم شهرستان مهريز همراه با سينه زني و زنجيرزني هيات ها، تعزيه و شبيه گرداني برگزار و نخل بر روي شانه هاي مردم به دور حسينيه ها چرخانده شد.
اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل برداري ﮐﻪ ﻗﺪﻣﺘﯽ 500 ﺳﺎﻟﻪ در مهريز دارد اين مراسم را به يكي از اصلي ترين برنامه هاي عزاداري اين استان تبديل كرده و به طور معمول اين مراسم در روز عاشورا، اربعين، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علي (ع) در حسينيه ها و تكاياي مهريز با شكوه و عظمت خاصي برگزار مي‌شود.
در روستاها و شهر مهريز ﺣﺪود 50 ﻧﺨﻞ و 300 ﺑﺎب ﻣﺴﺠﺪ و ﺣﺴﯿﻨﯿﻪ وﺟﻮد دارد كه در مناسبت هاي مختلف هر كدام از اين نخل ها گردانده مي شوند.
مهريز با 50 هزار نفر جمعيت در 30 كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد .ك3
7541/8068